Mazeking Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Har forsøkt å poste noen meldinger på mobilforumet, men det ser ut som folk der er mest opptatt av mp3 og kamera på mobilen kontra seriøs jobbruk. Tok meg derfor den frihet å poste dette på den seriøse delen av forumet. Jeg skal bytte arbeidsgiver i mai og står forholdsvis fritt når det gjelder valg av ny mobiltelefon. Jeg er på utkikk etter en eposttelefon for å holde orden på kalender samt sjekke mail og ringe med. Finner det litt vanskelig å gå inn på de fleste mobilleverandørenes sider og velge mobiler som er rettet spesielt mot jobbmarkedet. De fleste mobilleverandører vil helst pushe de hotteste telefonene med mp3 og er har ikke egne kategorier for jobbtelefoner. Profftelefonbegrepet har mistet sin verdi fullstendig da det i dag betyr en telefon som har alt man ikke har bruk for. Helst vil jeg ha en mobil som er strippet for alt tant og fjas som ikke er relevant i en jobbsammenheng, men det ser ikke ut som det er så lett. Tror jeg har kommet fram til at følgende mobiler er spesielt rettet mot jobbruk Nokia N65 HTC S710 og 4350 og flere andre. Dog har de fleste kamera SE ?? Noen som har noen tips på seriøse telefoner til dette bruket? Jeg vet det er flere enn meg som har behov for dedikerte jobbtelefoner uten kamera, mp3 og spill. Fint om det på hw.no hadde vært en egen kategori for telefoner til bruk i jobbsammenheng. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Skal vel noe til for å finne en skikkelig arbeidshest som alikevell ikke har kamera. Selv har jeg en qtek 8310. Den er ok, men aaalt for underdimensjonert på prosessor/minnesiden. Derfor virker den VELDIG TREIG å jobbe med. Når det kommer til jallafunksjoner som musikk og kamera, er det jo ikke derfor man kjøper en slik telefon, så om det så blir vanskelig å finne noen uten, kan man jo bare gi blanke og _la være å bruke det_? Har også brukt HTC TYTN en god del, og denne er vesentlig bedre! Jeg mener du bør se i den rettning. Men jeg ville ha ventet til HTC hadde lansert mobiler med windows mobile 6 (selv om det er god sjans for at en del av dagens telefoner kan oppgraderes). Ellers var jeg borti en annen htc i dag som hadde enda mer pda preg over seg enn det tytn har, men husker desverre ikke hva den het. Den var forøvrit ganske tynn til å være en slik type telefon. Endret 13. mars 2007 av JKJK Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Ellers var jeg borti en annen htc i dag som hadde enda mer pda preg over seg enn det tytn har, men husker desverre ikke hva den het. Den var forøvrit ganske tynn til å være en slik type telefon. 8149918[/snapback] Tror kanskje det var denne. Den gir et godt inntrykk med sine solide gummikanter og metalcase. Har hørt at windows mobile er tregt. Er dog usikker på om nokia telefonene som har epsot f.eks. E65 er gode nok. Det virker veldig greit med tastatur når man skal legge inn møter kalender og svare på epost. Det som bekymrer meg litt mer er batterikapasiteteten på disse HTC modellene. Jeg prater en del i telefonen i løpet av dagen. I tillegg skal det vist være "vanskelig" å avslutte programmer skikkelig i windows mobile, gjør man ikke det tappes vistnok batteriet fort? Det er vel bare å lære seg noen triks. Nokia E65 skal vistnok ha et veldig raskt menysystem i motsetning til windows mobile. Men er den avansert nok i forhold til mail og kalender? Endret 14. mars 2007 av Mazeking Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 E-serien til Nokia er den rene business-serien deres. Nyere modeller der har bedre ytelse, noe som dessverre er mangelvare på de fleste smartphones idag. Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Jeg har en S710 og kjører exchange med pushmail og delt avtalebok. Det fungerer fint, veldig kraktisk selv om kjermen av og til føles vel liten for epost. Som telefon synes jeg ikke S710 er så fantastisk; synes det er litt blass lyd i den slik at det av og til kan være vanskelig å høre hva enkelte folk sier, og også noe lavt volum selv på maks. Qwerty-tastatur er praktisk men jeg tviler på at det er så mye raskere enn talltaster egentlig. Alarmen på denne må derimot oppleves, våkner du ikke av den så står det ille til Som gammel marinemann shoppet jeg ut av sengen da jeg ble vekket av en umisskjennelig havarialarm Lenke til kommentar
Franken Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg ville gått for en SE P1 eller en S710. S710 er god telefon, selv om min nå er på verksted... hehe Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg vil som Franken, anbefale SE P1i (som ikke er på markedet enda). Dersom du ternger en nå ville jeg kanskje endt opp med Nokia N95. Qtec/HTC ville personlig holdt meg langt unna da Symbian er enklere å finne programvare til enn Windows Mobile. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Hvis jobben har exchange 2003SP2/2007 vil jeg definitivt anbefale en windows mobil med MSFP-støtte, denne sammensetninga er overlegen allt av det som er tilgjenglig fra nokia/se og 3.part synkroniserings/pushmail-programmer. http://www.microsoft.com/windowsmobile/devices/default.mspx denne siden lister opp tilgjenglie enheter(husk å velg land så får du bare de som faktisk er tilgjenglige i norge) Endret 28. mai 2007 av Civilix Lenke til kommentar
Grim_Fandango Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Som Civilix nevner, så tror jeg du bør vurdere telefon litt utifra hvilket e-post system din arbeidsplass bruker. Brukere dere MS Exchange så gå for MS Windows Mobile baserte telefoner og ikke symbian. Velger du en Windows Mobile telefon bør du deretter vurdere form faktor (størrelse), altså hvor stor telefon du er villig til å ha med deg. Jeg vil selv anbefale telefoner basert på Windows Mobile Pocket PC edition, selv om dette betyr enn telefon i PDA størrelse. Alternativet er telefoner basert på Windows Mobile SmartPhone edition. Dette er telefoner i "vanlig" liten telefon størrelse, men disse mangler den effektive touchskjermen, er vanskeligere og mindre praktiske i bruk, og har noe mindre praktisk funksjonalitet iforhold til Pocket PC telefonene. Selv har vi Exchange 2003 og vi har derfor standardisert på Windows Mobile 5 enheter. Jeg er den som administrerer disse hos meg, og vi har nok hatt ca 20+ slike telefoner i de siste 2 årene. Telefonene vi gikk for da var I-mate JaMin (som er identisk med QTEC S200). Disse er begge nå utgåtte modeller, så vi har nå forsøkt ett par HTC P3600 (http://www.htc.com/product/03-product_p3600.htm). Alle disse telefonene er omtrent identiske i størrelse, en størrelse som jeg synest er ganske OK. De er ikke for store (som endel blackberry/HP telefon PDA'er er), og de er mye tynnere enn den feite HTC TYTN saken... Erfaringer mine brukere har rapporter inn er at JaMin/S200 har en noe dårlig telefon del (noe vanskelig å høre personen de snakker med). Fikk respons av en bruker at dette var mye bedre i P3600 modellen. Ellers har det vært endel reperasjoner på telefonene, men så har de også fått mye juling av brukerne (Jeg kan selv ikke fortså hvordan enkelte brukere behandler utstyret vi gir dem!), så det er vanskelig å si om det er telefonene eller brukerne som er problem. Min egen JaMin har virket feilfritt i nesten to år... Batterilevetid er også ett negativt punkt. Min varer ikke mer enn 1-2 dager, avhengig av hvor mye jeg bruker den. Mine positive erfaringer er derimot disse: - Veldig tett og bra integrasjon mot Outlook 2003. Synkroniserer både Inboks, kalender, kontakter og oppgaver. - Kan settes opp til å synkronisere andre kataloger i Outlook (utenom inboks, f.eks sent items, etc) - Kan søke i global addressebok (med nyeste firmware) - Alle oppdateringer på telefon synkroniseres med server, slik at alt er også oppdatert på PC og omvendt. - Støtter "Direct Push" tilsvarende blackberry hvis dette er satt opp på server uten ekstra kostnad, eller å gå via andre epost leverandører - Kan synke via trådløs. Bruker dette på hjemmekontor og arbeid for å slippe kostnader med synkronisering via GPRS/EDGE/UMTS Den nyeste modellen vi har kjøpt (P3600) støtter både EDGE, GPRS, UMTS og trådløs, så her har du mulighet til å synkronisere på raskest måte hvor hen du er i verden. Jeg har sett at HTC også har to telefoner med tastatur (HTC TYTN og P4350). Vi valgte derimot selv heller P3600 da denne i motsetning til P4350 også hadde UMTS (kan være nyttig om du reiser endel) og var tynnere enn TYTN. Men hovedgrunnen til at vi ikke valgte telefoner med tastatur, var at de mangler dedikerte taster med Æ,Ø og Å. Selv om det står at de støtter disse tastene, så er du nødt til å bruke tastekombinasjoner for å få dem frem. Noe som gjør inntasting av epost og SMS på norsk like tungvindt som med pen eller telefon tastatur da vi faktisk bruker disse tastene ganske ofte i norsk skriving. Skal du derimot skrive mest på engelsk, så kan det være en fordel å gå for en av disse telefonene med tastatur. Men husk at du også kan kjøpe små foldbare blåtann baserte tastatur som har Æ, Ø og Å som egne taster. Det kan kanskje være ett vel så bra alternativ hvis du har plass i lommene... PS. Personlig bruker jeg en liten Sony Ericsson vanlig telefon som jeg har i lomma til snakking og SMS/MMS og bilder, også har jeg PDA telefonen i tasken i beltet for Outlook synk ved bruk av tvilling SIM kort. Synest dette er den beste måten å få det beste av begge verdner (den lille har mye bedre batterilevetid og bedre tale)...Så skulle du være misfornøyd med en slik PDA telefon kan du jo skaffe deg en liten ekstra telefon slik som meg... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Merk: windows mobile 5/6 i seg selv er ikke treigt. Alt kommer an på prosessoren det kjører på. Har på jobb: qtek 8310 m/windows mobile 5 HTC TyTn m/windows mobile 5 HTC s710 m/windows mobile 6 Nokia N80 m/symbianOS. Tytn telefonen er raskest i responsen av windows telefonene, men s710'en er telefonen jeg liker best. Skulle jeg ha byttet ut 8310'en min NUH hadde jeg gått for en S710. Men skulle jeg ventet litt, hadde jeg ventet på en WM6 basert htc med litt bedre cpu. Symbian og nokia anser jeg ikke som noe alternativ til arbeidshest en gang. Når det kommer til exchange pushmail og arbeidsøkter er Windows mobile best. Lenke til kommentar
klenoth Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg vil som Franken, anbefale SE P1i (som ikke er på markedet enda). Dersom du ternger en nå ville jeg kanskje endt opp med Nokia N95. Qtec/HTC ville personlig holdt meg langt unna da Symbian er enklere å finne programvare til enn Windows Mobile. 8714905[/snapback] hmm, lite programmer til Windows mobile = TULL! egne erfaringer tyder på absolutt det motsatte Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg har nå testet telefoner basert på Symbian S60 (E og N-serien til Nokia) og Windows Mobile 6, (HP iPAQ 514). Min klare erfaring er at S60 er klart mer moden og brukervennlig. En annen erfaring er at E-serien til Nokia håndterer S60 betraktelig bedre enn N-serien pga kraftigere prosessor. Flere ikke-tekniske brukere som har vært utstyrt med både en Qtek/HTC og nå senere Nokia E65 foretrekker helt klart Nokiaen. SE, Motorola og andre har jeg ikke testet i særlig grad de siste årene. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Og du kan få full Exchange-sync med Symbian Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Og du kan få full Exchange-sync med Symbian 9057774[/snapback] Jeg tror jeg har testet det meste som er tilgjenglig fra nokia, og har alldri funnet det i nærheten så funksjonelt som activesync. Muligens jeg gjør noe feil, men skal man jobbe mot exchange holder det ikke med nokia hverken med eller uten 3-part software. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Og du kan få full Exchange-sync med Symbian 9057774[/snapback] Jeg tror jeg har testet det meste som er tilgjenglig fra nokia, og har alldri funnet det i nærheten så funksjonelt som activesync. Muligens jeg gjør noe feil, men skal man jobbe mot exchange holder det ikke med nokia hverken med eller uten 3-part software. 9060385[/snapback] Da har du ikke prøvd "Mail for Exchange"? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Og du kan få full Exchange-sync med Symbian 9057774[/snapback] Jeg tror jeg har testet det meste som er tilgjenglig fra nokia, og har alldri funnet det i nærheten så funksjonelt som activesync. Muligens jeg gjør noe feil, men skal man jobbe mot exchange holder det ikke med nokia hverken med eller uten 3-part software. 9060385[/snapback] Da har du ikke prøvd "Mail for Exchange"? 9060528[/snapback] For å starte med det første man støter på, støtter den push mail? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Støtter pushmail. Det er en fullverdig ActiveSync-klient. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Støtter pushmail. Det er en fullverdig ActiveSync-klient. 9075986[/snapback] Ok, da har det skjedde ting siden jeg testet den, fant fram de papirene jeg noterte på nå. Ting jeg reagerte på var: 1. Sync var manual eller måtte settes opp schedule 2. Veldig dårlig ytelse hvis man har mange epost i innboksen 3. Bare ren tekst ikke html, også begrensede muligheter for formatering av tekst 4. Utgående epost får ikke noe tidspunkt for når de er sendt 5. Kan ikke svare på møteinkalinger 6. Får ikke opp adresselister fra server Muligens jeg må finne fram en nokia og teste det en gang til. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Har ikke testet funksjonaliteten i detalj, men vi har en del klienter som benytter den. Har også en som migrerte fra HTC til Nokia og som bruker denne klienten. Sist jeg hørte var de strålende fornøyd. Lenke til kommentar
formann Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har testet en del forskjellige telefoner som er ment for bruk i jobb, og min favoritt er SE M600i. Den har ikke kamera, og det er like greit for min del. Den kjører Symbian, har QWERY-tastatur, støtter selvsagt push-mail (ActiveSync) og stor god touch-skjerm. Måten menyene er lagt opp på gjør alikevel at man ikke trenger å bruke touch-skjermen stort om man ikke vil. Isteden bruker man hjulet på siden av telefonen. Det er plassert slik at man kan bruke pekefinger eller tommel, alt ettersom hvilken hånd man holder telefonen i. Tastaturet virker kanskje litt håpløst når man først ser eller prøver den, men så fort man venner seg til å bruke tommlene går skrivingen som en drøm. Raskt og enkelt. Beste telefonen jeg har hatt til nå. M600i er helt klart en telefon du burde prøve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå