Kenshin Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Heisann! Har fått meg hjemmekino(pioneer dcs-303) og driver å rigger opp den i dag men så kom jeg til å tenke på noe. Hva må til for at jeg får surroundlyd til xboxen? Leste litt på nettet men ble bare forvirret. Har forstått det sånn at jeg trenger to kabler men er ikke helt sikkert. Hadde vært flott viss noen kunne sagt helt enkelt hva som må til!=) Og gjerne link til hvor jeg kan kjøpe det online. Tusen takk!=) Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Du må ha en optisk kabel fra xboxen til forsterkeren. Det er ikke optisk ut fra boxen, så du må kjøpe f.eks en "advanced scart cable" (259 spenn på gamesmix), den har optisk utgang. (Det er sinnssykt fett å spille med DD 5.1 ) edit: ny link [ Denne Melding var redigert av: RikkyRally på 2002-12-11 16:11 ] Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Jepp.. Elkjøp selger advanced scarten her. Optisk kabel har de også, men jeg fant den ikke på webben, en kabel til 200-250,- fungerer tilfredsstillende på et ok-middels anlegg! :wink: Lenke til kommentar
Kenshin Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 Takker! Har jeg forstått rett?: Jeg kobler X-boxen til scartinngangen på tv`en med denne AV-kabelen? Så trekker jeg en optisk kabel fra receiveren min til "boksen" på AV-kabelen? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Du har forstått helt korrekt ja :smile: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Wierdokabel eller hur? Er det kun proprietære utganger på X-boxen? Lenke til kommentar
bidz Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 18:34, skrev LarsC:Er det kun proprietære utganger på X-boxen? Jepp.. men det er faktisk ganske lett og mekke en egen optisk utgang for DD5.1 lyd, samt også og enable DTS lyd. En må jo lodde et par ledninger da, samt skaffe seg en optisk utgang, skjære hull for denne på baksiden på xbox'en (rettelse: er nok bedre og borre enn og skjære), og whips.. så trenger en ikke og kjøpe den såkalte "advanced av pack", som bare er et forsøk på og robbe folk for penger, for noe som egentlig ikke hadde kostet MS *noenting* og slengt på som standard (altså optisk utgang). Lenke til kommentar
Lch Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Nettopp, ja. Jeg fant specs. En uting å gjøre sånt, synes jeg. Skikkelig utsuging av den mer "krevende" delen av kundemassen. Lenke til kommentar
zaico Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 denne kabelen gir ikke bare optisk ut, den gir oxo et rgb signal til tv`en som er vesentlig bedre enn de sjett composit kablene som følger med maskinen... Lenke til kommentar
clokkevi Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Hei! Hvis man *IKKE* er så heldig å ha et 5.1 surround stereo-anlegg - men allikevel gjerne vil ha litt billig 5.1 surround på Xbox spill, er det noen som vet om noen bra løsninger på dette? Først tenkte jeg på en 5.1 *høttalerpakke*, a lá Creative's Inspire 5.1 5100 til 700,- kroner - men så kom jeg på at *den* krever jo hmm.. husker ikke helt, men det var vel hvertfall *4* utganger (RF+LF/RB+LB) på det Audigy kortet jeg koblet den til den gangen... og så vidt jeg vet, så er det ikke alle disse utgangene på en Xbox ? (Jeg har ikke Xbox selv, men onkelen min har kjøpt en til fetterne mine til jul. Siden jeg er "PC-freaken" i familien, spør de meg om råd - og mitt råd er 5.1 surround.) Har jeg forstått det rett, så leverer Xboxen *stereo*, men 5.1 er på en måte *kodet inn* i dette, så med en *dekoder* kan man separere de forskjellige kanalene. Så må disse *forsterkes*, og så til slutt sendes til *5 høyttalere + 1 subwoofer*. Den *ultimate* lyden ville de nok ha fått fra et 10.000-kroners surround-anlegg, men siden Xboxen koster kr. 1.500,- eller noe, tror jeg *neppe* de synes det er noen god idé.. :smile: Så det de trenger da, er vel en 1000 - 1500 kroners "alt-i-ett" surround pakke. Jeg har sett en omtale her på hardware.no om én pakke - "Videologic Digitheatre" - men den koster jo 4000,- kroner - og det er nok alt for mye. Fetterne mine er tross alt bare 12, 10 og 8 år; det er nok det at jeg sier at denne pakka *også* vil funke på DVD-spiller'n deres, sånn at de får surround på alle DVD-filmene i *tillegg*, som gjør at onkelen min idet hele tatt *overveier* å bruke 1000 - 1500 på dette her. En pakke som ser ut til å kunne passe, er "Interact DSS-900 5.1 Digital Surround Sound Speaker System" - den selges for $99, men jeg finner ikke noe om den i Norge?? Vet noen om denne selges her i landet? Eller er det noen andre pakker som er til ca. samme pris som er bedre - eller som er like bra, og som selges på, si, Spaceworld eller noe? Og apropos det med denne "Advanced Scart Cable'n" - den leverer altså et RGB video-signal. Betyr det at man kan koble til en CRT PC-monitor, da ? Ikke det at jeg tror de gidder det. Det som er viktigere er - trenger man en spesiell inngang på TVen for å ta i mot RGB signalet ? Og - *uten* denne kabelen - altså med "default"-kabelen som følger med i boksen, da leverer Xbox'en "kompositt" ? Video (gul) + audio (rød + hvit) "phono-plugg" (er det dét det heter?) Mange spørsmål, håper noen av dere vil svare på noen av dem ihvertfall...! Hilsen Clokkevi. [ endret av clokkevi den 2002-12-13 18:15 ] Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 18:08, skrev clokkevi:Hei!Så det de trenger da, er vel en 1000 - 1500 kroners "alt-i-ett" surround pakke. Jeg har sett en omtale her på hardware.no om én pakke - "Videologic Digitheatre" - men den koster jo 4000,- kroner - og det er nok alt for mye. Fetterne mine er tross alt bare 12, 10 og 8 år; det er nok det at jeg sier at denne pakka *også* vil funke på DVD-spiller'n deres, sånn at de får surround på alle DVD-filmene i *tillegg*, som gjør at onkelen min idet hele tatt *overveier* å bruke 1000 - 1500 på dette her. Jeg har selv Videlogic Digitheatre :smile: Man trenger bare å kjøpe en optisk kabel (jeg kjøpte en som egentlig var "beregnet" på PS2) og setter den rett inn i Digitheatre-dekoderen. Dette gir veldig god lyd (dette i forhold til dyrere anlegg), dog så tror jeg at andre "anlegg" kanskje gir mer valuta for pengene. Digitheatre er en "ordentlig" høyttalerpakke. Dvs at koblingene er de samme som på tradisjonelle hi-fi anlegg. Btw: Digitheatre koster ikke 4k, kanskje 2500kr... Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 18:08, skrev clokkevi:Først tenkte jeg på en 5.1 *høttalerpakke*, a lá Creative's Inspire 5.1 5100 til 700,- kroner - men så kom jeg på at *den* krever jo hmm.. husker ikke helt, men det var vel hvertfall *4* utganger (RF+LF/RB+LB) på det Audigy kortet jeg koblet den til den gangen... og så vidt jeg vet, så er det ikke alle disse utgangene på en Xbox ? Du trenger Advanced Scart kitet som nevt tidligere, og en optisk kabel for digital overføring av lyden. Quote: Har jeg forstått det rett, så leverer Xboxen *stereo*, men 5.1 er på en måte *kodet inn* i dette, så med en *dekoder* kan man separere de forskjellige kanalene. Så må disse *forsterkes*, og så til slutt sendes til *5 høyttalere + 1 subwoofer*. Nei, det er ikke kodet inn i stereo sporet. Lydmikseren som sitter i Xbox sender i spillene som støtter det hele tiden riktig lyd til rikitg høyttaler. Dette gjøres i real-time, så det blir ikke på samme måte som en dvd-film f.eks der alt er lagret statisk. Alt du trenger for å overføre dolby digital/dts er en digital kabel, på xbox er den av optisk type. Det er "dac'en" i recieveren din som dekoder disse til analoge signaler ut til høyttalerne. Quote: Og apropos det med denne "Advanced Scart Cable'n" - den leverer altså et RGB video-signal. Betyr det at man kan koble til en CRT PC-monitor, da ? Nei, det er noe helt annet! Xbox er beregnet for TV! Quote: trenger man en spesiell inngang på TVen for å ta i mot RGB signalet ? Du trenger jo selfvølgelig Scart-inngang på tv'en, noe alle tv'er har hvis ikke tv'en din er fra krigens dager?. Om den støtter ekte RGB er det et pluss, da det gir enda bedre bilde en "vanlig" scart. Quote: Og - *uten* denne kabelen - altså med "default"-kabelen som følger med i boksen, da leverer Xbox'en "kompositt" ? Video (gul) + audio (rød + hvit) "phono-plugg" (er det dét det heter?) Jepp! Advanced Scart kitet er absolutt å anbefale, da det gir et flimmerfritt og meget bra bilde, selv på middelmådige tv'er. Lenke til kommentar
clokkevi Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Takk for svar ! Så - det han trenger er da: 1. Advanced Scart Cable 2. Optisk kabel 3. En DAC med optisk inngang 4. En forsterker 5. Høyttalere. Da lurer jeg på - er det en kjempebillig pakke som inneholder 3. 4. og 5.? 2500,- er fortsatt 1500,- for mye - rundt 1000,- for denne pakka tror jeg onkelen min ville godta. Spiller ingen rolle om det låter dritt og frekvensresponsen er 200 - 8000 Hz 5dB og max effekt er 5 x 1 watt - bare det koster minimalt, og gir lyd bakfra - de har kjøpt Blinx-spillet, og det skal visst ha kul utnyttelse av dette; du hører fiendene når de kommer bakfra, snur deg og tar dem. Clokkevi. Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Den 2002-12-15 15:46, skrev clokkevi:Takk for svar !Så - det han trenger er da:1. Advanced Scart Cable2. Optisk kabel3. En DAC med optisk inngang4. En forsterker5. Høyttalere. Nr 1 og 2 må du ha ja! Men jeg syntes du snakket om det settet til Xbox, som f.eks komplett selger her, dette er "aktivt" slik at forsterker/dac er innebygget. Hvis du bruker Xboxen til dvd-spiller, får du jo surround på dvdfilmene også. Quote: Da lurer jeg på - er det en kjempebillig pakke som inneholder 3. 4. og 5.?2500,- er fortsatt 1500,- for mye - rundt 1000,- for denne pakka tror jeg onkelen min ville godta.Spiller ingen rolle om det låter dritt og frekvensresponsen er 200 - 8000 Hz 5dB og max effekt er 5 x 1 watt - bare det koster minimalt, og gir lyd bakfra - de har kjøpt Blinx-spillet, og det skal visst ha kul utnyttelse av dette; du hører fiendene når de kommer bakfra, snur deg og tar dem. Jepp, sjekk settet hos komplett som sagt, det ser bra ut. Er enig i at Blinx har meget bra lyd ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå