Gå til innhold

Backup som formaterer og legger inn alt på nytt

Anbefalte innlegg

Jeg har lest og lest og lest! men jeg skjønner ikke!

Norton Ghost: Åssen bruker man det? og er det sånn at jeg kan Formatere C:\ disken og legge inn windows på nytt, instalere alle drivere, laste ned alle oppdateringer til windowsen, instalere Antivirus program og Firefox og så bruke norton Ghost til å få det på en dvd plate får så, da windowsen min får virus eller et eller annet galt skjer så stapper jeg bare dvd plata inn i dvd romen å trykker på noen taster så formatere den c:\ disken og legger alt in på nytt bare på 15 min?

i såfall vis ikke det går, åssen program kan gjøre dette?

en kamerat av meg bruker win vista sitt eget backup program, det har han lagt dvd platta på en exter hdd.. så vær gang han har et styggt virus eller noe.. så bli hdd hans formatert og alt blir som da han lagde backupen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok takk da fikk jeg svaret på det :)  kan noen forklarer meg åssen jeg gjør dette?  åssen får jeg brent c:\ disken på dvd plate :dribble:  og åssen får jeg lagt det inn igjen? :dribble:

8146232[/snapback]

Hei

Prøv Acronis TrueImage. Jeg har svært gode erfaringer med det. Du kan laste ned fullt virkende prøveversjon fra siden. Det ligger mye interessant info der også.

Du kan "mounte" bildene du har lagret som back-up, og hente ut, eller legge til, filer i disse. Kjempepraktisk.

Se http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

S

Lenke til kommentar

Hei. Normalt trenger du ikke å bruke 15 minutter heller for å få alt som det var før.

Bruker selv AcronisTrueImage og det er et supert program.

Bruker vel ikke å ta noe særlig lengre enn maks 10 minutter for at jeg har alt som det var før. Har Imagene mine på 2 forskjellige partisjoner jeg da. Og bruker en Acronis BootCD til å gjenopprette Imagene igjen. Fungerer kjempe bra.

Lenke til kommentar
Hei. Normalt trenger du ikke å bruke 15 minutter heller for å få alt som det var før.

Bruker selv AcronisTrueImage og det er et supert program.

Bruker vel ikke å ta noe særlig lengre enn maks 10 minutter for at jeg har alt som det var før. Har Imagene mine på 2 forskjellige partisjoner jeg da. Og bruker en Acronis BootCD til å gjenopprette Imagene igjen. Fungerer kjempe bra.

8148294[/snapback]

men kan jeg legge hele c:\ disken på en dvd plate som programmet brenner ferdig for meg? og når xp går i lufta så smeller jeg inn dvd plata og vips så er ALT tilbake ?

akurat nå oppfører maskina mi seg MEGET merkelig! vær gang jeg skal flytte et vindu så lagger det! lagger enormt! men da jeg skjekker oppgavebehandlinga er det 99% ledig cpu! og da jeg spiller kraftige spill som Rainbow six vegas eller hitman blood money: NO lagg! ikke fnugg til lagg! jeg skjønner ingen ting jeg! har til p med tatt en litten Dx test via dxdiag i kør og ikke noe galt der heller! alle drivere er også av nyeste versjon!

Endret av On1Musha
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Programmet lager et "bilde" av harddisken (eller partisjonen) din. Det kan sammenliknes med ISO-bilder som du kan lage av DVDer og CDer. Husk at dataene på disken i realiteten bare er en lang stripe binære tall (0 og 1). Programmet går gjennom disken og registrerer denne lange stripen, uten å bry seg om hva det er. Derfor kan du også bruke boot-disken du kan lage i Acronis (og sikkert Ghost også) til å ta backup av Linux-partisjoner også.

Filen den lager er dermed bare en registrering av hva som lå (nesten fysisk) på harddisken (partisjonen) når du tok backup. Acronis (eller Ghost) er selvfølgelig laget slik at de skjønner hvordan dette bildet er laget, slik at du senere kan åpne diskbildene (mens du er i f.eks Win XP) som om de skulle være en disk i systemet ditt. Da kan du lete gjennom etter filer, legge til ting, etc.

Når systemet ditt kræsjer, eller du har fått et virus, eller det er noe annet som har skjært seg, starter du opp PCen med boot-disken, velger det diskbildet (backupen) som du har lyst til å reinstallere, og så legger programmet, bit for bit, bildet ned på harddisken igjen (uten å bry seg om hva som ligger der). Når du så restarter maskinen, er du tilbake der du var den dagen du tok backup.

Det er et helt suverent og enkelt system.

Du kan lagre backupene på DVD hvis du vil, eller på en annen partisjon på harddisken, på en annen intern eller ekstern harddisk, på hjemmenettverket ditt, eller hvor som helst.

Hvis du f.eks bare har en stor partisjon på en PC, kan iallefall Acronis (og sikkert Ghost også) hjelpe deg med å lage en "secure zone" (sikker sone), hvor den lagrer backupene. Da tar den å lager plass til en "skjult" partisjon som bare den har tilgang til, og lagrer backupene der. Veldig greit hvis man (slik som meg nå) sitter meg en IBM Thinkpad hvor ingeniørene aldri kom på at CD/DVD-drev kanskje kan være praktisk også for folk på farten.

Hårek kan masse om Ghost, og jeg har brukt Acronis lange. Send meg gjerne en PM hvis du lurer på flere detaljer.

Lykke til,

S.

Tillegg:

Jeg har laget flere backuper av mine systemer. Tar som regel en med en gang operativsystemet er installert (for Windows tar jo gjerne det en halv dag). Så tar jeg en etter alle oppgraderinger av drivere og sikkerhetspatcher er installert. Så tar jeg en når jeg har lagt inn de programmene som jeg alltid bruker. Etterhvert tar jeg backups kanskje 3-4 ggr i året.

Der er en fordel å ha operativsystemet sitt på en egen partisjon (C: ). Det gjør det enklere å lage backup og filene blir mindre (men det er ikke nødvendig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...