aeinstein Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Heisann Trenger hjelp til å partisjonere en harddisk i Vista. HAr kjøpt en ny 500GB sata fra WD. Funker fett den, men jeg kan ikke legge OS på en 500 GB partisjon. Vil bruke mesteparten av den til å lagre iso og mine dokumenter på (ting som ikke skal slettes ved reinstall). Vil ha en 50GB ca til vista. Har prøvd diskmanager. Den vil ikke gjøre partisjonen mindre enn ca 250GB. Jeg tenker at 50 må være grensen..? Da er det plass til vista, office, spill og programmer pluss litt ekstra til vista... Har prøvd alle mulige demoer (og sett litt andre steder (phirratess)). Ingen takler vista. Hvis noen har tips til program eller metode jeg sikkert har oversett så er det bare å si fra Thanx! Endret 13. mars 2007 av aeinstein Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 jeg bruker Acronis Disk Director Suite. For meg funker den bra til partisjonering, oppstart og andre ting... Veit ikke om den funker for deg, men det går for meg. Prøv den. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hvorfor bruker du ikke den innebygde diskbehandeler i vista? Høyreklikk på "computer", velg "Manage" Velg "disk management" fra menyen til venstre. Deretter høyreklikker du på den disken som er "unallocated" og velger "new simple volume". Du kan lage flere partisjoner på samme disken med dette programmet. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hvorfor bruker du ikke den innebygde diskbehandeler i vista? Høyreklikk på "computer", velg "Manage" Velg "disk management" fra menyen til venstre. Deretter høyreklikker du på den disken som er "unallocated" og velger "new simple volume". Du kan lage flere partisjoner på samme disken med dette programmet. 8145884[/snapback] Ehh.. right... Tenkte ikke så langt, jeg... Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Quoter meg selv jeg: "Har prøvd diskmanager." Men jeg fant Acronis jeg også Det ser ut til å funke fett ja Jeg klarer å lage partisjoner med diskmanager men ikke minske vista sin. Det var problemet. Dårlig emnelinje... Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 I Acronis os selector, så må du ta på at den skal starte opp under oppstart, derfra kan du gå inn i partisjoneringsprogrammet og krympe/forstørre partisjoner. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Åh... Skulle ventet litt på svar fra deg før jeg gjorde det... 1: Vista vil ikke lage mindre partisjoner enn 250GB 2: Ingen programmer ville heller 3: Acronis sier "ingen problem", booter maskinen for å utføre ordrene jeg ga INNI vista, gjør det, men kommer med ørten errors, 4: Resultat: pcen halter på boot. Låser seg fullstending. 5: Holder på å installere vista nå. 6: God nyhet: nå kunne jeg velge en partisjon på 50GB som har blitt lagd selv om ting føkka seg. WARNING: Partisjonering er på eget ansvar.... Heldigvis var Vistaen dagsfersk så jeg hadde ikke noen programmer inne enda Jeg skal aldri partisjonere en windowsinstallpartisjon noen gang mer! Tips: partisjoner FØR du installerer OS... men nå kan jeg ha vært maksimalt uheldig da da... Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Error skjer det og.. Jeg har tråkka sånn SKIKKELIG i salaten jeg også, og det har vert vill eksperimentering, og endt opp i error. Men man lærer jo av alle feil, så jeg har ikke har så mange errorer siden.. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Tingen er at jeg har alltid brukt Partition Magic 6 og 7 og 8 etterhvert som de kom. Det har funket HELT prikkfritt hver gang. Har partisjonert fram og tilbake og herjet med både 98 og XP og 2000. Fikset partisjoner for massevis av tommeltottfulle venner og det har også gått supert med PM. Så til 7. og sist så er det hele fire muligheter for hva som gikk galt: -Vista ødela -Acronis ødela -WD sin Hd ødela -Jeg var rett og slett uheldig. Min knapp er på Vista... til nød Acronis Men folkens: ikke vær redd for å partisjonere, bare ta backup så kan ingenting gå galt (Kan HDer gå fysisk i stykker av partisjonering?? ) Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Trodde dette var enden på visa jeg. Hadde en ny install når jeg skrev siste innlegg. HAH. Dust var jeg. Jeg hadde så i to ekstra disker for å kopiere innhold fra gammel pc til denne nye. Det gikk fint til jeg slå av pcen, tok ut diskene og slo den på igjen... Feilmelding under boot: "No BOOTMGR".... Skjedde uansett hvilke disker jeg hadde i... Install-dvd til vista har MASSE fikseting der man installerer liksom. Fint det, hadde bare en av de funket.... Etter litt tenking da ETT av alternativene tok ca 15 minutt inkl "oppstart" av installasjonen kom jeg fram til at det går RASKERE å installere vista for 3.je gang!! Så... nå er den snart ferdig. En gang til og jeg kaster vista ut av vinduet! BTW: Det er et partisjonsprogram i installasjonsprogrammet til vista. BRUK det! Lag, slett, resize og alt det derre Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Så til 7. og sist så er det hele fire muligheter for hva som gikk galt:-Vista ødela -Acronis ødela -WD sin Hd ødela -Jeg var rett og slett uheldig. Min knapp er på Vista... til nød Acronis (Kan HDer gå fysisk i stykker av partisjonering?? ) 8147007[/snapback] Jeg tror det kan skyldes litt vista, en del Acronis og at du var uheldig. Da jeg fikk både Aconis og Vista til å funke sammen, var jeg sjeleglad(det funka den 2. gangen jeg prøvde).. Tror nok ikke at HD kan gå i stykker av bare partisjoneringsprosessen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå