bebbetufs Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Hei. Har to PC2100 minnebrikker med 512MB. Den ene lar seg klokke, den andre ikke. Spørsmålet er om det i daglig bruk vil være raskere å ha 1024MB RAM og bare klokke litt, eller 512MB ram og klokke en god del mer på FSB'en? Hva er raskest i praksis? Er 1024MB nok til å kutte ut swapfilen når jeg kjører XP? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Det kommer an på hvor mye ram du bruker til ditt bruk. Du kan sjekke det i "taskmanager"/"oppgavebehandling". Det raskeste er selvfølgelig å ha nok minne. (MER enn nok minne vil ikke øke ytelsen) Så lenge du aldri overstiger mengden med fysisk minne (512 eller 1024 i ditt tilfelle) så kan du disable swap-fila. Hvis man prøver å overstige, får man bare opp en feilmelding i denne duren: "Nok minne er ikke tilgjengelig - stopp prosessen eller fri mer minne ved å slå av programmer". Lenke til kommentar
bebbetufs Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 takk for svar. Da lurer jeg på om det finnes et program som logger bruken av swap filen f.eks over en periode på 1 mnd. Hadde vært greit viss jeg så kunne lest av maksimum og minimum bruk over en slik periode. Er jo ikke alltid at jeg bruker de samme programmene samtidig. Akkurat nå har jeg satt den til 500MB låst, og jeg har aldri sett at den har vært full! Bernhard Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Du kan jo sjekke med "taskmanager" på "performance"-arket og se på verdien "Commit Charge (K)" og se på "peak"-verdien før hver gang du skal slå av maskinen. Dersom den ikke overstiger 1.024.000kB så kunne du like gjerne disablet swap. Lenke til kommentar
bebbetufs Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 Flott takk! men må jeg da ha taskmanager åpen / aktiv hele tiden? Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Windows vil alltid bruke swap filen så lenge den er der, uansett hvor mye minne du har. Eneste måten å finne ut om du har nok til å kjøre uten swap er å prøve. Jeg vil tro 1GB holder en stund, men det kommer litt ann på hvilke programmer du kjører. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 19:21, skrev bebbetufs:Flott takk! men må jeg da ha taskmanager åpen / aktiv hele tiden? Det må du ja. Men det er jo bare i perioden du skjekker Commit Charge (peak). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Neida, det er bare de grønne grafene den ikke logger når du ikke har den gående. PS. jeg bruker å la den ligge i bakkrunnen slik at jeg kan få opp grafene også hvis det plutselig skulle begynne å gå tregt og jeg vil vite hva som er flaskehalsen. Eneste ulempen med dette er at den tar opp litt av plassen på oppgavelinja. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 19:21, skrev bebbetufs:Flott takk! men må jeg da ha taskmanager åpen / aktiv hele tiden? Jopp. Det jeg foreslår er: Start TaskManager'n, sett oppdateringsfrekvensen på "Low" og gjør det du pleier(og litt til). Ser du at minnet går over 512MB ved flere anledninger vil du nok ha mer glede av 1024MB og lavere FSB. Lenke til kommentar
bebbetufs Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 Takk UFO for ditt oppklarende svar :smile: og takk til dere andre også. Jeg gjør som du sier UFO og så får vi se hva resultatet blir. Håper jeg bare trenger 512 for det er jo litt gøy å klokke også da... Bernhard Lenke til kommentar
Laka Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 19:31, skrev Simen1:Neida, det er bare de grønne grafene den ikke logger når du ikke har den gående.PS. jeg bruker å la den ligge i bakkrunnen slik at jeg kan få opp grafene også hvis det plutselig skulle begynne å gå tregt og jeg vil vite hva som er flaskehalsen. Eneste ulempen med dette er at den tar opp litt av plassen på oppgavelinja. Hvordan skal du vite når maksinen bruker mye av Swap-fila da? Peak-verdien går jo ned igjen med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå