Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selvmontering av bilbelter (russebuss/bil)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kommer litt an på hva du mener. Er det snakk om å montere nye belter i fester hvor det har vært belter før, eller har du/dere tenkt å legge til flere belter? Jeg kan ikke så mye med lovverket på dette området, men hvis det er snakk om å legge til flere belter, så regner jeg med at det også er snakk om å legge til flere sitteplasser, og da må bilen godkjennes og registreres med det nye antall sitteplasser. Dere har ikke lyst til å bli stoppet i politikontroll med et antall personer eller sitteplasser som ikke stemmer overens med vognkortet.

Når det gjelder akkurat det med å montere bilbelter, så vil det klart beste være å montere dem der bilfabrikken har ment at de skal monteres, hvis det er mulig. Jeg demonterte et av beltene i bilen min for en stund siden, og la merke til at rammen på bilen var forsterket ved festepunktene til beltet. Påkjenningen et bilbelte og festene utsettes for ved en kollisjon i høyere hastighet vil være lik det mangedobbelte av kroppsvekten til personen som bruker beltet.

Lenke til kommentar
Det skal godkjennes hos Biltilsynet, og der går dem over at beltene er festet forskriftsmessig, så det hjelper nok ikke å bare feste dem i nærmeste to-toms spiker dere finner i karosseriet.. :)

8155474[/snapback]

Tretoms er minimum som blir godkjent.

Lenke til kommentar
Det skal godkjennes hos Biltilsynet, og der går dem over at beltene er festet forskriftsmessig, så det hjelper nok ikke å bare feste dem i nærmeste to-toms spiker dere finner i karosseriet.. :)

8155474[/snapback]

Tretoms er minimum som blir godkjent.

8155574[/snapback]

Regna med dem hadde laga regler på spikerstørrelsen, ja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...