Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angrerett på muntlig avtale? haster


Baxrus

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Var innom en butikk som fører parkett o.l.

Vi var litt usikker på en parkett de hadde der inne, men bestemte oss for at vi ville gå for den allikevell.

De hadde 2 prøver i butikken, og det så greit ut.

Dette skjedde på fredag. De bestiller varene på mandager. I dag, tirsdagen, så vi en annen plass noe lignende men det var av laminat, og det til under halve prisen. Da vi skal ha dette på soverommet så er det ikke så viktig. Jeg ga beskjed til selger om at vi angret, og ikke ville ha produktet lenger. Han prøvde å se om han fikk det avbestillt, men varen var allerede sendt i dag morges. Og da lurte jeg på hva vi gjør med det, og han svarte at jeg måtte betale for varen som avtalt.

 

Har ringt til forbrukerområdet, og de er uenig, og sier at jeg har lov å angre, men må belage meg på å betale det som kommer som ren utgift for butikken. Bestilling, og evt retur av varen.

Selgeren er av den typen som hadde jobbet der i 25 år, var daglig leder og kunne kjøpsloven inn og ut i følge han og mente forbrukerområdet hadde feil. Så det hadde kanskje vært greit å kjørt saken igjennom, fordi jeg hadde vunnet uansett. Men hvis utgiftene av dette blir for stort, så er det jo nesten ikke verd det.

 

Parketten kommer på 5200 kr, og den andre laminaten som vi fant lå i under kant av 2000 kr.

 

Så er det jo da, hvor mye jeg kan forvente meg at jeg må betale for å avbestille? For om jeg må ut med ca 3000 kr, så tar jeg selvfølgelig heller parketten....

 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med dette er et privatkjøp fordi du sier at det skal til soverommet. Heldigvis for deg spiller det ingen rolle om daglig leder kan kjøpsloven ut og inn fordi det er ikke den loven som gjelder.

 

For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. Det kommer av §1 i nevnte lov.

 

Kapittel 8 omhandler din problemstilling:

Kapittel 8. Avbestilling og retur

§ 41. Avbestilling før levering

 

      Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

      Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

      Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

I Kapittel 11 kan vi lese dette om erstatingens omfang:

Kapittel 11. Fellesregler om erstatning

 

§ 52. Erstatningens omfang

 

      Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

 

      Erstatningen omfatter ikke

a) tap som følge av personskade

b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

Lenke til kommentar

Redigert: Oi. Her ble jeg slått med nesten ti minutter.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Det er en vanlig missforståelse at man har angrerett ved forbrukerkjøp. Angrerett er bare aktuelt ved fjernkjøp o.l (type internett, telefonsalg, etc.)

Likevel åpner § 41 i forbrukerkjøpsloven for avbestilling før levering. Selgeren kan som en følge av avbestillingen kreve erstattning for tap han måtte ha i forbindelse med avbestillingen.

Et unntak jeg har surrende oppe i hodet, men ikke klarer å finne en paragraf om, er at man ikke kan kreve avbestilling dersom tingen er spesielt tilvirket slik at det blir vanskelig for selgeren å selge det videre.

Nå har jeg aldri kjøpt parkett, men jeg regner med at det ikke kommer spesielt tilpasset deg på noen måte, så det kan vi vel utelukke i dette tilfellet.

 

Når det gjelder erstatningen, så utmåles denne etter § 52 i fkjl.

Jeg er veldig usikker på hva som faller under dette, men Iudex, KVTL eller Janmayen kommer vel snart for å redde dagen.

Det står erstatningen skal "svare til det økonomiske tapet" og det vil vel i dette tilfellet være frakt av parketten og litt småutgifter, vil jeg tro.

 

Tror ikke du trenger å belage deg på å betale mer enn noen hundrelapper.

Endret av Plomma2
Lenke til kommentar

Sånn helt Off-topic, så er jo parkett litt mer fancy enn laminat.

 

Sikker på at du ikke vil ha skikkelig parkett likevel? ;)

 

Ellers er det riktig som det skrives her, du kan avbestille, men de kan kreve at du dekker kostnadene de har med dette.

 

Hvis de uansett lett får solgt parketten til noen andre vil kostnadene kanskje være lik null, i beste fall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvis de uansett lett får solgt parketten til noen andre vil kostnadene kanskje være lik null, i beste fall.

8145633[/snapback]

Tja, vil man ikke si at parkett er en masseprodusert vare? I så fall er jo realiteten at selgeren i praksis har mistet et salg, han kunne jo levert tilsvarende ting til en evt. ny kunde uavhengig av trådstarters avbestilling. I så fall kan selger kreve erstattet bruttoavansen han legger til egen innkjøpspris (som da dekker kostnader og fortjeneste). Vet ikke hva dekningen er i dette tilfelle, men minst 25% er ikke uvanlig i butikkbransjen generelt..

Lenke til kommentar
Hvis de uansett lett får solgt parketten til noen andre vil kostnadene kanskje være lik null, i beste fall.

8145633[/snapback]

Tja, vil man ikke si at parkett er en masseprodusert vare? I så fall er jo realiteten at selgeren i praksis har mistet et salg, han kunne jo levert tilsvarende ting til en evt. ny kunde uavhengig av trådstarters avbestilling. I så fall kan selger kreve erstattet bruttoavansen han legger til egen innkjøpspris (som da dekker kostnader og fortjeneste). Vet ikke hva dekningen er i dette tilfelle, men minst 25% er ikke uvanlig i butikkbransjen generelt..

8147296[/snapback]

Er ikke helt enig. Parketten måtte for det første bestilles spesielt (altså ble han ikke "utsolgt" i butikken), og for det andre antar jeg at heller ikke der han bestilte fra ble "utsolgt" på grunn av denne bestillingen (som ikke er spesielt stor).

 

Derfor kan han uavhengig av denne bestillingen, levere parkett til alle andre som måtte ønske, og man kan ikke si han har gått glipp av noe salg. Etter min mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Er ikke helt enig. Parketten måtte for det første bestilles spesielt (altså ble han ikke "utsolgt" i butikken), og for det andre antar jeg at heller ikke der han bestilte fra ble "utsolgt" på grunn av denne bestillingen (som ikke er spesielt stor).

 

Derfor kan han uavhengig av denne bestillingen, levere parkett til alle andre som måtte ønske, og man kan ikke si han har gått glipp av noe salg. Etter min mening.

8147376[/snapback]

Selgeren kunne levert parkett både til trådstarter og evt. andre kunder. Altså, han kunne fått to salg. Når trådstarter avbestiller, får han kun ett salg (det eventuelle salget til den andre kunden). Derfor har han i praksis mistet ett salg.

 

(Hehe, dette forutsetter at parkett er såpass masseprodusert som jeg antar. Nå må jeg innrømme at jeg vet lite om parkett; er det slik at dette kommer spesialtilkuttet til kjøper, eller? Eller er det bare X stk. planker av X meter, altså hipp som happ hvilken man får? :) )

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Selgeren kunne levert parkett både til trådstarter og evt. andre kunder. Altså, han kunne fått to salg. Når trådstarter avbestiller, får han kun ett salg (det eventuelle salget til den andre kunden). Derfor har han i praksis mistet ett salg. 

 

(Hehe, dette forutsetter at parkett er såpass masseprodusert som jeg antar. Nå må jeg innrømme at jeg vet lite om parkett; er det slik at dette kommer spesialtilkuttet til kjøper, eller? Eller er det bare X stk. planker av X meter, altså hipp som happ hvilken man får?  :) )

8147494[/snapback]

Åja, sånn sett ja. Nå skjønner jeg hva du tenker på. :)

Det er godt mulig du har rett i det.

 

Parkett kommer vel som regel ferdig kappet, altså "masseprodusert".

Lenke til kommentar

Jeg må si meg uenig i sindres argumenter om masseproduksjon.

 

Slik jeg har forstått det er det mindre krav om erstatning ved masseproduserte varer. Dette fordi produktet er standardvare som lett kan selges til alternativ kjøper.

 

Dersom en vare spesialbestilles vil den være tilpasset en unik kjøper og kan vanskelig selges til andre. Dette medfører større tap for bedriften ved avbestilling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg må si meg uenig i sindres argumenter om masseproduksjon.

 

Slik jeg har forstått det er det mindre krav om erstatning ved masseproduserte varer. Dette fordi produktet er standardvare som lett kan selges til alternativ kjøper.

 

Dersom en vare spesialbestilles vil den være tilpasset en unik kjøper og kan vanskelig selges til andre. Dette medfører større tap for bedriften ved avbestilling.

8149124[/snapback]

Slik jeg har forstått det, vil man ved avbestilling av individuelt bestemte varer kun svare erstatning for det tapet selgeren har når han må selge varen billigere til en annen kjøper. Hvis selger ved dekningssalget får erstattet alle sine utgifter, har han ingen rett til erstatning.

 

Derimot, ved masseproduserte varer (som vi da er enige om at parkett er), vil det ikke i samme grad være aktuelt med dekningssalg, da selgeren kan levere til alle kunder som bestiller. Avbestillingen fører til salg av en ting mindre enn ellers. Følgelig vil han ikke få erstattet sin positive kontraktsinteresse ved å selge varen til en annen kjøper, som jo han har rett på. (§ 52: "Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet.") Da kan den tapte fortjenesten beregnes utifra bruttoavansen.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Forarbeidene under 3.10:

Som utvalget påpeker vil det for masseproduserte varer vanligvis være slik at selgeren har ubegrenset tilgang på varen. Selv om selgeren kan selge varen på nytt til samme pris vil han eller hun være påført et erstatningsberettigende fortjenestetap.

 

Heh, men jeg kan jo være helt på jordet. :p

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Jeg må si meg uenig i sindres argumenter om masseproduksjon.

 

Slik jeg har forstått det er det mindre krav om erstatning ved masseproduserte varer. Dette fordi produktet er standardvare som lett kan selges til alternativ kjøper.

 

Dersom en vare spesialbestilles vil den være tilpasset en unik kjøper og kan vanskelig selges til andre. Dette medfører større tap for bedriften ved avbestilling.

8149124[/snapback]

Slik jeg har forstått det, vil man ved avbestilling av individuelt bestemte varer kun svare erstatning for det tapet selgeren har når han må selge varen billigere til en annen kjøper. Hvis selger ved dekningssalget får erstattet alle sine utgifter, har han ingen rett til erstatning.

 

Derimot, ved masseproduserte varer (som vi da er enige om at parkett er), vil det ikke i samme grad være aktuelt med dekningssalg, da selgeren kan levere til alle kunder som bestiller. Avbestillingen fører til salg av en ting mindre enn ellers. Følgelig vil han ikke få erstattet sin positive kontraktsinteresse ved å selge varen til en annen kjøper, som jo han har rett på. (§ 52: "Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet.") Da kan den tapte fortjenesten beregnes utifra bruttoavansen.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Forarbeidene under 3.10:

Som utvalget påpeker vil det for masseproduserte varer vanligvis være slik at selgeren har ubegrenset tilgang på varen. Selv om selgeren kan selge varen på nytt til samme pris vil han eller hun være påført et erstatningsberettigende fortjenestetap.

 

Heh, men jeg kan jo være helt på jordet. :p

8149461[/snapback]

 

Folk har en tendens til å tro at forbrukervernet er så forbasket godt, og det kan jo virke slik ved første øyekast. Men "angrerett" og "avbestilling" er jo bare ord folk slenger rundt seg med. Det er ikke ofte man har angrerett, men nå sporer jeg helt av her.

 

Konkret:

 

Dere har inngått en kontrakt med selger.

 

Da er avbestilling = kontraktsbrudd.

 

Kontraktsbrudd = Mangelsbeføyelser, i dette tilfellet erstatning. Etter fkjl §52 skal det svares erstatning for den positive kontraktsinteresse (det som er vanlig ved slik kontraksbrudd). Det er ingenting annet relevant som kan leses ut av §52. Det er til og med nevnt "tapt fortjeneste" i §52. Dette er helt klart tapt fortjeneste, det hjelper ikke at noen andre kan kjøpe parketten dere bestilte. De ville jo kjøpt parkett uansett, og han ville bestilt mer og fått enda et salg i tillegg til salget til dere.

 

Så hvor mye taper han på kontraktsbruddet? Kanskje 50% avanse, og sendekostnader.. et sted mellom 2-3 000? Ikke vet jeg! Jeg ville nok bare kjøpt denne parketten. Dessuten er parkett finere og da blir vel leiligheten mer verdt :cool:

 

 

Jeg vil iallefall fraråde deg å gå til sak! hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...