Gå til innhold

Klargjøring til salg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om hvordan man "vanligvis" klargjør en brukt pc for salg. Jeg tenkte sånn om det var vanlig å selge en brukt pc helt formatert ? Har jo bare min egen brukerlisens til Windows, så da vil jeg jo ikke installere den på den "gamle" maskinen. Finnes det ikke noen slags "30 trial serial" som man kan installere, og så er det opp til kjøper å finne noe nytt eller kjøpe lisens ?

Ville bare selv ha følt meg "snytt" hvis jeg kjøpte en brukt pc som jeg egentlig ikke kan starte med en gang, hvis det er noen som skjønner da :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Du kan selvsagt legge med en Linux Live-cd, slik at kjøper ser at systemet fungerer som det skal.

Lenke til kommentar

Akkaj, så det er helt vanlig å selge en brukt pc uten at det installert noe OS ?

MrLee - takk for godt råd, tenkte jeg skulle forsøke å bruke et sånt program for å børste litt ekstra støv av disken ;)

noadmin - det var kanskje en idè ja, har aldri prøvd Linux selv. Er det sånn å forstå at en person med ingen/liten kunnskap til pc forstår seg lett på det, eller krever det litt "ekstra" kunnskap ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
noadmin - det var kanskje en idè ja, har aldri prøvd Linux selv. Er det sånn å forstå at en person med ingen/liten kunnskap til pc forstår seg lett på det, eller krever det litt "ekstra" kunnskap ?

8148790[/snapback]

Her er en oversikt over Linux utgaver som alle kjører fra cd.

Det betyr at du ikke trenger å installere Linux på maskinen din.

http://www.frozentech.com/content/livecd.php

SLAX for eksempel er så liten (ned til 50 MB) at du kan lagre den på en USB pinne, og (på nyere pcer) starte Linux herfra. Også uten å installere noe.

http://www.slax.org/?lang=no

Når det gjelder grensesnittet, så er det så likt Windows at jeg er overbevist at selv uinvidde ville funnet ut hvordan de skrudde av maskinen.

Se litt på skjermbildene til f.eks SLAX

http://www.slax.org/screenshots.php

2.jpg

Endret av Slettet+9812398713
Lenke til kommentar
Akkaj, så det er helt vanlig å selge en brukt pc uten at det installert noe OS ?

8148790[/snapback]

Vil du ha noen andre's dritt innpå harddisken når du skal gå igang med ny PC? nei, tipper du vil starte med en fresh windows (eller linux) install og vite at alt er gjort slik du vil ha det ;)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg lurte på om hvordan man "vanligvis" klargjør en brukt pc for salg. Jeg tenkte sånn om det var vanlig å selge en brukt pc helt formatert ? Har jo bare min egen brukerlisens til Windows, så da vil jeg jo ikke installere den på den "gamle" maskinen. Finnes det ikke noen slags "30 trial serial" som man kan installere, og så er det opp til kjøper å finne noe nytt eller kjøpe lisens ?

Ville bare selv ha følt meg "snytt" hvis jeg kjøpte en brukt pc som jeg egentlig ikke kan starte med en gang, hvis det er noen som skjønner da  :hmm:

8147270[/snapback]

Vill du selge den sier du? Hvor mye skal du ha for den? Kan du poste spesifikasjoner? Er intresert i å kjøpe pc :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Vill du selge den sier du? Hvor mye skal du ha for den? Kan du poste spesifikasjoner? Er intresert i å kjøpe pc :D

8149245[/snapback]

Hold kjøp og salg utenfor forumet.

Bruk PM - for eksempel.

Lenke til kommentar

Takk for Linux tipset noadmin, det så jo nokså brukervenlig ut :)

Ok, dette er ikke svar til han som var interessert i å kjøpe, men dette er vel kanskje riktig forum å spørre hvor mye (sånn ca) pc'en er verdt :

Abit-NF7 hovedkort

AMD Athlon XP 2800+

512 MB RAM

Sapphire Atlantis RADEON 9600 PRO 128MB skjermkort

NEC DVD RW ND-1300A

120 GB Western Digital harddisk

(diskettstasjon..hahaha..)

Satt sammen i en alu kabinett (husker ikke helt merket.. fant ikke noe på kabinettet heller, vanlig rektangulert med plast over alu i front)

Trodde kanskje prisen kunne ligge på mellom 1500-2500 et sted, virker det som lureri ?

Lenke til kommentar

Noen andre som har en formening om hva pc'en kan være verdt ?

Mr volvo240_r antydet 2000kr (han sendte PM og sa han ville kjøpe den, men plutselig svarte han ikke på PM'ene mer, så da regner jeg ikke med han ville ha den alikevel).

Endret av flashlass
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

1000-1500kr synes jeg er en realistisk sum.

Pcen er jo fin til mye - selv om den drar på årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...