Gå til innhold

Helikopterpilot utdannelse i USA?


Anbefalte innlegg

Hei jeg er 16 år og går på almennfag først år. Jeg har altid hatt en drøm om å bli helikopterpilot, så jeg vil finne ut litt om jobbmuligheter ol.

Jeg har vert inne på mange sider bla. www.scandinavianpilots.com dette er en side som rekruterer til en flyverskole i florida USA. Jeg stoler ikke helt på det de sier om muligheter videre med jobb, fordi som sagt rekruterer de til en skole og da er de mer intresert i at du søker enn at du får vite sannheten. Så langt i planleggingen har jeg planlagt å dra til USA og ta FAA commercial (amerikansk) og FAA IR (fly med bare å bruke innstrumentene), for så å konvertere til JAA (europeisk). Grunnen til at jeg vil studere i USA er at der kan jeg enkelt få 1000 flytimer som er krav for offshore piloter pluss at jeg slepper å starte fra scratch som lastegutt(skjekker last før takeoff). Den totale prisen ble da 460 000, innkludert FAA commercial, FAA IR, Konvertering til JAA commercial og JAA IR, leilighet og andre utgifter som flybiletter mat ol.

 

Noen som har noen synspunkter om dette eller vet om noen andre alternativer?

Veldig fint om noen kunne fortelle meg om hvor lett det er å få jobb som Helikopterpilot i skandinavia og under tvil storbritania.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan klarer du å få regnestykket til å bli 460.000 med tusen timer på heli? Jobbe som instruktør under J1 da?

 

Også lurer jeg på hvordan det er mulig å konvertere? Er det JAR trening du skal ta der borte eller satser du på å få kreditert timene under JAR FCL 2.016 eller hva det er det heter?

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående helikopter utdannelse i USA.

Hvor flink må man være veldig flink teoretisk for å bestå en slik utdanning?

Må man være meget godt i matte og fysikk?

Og må man ha kunnskap om dette før man begynner på utdanningen?

Lenke til kommentar

ALRIGHT folkens :cool:

 

Har bestil brosjyrer og snakket med en del folk angående dette, via mail og andre forum. Skolen jeg har snakket med er HAI (Helicopter Adventures INC) som holder til i Titusville Florida. Utdannelsen kan deles opp i 2,

 

Privat pilot er for dere som vil fly for morro skyld, har rike foreldre med villa i holmenkollen som har råd til å spandere et helikopter til 8-15 millioner. Så har vi commercial pilot sertifikatet som er for dere som vil fly for å gjøre det til en karriære. Begge krever grunnskoleutdannelse med gode ferdigheter i matte, fysikk og engelsk. En Medisinsk undersøkelse må man også bestå. Briller og høreapparater godkjennes ikke. Man må også ha et plettfritt rulleblad for å ha ambisjoner om jobb etter utdannelsen.

 

For å få flest mulig flyvetimer under oppholdet i USA må du ha Flight instructor kurs for å få jobb som innstruktør så snart utdannelsen er ferdig, her får du en elev som du skal lære samtidig som du samler flyvetimer.

 

Offshore og redningstjenesten krever noen mer avangserte påbyggingskurs bla. IR (instrument Rating) som du må ha for å fly i dårlig vær. Fjellflyvingskurset er også flotte greier å ta med seg hvis du skal i redningstjenesten. Jeg er ikke helt sikker, men vil anta at man også trenger External load for å kunne fly i redningstjenesten da man bruker kurv som henger i en vaier.

 

Jeg skal ikke gå så grundig inn på de forskjellige kursene da jeg ikke vet så forferdlig mye om de, men for å få vite mer om dette kan dere gå inn på: www.scandinavianpilots.com HAIs rekruteringsside for skandinavere eller www.heli.com som er HAIs offisielle side.

 

Det vil kreve ufattlig mye av deg for å bli pilot, men har du virkelig en drøm om å bli det er det en god invistering. Prisene er høye, men det tjener du fort inn igjen hvis du får deg jobb. Hvis du vil gjøre detta fordi du får høy lønn eller fordi du tror det drar damer ol. kan du bare glemme det. Utdannelsen varer ikke lenge noe som betyr at det blir EKSTREMT mye på en gang, du vil ikke få mye tid til overs, men må jobbe HARDT den tiden du er der. Dette er veldig viktig fordi hvis du gjennomfører kurset men kun med middels gode karakterer og få flyvetimer vil du som oftest ende opp som nummer ørtenogførti i en rød ringperm i den nederste skuffen. De som ansetter piloter leter etter de med kunnskaper og ferdigheter over gjennomsnittet. Enkelte piloter som ikke har tatt dette på alvor har faktisk fått inndratt sertifikatet pga. at de ikke har fått jobb. Grunnen til at det blir inndratt er at du glemmer mye av den kunnskapen du trenger. Du må for all del ikke blande det å sitte på i et helikopter og ha spakene i hånden og føttene på pedalene. Å fly et helikopter krever 110% konsentrasjon 2 armer 2 ben, i kriser må du holde hodet kaldt for ved en nødlanding kan du ikke bare skyte deg ut i en fallskjerm. Du har ansvar for livene til passasjerene og co piloten, og ikke minst de på bakken, og i luften. Det er mange om beinet i det norske samfunnet, så du må belage deg på å begynne som lastegutt i begynnelsen.

 

 

Håper dere har fått et bedre bilde om hvordan det er å være helikopterpilot, det kom mye negativt fram, men ikke mist håpet markedet vil åpne seg da flere tar i bruk helikopter, som politi, tv, offshore og byggningsfirma.

Lenke til kommentar

Hva begrunner du dette med?

Begge krever grunnskoleutdannelse

Ikke i USA.

 

Briller og høreapparater godkjennes ikke.

Joda. Har -2,75 og skeive hornhinner og har både JAA og FAA class 1 medical.

 

middels gode karakterer

Ingen "karakterer" offentliggjøres. På skriftlige prøver er den er prosent-score, mens alle praktiske prøver går på bestått/ikke bestått.

 

Enkelte piloter som ikke har tatt dette på alvor har faktisk fått inndratt sertifikatet pga. at de ikke har fått jobb.

Tøys og tull. Under FAA blir ikke sertifikater inndratt med mindre du bryter regler, og da må det en kjennelse til. Det eneste er man må holde seg current - BFR hver 24 måned og så er det krav til antall landinger innenfor 90 dager og instrument proficiency for å være P1 under instrumentflygeplan. Under JAA _tror_ jeg du må han en PC hvert år, og etter 5 år (?) må du fly opp igjen hvis du ikke har gjennomført PC.

 

 

 

....

Også lurer jeg fremdeles på hvordan du har tenkt å gjennomføre dette, med 1000 timer for under 500 høvdinger. Og hva slags program har du tenkt å gå gjennom? Basert på JAR FCL 2 eller FAA?

Lenke til kommentar
Hva begrunner du dette med?
Begge krever grunnskoleutdannelse

Ikke i USA.

 

Briller og høreapparater godkjennes ikke.

Joda. Har -2,75 og skeive hornhinner og har både JAA og FAA class 1 medical.

 

middels gode karakterer

Ingen "karakterer" offentliggjøres. På skriftlige prøver er den er prosent-score, mens alle praktiske prøver går på bestått/ikke bestått.

 

Enkelte piloter som ikke har tatt dette på alvor har faktisk fått inndratt sertifikatet pga. at de ikke har fått jobb.

Tøys og tull. Under FAA blir ikke sertifikater inndratt med mindre du bryter regler, og da må det en kjennelse til. Det eneste er man må holde seg current - BFR hver 24 måned og så er det krav til antall landinger innenfor 90 dager og instrument proficiency for å være P1 under instrumentflygeplan. Under JAA _tror_ jeg du må han en PC hvert år, og etter 5 år (?) må du fly opp igjen hvis du ikke har gjennomført PC.

 

 

 

....

Også lurer jeg fremdeles på hvordan du har tenkt å gjennomføre dette, med 1000 timer for under 500 høvdinger. Og hva slags program har du tenkt å gå gjennom? Basert på JAR FCL 2 eller FAA?

8200743[/snapback]

Det var litt befriende, hørtes ganske strengt ut det kristoffer90 nevner.

Men hvordan vil du tro at prisen for sertifikat og 1000timer inkludert konvertering være bfisk?

Lenke til kommentar

Jeg har lest mye om HAI og mener dette virker som dette er en seriøs skole som gjør ting ortlig. Jeg kommer til å søke meg bort dit.

Planen min er at jeg har allerede bestilt helikopter bøker, helt basic om hvordan ting funker, jeg har ingen for kunnskaper om dette. Så nå sitter jeg å leser de tre bøkene jeg fikk fra skolen, prøver etter beste evne å oversette til norsk. Jeg kommer ikke til å søke på skolen før sommeren 2009, da har jeg god tid på meg til å lese, lære sån at jeg er litt bedre forberedt til jeg kommer til skolen. Jeg har tre jobber, sån at jeg tjener penger jeg trenger. Må selfølgelig ta opp lån i banken. Jeg er ikke så flink i matte eller fysikk. men dette kan læres, det er ikke umulig:)

Hvis dere er helt 100%motivert så kan dere tenke på å bestille bøker å lese dere opp litt til skolen begynner. jeg fikk også en pilot test bok, der det altslags spm og prøver man kan bryne seg på. Det er gode bøker.

Dette er hva jeg gjør for å forberede meg til skolen.

PS! til alle som lurer på budsjett og penger, ligger det ett forslag til budsjett på denne siden. se til venstre på siden så finner du det. http://www.scandinavianpilots.com/Pilotutd...-helikopter.htm

 

Skolen får seg nye eiere nå i April så jeg. Ett stort selskap -Bristow- som kjøper opp skolen. Det står at selskapet kommer til å trenge mellom 850-950 nye flygere de neste 5 årene. De kommer til å bruke skolen til å utdanne mange av disse. Så her er det aknskje litt muligheter for jobb... men sjekk ut siden selv. Gjør deres egne meninger. Det er det beste. Lykke til folkens, piloter trenger det :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er 31 år men se for meg mange år i tjeneste, og skolen i florida er det jeg har luktet på lenge. Jeg har syn som en hauk og øre som labbetus, og dette er en tråd jeg har ventet lenge på.

Hva jeg har lest om heli.com er at man får 2 års arbeidstilatelse i usa hvis man tar skolen, og det er nok til å søke pilotjobb i norge/europa. Tror ikke jeg ser for meg 10 år som lastemann hos helikopterserveice i norge. Instruktør høres fint ut, men jeg antar at det bare gjelder i US. Ser heller for meg cinnok sertefikatet for jobber i FN.

 

Jeg har 500.000 men lurer og på mulighetene.

Lenke til kommentar
Hvilke bøker har du bestilt, og evt. hvor kan jeg bestille fra?

8231670[/snapback]

 

Hvis du tar kontakt med Tom Sêglend. Han er en kontaktperson HAI har her i Norge. Jeg sa det som det var at jeg tenkte jeg skulle søke på skolen og spurte om han hadde noen bøker jeg kunne bestille, det ble ordnet gankse fort. Så spør han. her er e-mail [email protected]

 

Jeg bestilte 3 bøker

 

Helicopter Pilot Manual- Står en hel del om helikopteret (Schweizer 300CB) om instrumenter, manuvrering, flyplasser, luftfartregler (i USA) for å nevne litt av det.

 

Testprep- Dette er en oppgavebok, der det finnes en hel del spm om det du leser i boka. God ting hvis du vil teste deg selv.

 

Rotorcraft Flying handbok- Er egentlig en litt kortere version av Helicopter Pilot manual. Men ikke så utdypende. Passer fint hvis du har lest førsteboka og forsto den.

 

Men Spør Tom Sêglend om hvilke bøker du trenger. han har garantert mer peiling en meg :)

Endret av Rising-pilot
Lenke til kommentar
Rotorcraft Flying Handbook hørtes kjent ut. Det er vel en Advisory Circular fra  FAA? Med litt flaks er hele boka tilgjengelig på www.faa.gov

8254782[/snapback]

Jeg var nettop på www.faa.com for å se om jeg fant boka, å det gjorde jeg faktisk også. Så hvis du liker å lese på dataen så har du en gratis bok her. Eller du kan skrive den ut hvis du har tilgang til en hel del blekk og ark:)http://www.faa.gov/library/manuals/aircraft/media/faa-h-8083-21.pdfs

Lenke til kommentar

Mye bra info her.

Men hva mener dere kommende helikopterpiloter om arbeidsmarkedet i Norge?

 

Jeg veit om flere som har denne utdannelsen, men som ikke jobber som piloter rett og slett fordi det ikke passer sammen med familieliv eller at det er få faste jobber...?

 

Ellers strålende med gratis bok, så kan jeg lese litt på senga. Jeg har ikke så mye blekk, men det har skolen min :p

Lenke til kommentar
Mye bra info her.

Men hva mener dere kommende helikopterpiloter om arbeidsmarkedet i Norge?

 

Jeg veit om flere som har denne utdannelsen, men som ikke jobber som piloter rett og slett fordi det ikke passer sammen med familieliv eller at det er få faste jobber...?

 

Ellers strålende med gratis bok, så kan jeg lese litt på senga. Jeg har ikke så mye blekk, men det har skolen min :p

8260041[/snapback]

 

Jeg har også hørt en del om at det er vanskelig å få jobb. Men det er visst på veg til å endre seg. Jeg har snakket med noen helikopterpiloter som jobber i offshore de sier at det kommer til å bli større aktivitet i nordsjøen, mange av helikopter "veteranene" skal ut i pensjon de nermeste årene. Og det er ferre of ferre som tar utdannelsen. Så de sier at det er den rette tiden til å ta utdannelsen. Jeg tror også at det er lettere for å få jobb hvis du kommer til Norge etter to år i USA. Der det er lettere å få seg strø jobber en det er her i Norge.

Lenke til kommentar
Nå har jeg komt i gang med helikopter teori. Men det er mye jeg lurer på, og siden jeg ikke går helikopterskole så har jeg ikke tilgang til lærere som kan forklare. Vet noen av dere om ett sånt forum hvor man diskuterer sånt?

8300344[/snapback]

 

Er det PPL-H eller CPL-H du tar?

Du kan nå spørr dei folka her. Men dei er ikkje så veldig aktive?

http://helikopterpilot.no/forum/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...