flashlass Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hei! Jeg lurte på om hvordan man "vanligvis" klargjør en brukt pc for salg. Jeg tenkte sånn om det var vanlig å selge en brukt pc helt formatert ? Har jo bare min egen brukerlisens til Windows, så da vil jeg jo ikke installere den på den "gamle" maskinen. Finnes det ikke noen slags "30 trial serial" som man kan installere, og så er det opp til kjøper å finne noe nytt eller kjøpe lisens ? Ville bare selv ha følt meg "snytt" hvis jeg kjøpte en brukt pc som jeg egentlig ikke kan starte med en gang, hvis det er noen som skjønner da Lenke til kommentar
.com Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 vet ikke hvordan det er med xp, men med vista kan du vel bare avbryte elns når du skal skrive inn lisens kode, så har du en trial versjon en måned eller to, om jeg husker riktig Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 jeg pleier å kjøre en diskwiper X antall ganger på all lagringsmedia jeg gir fra meg. http://dban.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 PCn starter jo selv om det ikke ligger noen windows der. Som du sier, hvis du ikke vil selge med din egen, så er det kjøper sitt "ansvar" å ordne OS. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Du kan selvsagt legge med en Linux Live-cd, slik at kjøper ser at systemet fungerer som det skal. Lenke til kommentar
flashlass Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Akkaj, så det er helt vanlig å selge en brukt pc uten at det installert noe OS ? MrLee - takk for godt råd, tenkte jeg skulle forsøke å bruke et sånt program for å børste litt ekstra støv av disken noadmin - det var kanskje en idè ja, har aldri prøvd Linux selv. Er det sånn å forstå at en person med ingen/liten kunnskap til pc forstår seg lett på det, eller krever det litt "ekstra" kunnskap ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) noadmin - det var kanskje en idè ja, har aldri prøvd Linux selv. Er det sånn å forstå at en person med ingen/liten kunnskap til pc forstår seg lett på det, eller krever det litt "ekstra" kunnskap ? 8148790[/snapback] Her er en oversikt over Linux utgaver som alle kjører fra cd. Det betyr at du ikke trenger å installere Linux på maskinen din. http://www.frozentech.com/content/livecd.php SLAX for eksempel er så liten (ned til 50 MB) at du kan lagre den på en USB pinne, og (på nyere pcer) starte Linux herfra. Også uten å installere noe. http://www.slax.org/?lang=no Når det gjelder grensesnittet, så er det så likt Windows at jeg er overbevist at selv uinvidde ville funnet ut hvordan de skrudde av maskinen. Se litt på skjermbildene til f.eks SLAX http://www.slax.org/screenshots.php Endret 13. mars 2007 av Slettet+9812398713 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Akkaj, så det er helt vanlig å selge en brukt pc uten at det installert noe OS ? 8148790[/snapback] Vil du ha noen andre's dritt innpå harddisken når du skal gå igang med ny PC? nei, tipper du vil starte med en fresh windows (eller linux) install og vite at alt er gjort slik du vil ha det Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hei!Jeg lurte på om hvordan man "vanligvis" klargjør en brukt pc for salg. Jeg tenkte sånn om det var vanlig å selge en brukt pc helt formatert ? Har jo bare min egen brukerlisens til Windows, så da vil jeg jo ikke installere den på den "gamle" maskinen. Finnes det ikke noen slags "30 trial serial" som man kan installere, og så er det opp til kjøper å finne noe nytt eller kjøpe lisens ? Ville bare selv ha følt meg "snytt" hvis jeg kjøpte en brukt pc som jeg egentlig ikke kan starte med en gang, hvis det er noen som skjønner da 8147270[/snapback] Vill du selge den sier du? Hvor mye skal du ha for den? Kan du poste spesifikasjoner? Er intresert i å kjøpe pc Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Vill du selge den sier du? Hvor mye skal du ha for den? Kan du poste spesifikasjoner? Er intresert i å kjøpe pc 8149245[/snapback] Hold kjøp og salg utenfor forumet. Bruk PM - for eksempel. Lenke til kommentar
flashlass Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Takk for Linux tipset noadmin, det så jo nokså brukervenlig ut Ok, dette er ikke svar til han som var interessert i å kjøpe, men dette er vel kanskje riktig forum å spørre hvor mye (sånn ca) pc'en er verdt : Abit-NF7 hovedkort AMD Athlon XP 2800+ 512 MB RAM Sapphire Atlantis RADEON 9600 PRO 128MB skjermkort NEC DVD RW ND-1300A 120 GB Western Digital harddisk (diskettstasjon..hahaha..) Satt sammen i en alu kabinett (husker ikke helt merket.. fant ikke noe på kabinettet heller, vanlig rektangulert med plast over alu i front) Trodde kanskje prisen kunne ligge på mellom 1500-2500 et sted, virker det som lureri ? Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Tenker noe rundt 2000 der ja Du får værtfall over 1500 for den tipper 2000 Lenke til kommentar
flashlass Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Det var jo nogelunde rundt den summen jeg tenkte på selv. Har brukt den som "stundent-pc", men har jo spilt den del "forholdsvis" ny spill på den. Kanskje ikke akkurat på toppgrafikk, men har duget endåg Lenke til kommentar
flashlass Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Noen andre som har en formening om hva pc'en kan være verdt ? Mr volvo240_r antydet 2000kr (han sendte PM og sa han ville kjøpe den, men plutselig svarte han ikke på PM'ene mer, så da regner jeg ikke med han ville ha den alikevel). Endret 17. mars 2007 av flashlass Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 1000-1500kr synes jeg er en realistisk sum. Pcen er jo fin til mye - selv om den drar på årene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå