hondapower Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg sliter siden jeg kjøpte meg en ny blackice extreme 2 raddis . Jeg regnet med at den ville kjøle bedre en ac airplex evo 1 . Men siden den ikke passet foran i kabinettet (cm stacker) så la jeg den vannrett ned på bunnen over rista med to papst vifter oppå til å blåse luft gjennom og ut på undersiden. begge nipplene peker nå opp. Er det mulig at luftgjennomstrømmingen ikke er bra nok slik og at det er en bestemt vei luften skal gå? temraturene jeg får nå med 1,6 volt på cpu er litt høyere eller mye høyere under load enn det de var med den gamle raddisen og 1,9 i volt. Skjønner ikke dette jeg . nesten 50 grader på idle med viftene på full guffe og sidedøra åpen? Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Sett viftene til å suge luft utenfra, og blåse på raddisen. Bare husk å bruke filter da, så slipper du å støvsuge rommet. Edit: Leif var på besøk Endret 13. mars 2007 av T_Trosten Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Er det ikke best å la radiatoren ligge i bunn, og la viftene suge kald luft fra bunn gjennom radiatoren? som dette: Endret 13. mars 2007 av jonas_blomster Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Tror ikke det er noe å merke på temperatur, det som er litt viktig er at viftene ikke blåser den varme luften som er i kasse igjennom radiatoren og ut i rommet. Har selv experimentert med blåse/suge på viftene. Fikk du ikke plass til en dobbelradiator i stacker? Har mini verisjon av stacker som har samme foront med plass til 10 cdrom i fronten, og jeg har dobbelradiator i front. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Push - pull er det aller beste, dvs vifter som blåser på ene siden og trekker på den andre. Hvis man bare skal ha vifter på en side er det best at de trekker luften igjennom utenfra. Francis Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Finnes ingen fasit på dette. Vil du ha varm luft fra radiatoren blåst inn i resten av PC'n eller vil du ha varm luft fra PC'n blåst gjennom radiatoren og ut? Beste måten er å prøve begge deler og se hva som gir best effekt for deg og din maskin. Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 lufta som kommer igjennom radiatoren min er ihvertfall ikke mye varm, hjelper faktisk en del når den blåser rett på rammen på skjermkortet Skal visst hjelpe en del med "shroud" også, altså avstand mellom radiator og viftene. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det heter avstandsstykke på norsk (så folk skjønner det). Grunnen til at det funker bedre med suging enn blåsing er egenskapene til luftstrømmen før og etter viften. Umiddelbart etter viften får luftstrømmen masse turbulenser som bl.a. er med på å skape mer støy. På sugesiden er strømningene mye hyggeligere, selv om noe støy over ribbene ikke er til å unngå. I tillegg til dette, vil også strømmen ut av viften gjerne ha et hull i midten. Dette hullet vil da gjøre at du ikke får luftstrøm over deler av radiator. Et avstandsstykke kan hjelpe på dette. ¨På sugesiden er dette hullet ikke like stort, kan man si. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Så for og få kaldest mulig vanntemp er best og ha vifte som suger vifte igjennom radiator og inn i kabinett? DVS: ->|R|->V->K ->|A|->I->a ->|D|->F->b ->|D|->T->i ->|I |->E->n ->|S|->R->ett Lenke til kommentar
hondapower Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 takk for mange svar. sorry for sen tilbakemelding men har slitt litt med pcn i det siste. Jeg har en dobbeldekker som du kaller det . den har 2 vifter 120mm . Jeg har cdrom og harddiskboks foran som gjør at det blir akkurat for trangt til å ha den stående. Hadde den forrige single raddisen der da. Nå så ligger den over hullet i bunn med viftene liggende oppå og suger luft ut fra kabinettet. Skjønner at dette ikke er helt ideelt men siden innsiden er ganske kjølig trodde jeg at det ikke ville gjøre så stor forskjell siden det er en stor raddis. Spørsmålet mitt var egentlig om en radiator er bygt for luftgjennomstrømming en spesiell vei siden viftene mine ikke ser ut til å trekke mye luft gjennom. Slik som den ligger nå ligger nipplene oppover. Hvis den er bygd for at luftstrømmen skal gå andre veien må jeg jo enten kjøpe en annen eller flytte den . Har forresten bestillt kraftigere vifter selv om dette gir mer støy som vannkjøling egentlig skal hindre.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå