Gå til innhold

Har menn et ekstra ansvar for å forhindre voldtekt?

Anbefalte innlegg

Jeg diskuterte påstanden om at menn har ekstra ansvar. Hvis det ikke var det du mente, så burde du modifisere påstanden.

Nei, det gjorde du ikke. Du svarte utelukkende på om du, gitt dine personlige forutsetninger som jeg ikke kjenner, burde føle ekstra ansvar.

8144723[/snapback]

Anyway.... Jeg har ikke noe ekstra ansvar fordi jeg er mann utover det ansvaret alle andre mennesker har, uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg diskuterte påstanden om at menn har ekstra ansvar. Hvis det ikke var det du mente, så burde du modifisere påstanden.

Nei, det gjorde du ikke. Du svarte utelukkende på om du, gitt dine personlige forutsetninger som jeg ikke kjenner, burde føle ekstra ansvar.

8144723[/snapback]

Anyway.... Jeg har ikke noe ekstra ansvar fordi jeg er mann utover det ansvaret alle andre mennesker har, uavhengig av kjønn.

8145073[/snapback]

Da er vi enige i at folk generelt har ansvar for samfunnet de lever i. Kan vi enes om at menn har et annet ansvar enn kvinner hva forebygging av seksuelle overgrep angår?

:)

Lenke til kommentar

8144723[/snapback]

8145073[/snapback]

Da er vi enige i at folk generelt har ansvar for samfunnet de lever i. Kan vi enes om at menn har et annet ansvar enn kvinner hva forebygging av seksuelle overgrep angår?

:)

8145164[/snapback]

Kan du si hva dette 'annet' ansvaret går ut på?

For jeg kan ærlig talt ikke se hva som gjør at jeg har et annet (eller ekstra) ansvar i kraft av mitt kjønn.

Lenke til kommentar

For jeg kan ærlig talt ikke se hva som gjør at jeg har et annet (eller ekstra) ansvar i kraft av mitt kjønn.

8145191[/snapback]

F.eks. si ifra når kameratene dine legge forkastelige kvinnesyn på bordet og si ifra når skolen eller barnehagen til sønnen din lar ham plage jenter fordi "gutter er gutter". Kvinner kan fort bli avfeid med at de er "hysteriske" når de påpeker slike ting.

Lenke til kommentar

8145191[/snapback]

F.eks. si ifra når kameratene dine legge forkastelige kvinnesyn på bordet og si ifra når skolen eller barnehagen til sønnen din lar ham plage jenter fordi "gutter er gutter". Kvinner kan fort bli avfeid med at de er "hysteriske" når de påpeker slike ting.

8145281[/snapback]

Er ikke dette ansvar som følger av å være et ansvarsfullt menneske?

Lenke til kommentar

8145191[/snapback]

8145281[/snapback]

8145365[/snapback]

Selvsagt. Men kvinner og menn har forskjellige roller og innflytelser i kraft av sitt kjønn enten vi vil det eller ikke. Nettopp derfor er det viktig at du som mann reiser deg opp og sier ifra om kameratene dine legger på bordet et kvinnesyn(menneskesyn) som er forkastelig og ikke bare jatter med. I kraft av ditt kjønn, som en del av gutta, så har du en påvirkningskraft på mennesker som kanskje er potensielle overgripere som kvinner bare kan drømme om.

Jeg tror egentlig ikke vi er så veldig uenige i praksis i dette spørsmålet, men vi har forskjellige perspektiver og forskjellige måter å ordlegge oss på :)

Lenke til kommentar

Selvsagt. Men kvinner og menn har forskjellige roller og innflytelser i kraft av sitt kjønn enten vi vil det eller ikke. Nettopp derfor er det viktig at du som mann reiser deg opp og sier ifra om kameratene dine legger på bordet et kvinnesyn(menneskesyn) som er forkastelig og ikke bare jatter med. I kraft av ditt kjønn, som en del av gutta, så har du en påvirkningskraft på mennesker som kanskje er potensielle overgripere som kvinner bare kan drømme om.

Jeg ville gitt beskjed om hva jeg mener. Ganske klart også. Men det er ikke i kraft av å være mann. Men i kraft av å være den jeg er uavhengig av kjønn. Og jeg ville vært særdeles skuffet over de som ikke gir beskjed. Og om en jente ikke gir beskjed fordi hun er jente blant gutter så er det en forferdelig dårlig unnskyldning som både er frastøtende og feig.

The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing.

All that is needed for the forces of evil to triumph is for enough good men or woman to do nothing. (denne litt editert)

Det er like mye kvinnens som mannens ansvar å gi beskjed. Og det er like kritikkverdig om en mann ikke sier ifra som om en kvinne ikker sier ifra. Unnskyldninger for å ikke gjøre det rette er lite interessant i så måte :)

Jeg sitter ikke der og tenker "nei, nå må jeg som mann gi beskjed her!". Og jeg ville funnet det vanvittig feigt og uakseptabelt om en kvinne tenkte "jeg burde gi beskjed, men tør ikke siden de sikkert ikke hører på meg fordi jeg er kvinne".

Kjønn er og forblir fullstendig irrelevant for om man skal gi beskjed om noe er galt eller ikke.

Lenke til kommentar

8145191[/snapback]

8145281[/snapback]

8145365[/snapback]

8145634[/snapback]

Jeg har i kraft av hvem jeg er en påvirkningskraft. Selvom mitt kjønn påvirker hvem jeg er, så er det nok allikevel mange jenter som kan påvirke en del gutter langt mer enn det jeg noen gang kan.

I kraft av mitt kjønn alene har jeg liten eller ingen slik kraft.

Jeg tror egentlig ikke vi er så veldig uenige i praksis i dette spørsmålet, men vi har forskjellige perspektiver og forskjellige måter å ordlegge oss på :)

8145634[/snapback]

Mitt perspektiv her er at det er totalt irrelevant å dra inn kjønn på den måten og i dette tilfellet. Det er ikke kjønnet som er avgjørende. Dersom gutter oftere har større påvirkningskraft, så bør de bruke den. Ikke fordi de er gutter, men fordi de har påvirkningskraft. Dersom ei jente har slik påvirkningkraft, så bør hun bruke den. Ikke fordi hun er jente, men fordi hun har påvirkningskraft. Dersom en tvekjønnet ... osv....

Lenke til kommentar

Vi er tydeligvis enige. Men dere observerer en verden hvor kjønn er irrelevant. Jeg observerer en verden hvor kjønn har alt for mye å si. Jeg skulle gjerne sett at kjønn var irrelevant, men det ser jeg ikke at det er og tar konsekvensen av det i ord og handling.

I praksis så handler vi stort sett likt, og det er vel det som betyr noe? :)

Lenke til kommentar
Vi er tydeligvis enige. Men dere observerer en verden hvor kjønn er irrelevant. Jeg observerer en verden hvor kjønn har alt for mye å si. Jeg skulle gjerne sett at kjønn var irrelevant, men det ser jeg ikke at det er og tar konsekvensen av det i ord og handling.

8145791[/snapback]

Kjønn er ikke irrelevant i det hele tatt. Men å trekke inn kjønn i forhold til ansvar i dette tilfellet er irrelevant. Spesielt påstander om at 'menn har ekstra ansvar'.

Lenke til kommentar

8145791[/snapback]

Kjønn er ikke irrelevant i det hele tatt. Men å trekke inn kjønn i forhold til ansvar i dette tilfellet er irrelevant. Spesielt påstander om at 'menn har ekstra ansvar'.

8145840[/snapback]

Jeg er delvis uenig. Det er så og si utelukkende menn som voldtar, og holdningene blant mange menn, sikkert også dine venner, til kvinner er forkastelige. Jeg mener at menn har et ansvar i forhold til dette. Menn må si tydeligere i fra om at stygge holdninger til kvinner ikke aksepteres, menn må si tydeligere i fra om at voldtekt og seksuelle overgrep, uansett hvor uskyldige de er, ikke aksepteres. Mannlige lærere må ta tak i gutter som trakasserer jenter og ikke avfeie det med at det er flørting. osv osv osv. Jeg mener mannsstemmen er alt for svak i typiske "kvinnesaker" som voldtekt, selv om det i aller høyeste grad angår menn.

Selvsagt har også kvinner et ansvar her, men kvinner blir i mye mindre grad hørt av de det gjelder. De blir avfeid som hysteriske, som mannehatere og rødstrømper.

Jeg ser helt klart poenget ditt. Jeg og du er selvsagt ikke ansvarlige for hva andre menn måtte finne på. Men vi er ansvarlige for våre holdninger og våre handlinger. Og som menn må vi være ekstra klar over at vi har påvirkningskraft i kraft av vårt kjønn.

Jeg kan påvirke mine venner som har frynsete holdninger til kvinner, venninna mi har på langt nær samme påvirkningskraften, om noen i det hele tatt, overfor disse.

Bruken av ordet ansvar er nok uheldig på samme måte som når det blir brukt om kvinners ansvar for å unngå å bli overfallsvoldtatt.

Jeg tror fremdeles at vi stort sett er enige i handling.

Lenke til kommentar

En kvinne som har like stor påvirkningskraft som meg (og det er godt mulig i mange situasjoner) har like stort ansvar som meg. Jeg har ikke mer ansvar fordi jeg er mann.

At (om) jeg oftere befinner meg i situasjoner der jeg kan påvirke 8fordi jeg er mann), gjør ikke at jeg i utgangspunktet har mer ansvar.

Lenke til kommentar
Men jeg vil si at menn som gruppe har et ekstra ansvar all den tid det er menn som voldtar. Og så lenge det er vi som har ansvaret er det vell ikke ikke annet å forvente at det er menn selv som leder debatten i forhold til å endre på dette. Så langt har ikke dette vært tilfelle og jeg tor det skyldes at majoriteten mener det samme som deg. "Jeg voldtar ikke og derfor angår ikke dette meg".

8142889[/snapback]

Den innfallsvinkelen er å gjøre alle menn kollektivt ansvarlig for vold(tekt) mot kvinner, og det vil selvsagt de fleste ha seg frabedt. Ser en tendens på det samme her;

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogalan...aeren/1.1981707

Teksten Bjørg Tysdal Moe tar avstand fra står i 8. mars komiteens argumentasjon for parolen "Stopp vold mot kvinner" Der skriver de:

"Drap av kvinnelig partner og barn skjedde i år i vår by. Denne formen for menns vold mot kvinner skjer flere ganger hvert år i Norge."

Temmelig usmaklig (og irrelevant) å benytte en slik familietragedie for å vise menns "ansvar". Det finnes forøvrig ofte tilsvarende tragedier hvor mor tar livet av sine barn (senest i Nederland for 3-4 uker siden), så da skal vi liksom gå i demostrasjonstog å stille alle kvinner til ansvar for slike barnedrap-saker?..

Igjen, hva andre menn gjør har jeg ingenting med å gjøre. Det foreligger overhodet intet ekstra ansvar på meg fordi jeg er mann.

Det ansvaret som eksisterer er eksakt det samme som foreligger alle borgere av dette landet. Jeg vedkjenner meg overhodet intet ekstra ansvar i denne kontekst bare fordi jeg er mann. Og jeg er lite tilhenger av å bli satt i bås som mann grunnet noen statistiske analyser og svarer ikke for andre, ei heller får ekstra ansvar for andres oppførsel, bare fordi man deler samme type kjønnsorgan.

På samme måte tillegger jeg ikke kvinner noe ekstra ansvar.

8144841[/snapback]

8145840[/snapback]

WORD. Forøvrig, kanskje flere her også burde gi innvandrergrupper og enkeltpersoner den samme retten som oss, til å nekte å påta seg et utvidet/kollektivt ansvar for evt. elendighet som skjer?.. ;)

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Ser at denne tråden er flyttet og har fått tittelen "har menn et ekstra ansvar for å forhindre voldtekt?" Slik spørsmålet er formulert, er mitt svar et ubetinget nei. Det spørsmålet jeg stilte er om menn har et større ansvar for å snu en ukultur hvor det for noen menn er mulig å begå den slags overgrep mot kvinner. Mitt standpunkt er således samsvarende med storsamfunnets oppfatning at innvandringsmiljøer selv må ta fatt i problemer tilknyttet tvangsekteskap, omskjæring av kvinner osv. De av dere som er uenige med mitt syn i denne tråden, mener kanskje at "etniske" nordmenn har like stort ansvar for å få bukt med denne ukulturen som innvandrerne selv?

Men selv om vi legger motargumentet til grunn: At menn og kvinner har like stort ansvar for å få bukt med enkelte menns forvridde kvinnesyn; Blir ikke situasjonen stort bedre for oss. For så langt er det stort sett bare kvinner som tar opp dette problemet. Det er kvinner som fronter saken i media og protestmarsjer. Det er kvinner som danner organisasjoner som jobber for å få bukt med problemet. Hvor er vi? Så uavhenig om vi skulle ha et ekstra ansvar eller ikke, har vi likevel et stykke igjen før vi kan si at vi gjør like mye for å forhindre at voldtekt skjer.

Lenke til kommentar

WORD. Forøvrig, kanskje flere her også burde gi innvandrergrupper og enkeltpersoner den samme retten som oss, til å nekte å påta seg et utvidet/kollektivt ansvar for evt. elendighet som skjer?..  ;)

8146829[/snapback]

Kan jo se hvordan Chris Rock angriper det å være mørkhudet :wee:

"I love black people, but i hate niggers"

http://www.youtube.com/watch?v=xbEZjwgwFbs

StandUp som på satirisk vis viser hvordan en ikke ønsker å stå til ansvar for andre med samme hudfarge.

Lenke til kommentar
En kvinne som har like stor påvirkningskraft som meg (og det er godt mulig i mange situasjoner) har like stort ansvar som meg. Jeg har ikke mer ansvar fordi jeg er mann.

At (om) jeg oftere befinner meg i situasjoner der jeg kan påvirke 8fordi jeg er mann), gjør ikke at jeg i utgangspunktet har mer ansvar.

8146303[/snapback]

En persons påvirkningskraft kan være nok til at noen begår et overgrep?

At (om) jeg befinner meg i situasjoner der jeg kan påvirke fordi jeg er kvinne, gjør ikke at jeg i utgangspunktet har mer ansvar. (Bare jeg ikke drikker for mye når jeg er ute, ikke kler meg for uanstendig, ikke tar sjangsen på å gå hjem alene fra festen etc. etc. Tar mine forholdsregler. Da har jeg vist ansvar!

Lq :)

Lenke til kommentar
De av dere som er uenige med mitt syn i denne tråden, mener kanskje at "etniske" nordmenn har like stort ansvar for å få bukt med denne ukulturen som innvandrerne selv?

8147123[/snapback]

Selvfølgelig. En innvandrer har ikke ekstra ansvar for å bekjempe og forebygge kriminalitet enn det jeg har. Ali skal ikke stå til ansvar for Ahmed sine handlinger.

Hver og en borger har ansvar for seg selv og skal ikke svare for andre fordi man deler kjønn, hudfarge eller hva det nå skal være. Så hver og en, uavhengig av kjønn, hudfarge, religion m.m har ansvar for seg selv.

Når jeg gir beskjed om en urett så er ikke det som mann, etnisk norsk, bergenser eller hva det nå skal være. Jeg svarer for meg og når jeg gir beskjed om at noe er feil så gir jeg beskjed med bakgrunn i etiske og moralske prinsipper som er fullstendig uavhengig av hva jeg som person er.

Jeg har intet ekstra ansvar som mann. Menn som gruppe har intet ekstra ansvar mtp forebygging av voldtekt i forhold til det ansvar kvinner som gruppe har.

Jeg som mann har intet ekstra ansvar fordi andre menn ikke statistisk danner like mange grupper/demonstrasjoner mot voldtekt som det kvinner gjør. Det er fullstendig irrelevant og de som ønsker å peke på meg og si "du som mann bør gjøre noe for at dere menn engasjerer dere mer". vil ikke få gehør hos meg. Noe mer irrelevant skal man lete lenge etter.

Hell no! sier jeg om noen sier dette til meg. Jeg som mann bryr meg fint lite om å engasjere andre menn mer for dette i forhold til kvinner. Om jeg ønsker å engasjere noen i denne kontekst så er det andre mennesker. Uavhengig av deres kjønn, hudfarge, etniske bakgrunn osv.

Stigmatisering av menn som gruppe og hevde at de som gruppe kan gjøre mer biter jeg fint lite på. Dette får de som er opphengt i kjønnsfokusering forholde seg til.

Jeg er meg og jeg akter ikke å bli dømt eller stilt krav til på bakgrunn av stigmatisering ved hjelp av statistikk.

Hva mitt ansvar er for meg klart og å komme med ting som "menn kvinner gjør mer mot voldtekt" affiserer ikke meg. Dette er ikke en kjønnskonkuranse og jeg er møkk lei av at man til stadighet skal sette kjønnene opp mot hverandre. Det er på tide noen starter å få riktig perspektiv på tingene, så kanskje man kan få en holdningsendring som medfører mindre diskriminering. Denne gruppetenkingen på bakgrunn av kjønn er det som medfører akkurat slik stigmatisering og diskriminerende holdninger.

Lenke til kommentar
Men selv om vi legger motargumentet til grunn: At menn og kvinner har like stort ansvar for å få bukt med enkelte menns forvridde kvinnesyn;

8147123[/snapback]

Det der er ikke motargumentet.

Det er ikke slik at enten må ett kjønn ha mer ansvar, eller så må man ha like mye ansvar. Det er svart/hvitt tenking.

Motargumentet er at man kan ikke tilegne et kjønn en viss grad av ansvar.

Blir ikke situasjonen stort bedre for oss. For så langt er det stort sett bare kvinner som tar opp dette problemet. Det er kvinner som fronter saken i media og protestmarsjer. Det er kvinner som danner organisasjoner som jobber for å få bukt med problemet. Hvor er vi? Så uavhenig om vi skulle ha et ekstra ansvar eller ikke, har vi likevel et stykke igjen før vi kan si at vi gjør like mye for å forhindre at voldtekt skjer.

8147123[/snapback]

Tullprat. Det er da menn som tar opp og jobber med problemet med voldtekt også.

Lenke til kommentar
Tullprat. Det er da menn som tar opp og jobber med problemet med voldtekt også.

Ja, det er noen. Men jeg tror ikke de deler oppfatningen til mange her.

Menn mot voldtekt

Jeg legger inn en annen lenke i tillegg. Den kan være verdt å lese. Lenke

Et lite utdrag fra en artikkel i Oslopuls

Indirekte ansvar Per Kristian Dotterud, daglig leder i Reform- Ressurssenter For Menn, utfordrer menn til å komme på banen.

- Vi må ta et oppgjør med seksuell trakassering der det er snakk om litt mer uklare grenser. Det vil kunne ha innflytelse på de mer alvorlige overgrepene, sier Dotterud.

Han mener at det bør stilles spørsmål om alle menn har et indirekte, kollektivt ansvar for voldtektene i Oslo.

- Jeg mener at menn må ta ansvar både individuelt og kollektivt. Problemet med voldtekter må bli en snakkis blant menn. Vi har ikke et direkte ansvar for at andre menn voldtar, men dette må være et tema blant menn, sier Dotterud.

Om ikke menn selv tar et ansvar for å stå opp mot voldtekt av kvinner, hvem da. Om ikke vi føler at dette er et sterkere ansvar for oss, sier vi i grunn at kvinner for lede an, så skal vi dilte etter.

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...