Gå til innhold

raid 5 på ASUS a8n-SLI hk, envt. ny kontroller

Anbefalte innlegg

Jeg har et asus A8N-sli hovedkort, som har raid støtte, men støtter det raid 5?

Jeg ser for meg å kjøpe 4 like SATA disker, og kjøre raid 5 (raid 5 har redundancy?).

Jeg vurderer alternativt å kjøpe en raid 5 sata kontroller, ser på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321183

Jeg har et ATI skjermkort i ene PCI-express slotten, kan jeg bruke den andre til dette kontrollerkortet?

Håper noen har noen tips :)

Endret av schwere
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svaret, tror jeg har deluxe. Synes jeg leste et sted at kortet bare støtter raid 5 med software, men finner det ikke igjen nå...

Kontroller-kortet støtter NCQ eller hva det heter, det gjør også 500 GB samsung-diskene. Vil det gi noe særlig ytelsesforbedring?

Så også på nettverksbasert lagring, men med 4 disker kom det på 5k bare for "boksen" (uten disker), så derfor jeg heller satser på kjøre det lokalt, og dele dem som vanlig windows-share...

Lenke til kommentar
Takk for svaret, tror jeg har deluxe. Synes jeg leste et sted at kortet bare støtter raid 5 med software, men finner det ikke igjen nå...

Kontroller-kortet støtter NCQ eller hva det heter, det gjør også 500 GB samsung-diskene. Vil det gi noe særlig ytelsesforbedring?

Så også på nettverksbasert lagring, men med 4 disker kom det på 5k bare for "boksen" (uten disker), så derfor jeg heller satser på kjøre det lokalt, og dele dem som vanlig windows-share...

8150796[/snapback]

a8n-sli har ingen dedikert xor prosessor, så den er derfor software i så måte at cpu må ta se av xor kalkulasjon, noe som potensielt kan bli en flaskehals. Det er likevel langt billigere enn et kort med dedikert xor så om du har en rimelig god prosessor er det absolutt et alternativ.

NCQ er etter alle tester jeg har sett ikke en god ide for den jevne bruker. Når du gjør mest sekvensiell overføring (store filer) så vil det faktisk oftest gi dårligere ytelse. Det har sitt bruk, men da mest når det er snakk om lesing av mange små filer.

NAS er vel ikke helt for folk flest heller, det er sansynligvis mye billigere å finne seg en gammel pc og stappe linux + en masse disker i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...