guardianpegasus Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det VERSTE eksemplet på aldersgrenser mener jeg vi finner i USA... 15 år for å gå til krig, 16 år for å kjøre bil, 14 (og i mange stater ingen) år for å eie våpen osv. Men for å drikke en øl? 18 eller 21! Elske med et annet menneske? 18 år. Alikevel kan du gifte deg som barn med foreldres velsignelse. Er det for eksempel riktig at du skal kunne gå til krig og kjempe for landet ditt, før du har lov til å avgi en stemme i et demokratisk valg i det landet, for å være med og bestemme din egen skjebne? Ting er litt bedre i norge, men aldersgrensene blir alikevel feil, mener nå jeg... Lenke til kommentar
Wooteman Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det VERSTE eksemplet på aldersgrenser mener jeg vi finner i USA... 15 år for å gå til krig, 16 år for å kjøre bil, 14 (og i mange stater ingen) år for å eie våpen osv. Men for å drikke en øl? 18 eller 21! Elske med et annet menneske? 18 år. Alikevel kan du gifte deg som barn med foreldres velsignelse. Er det for eksempel riktig at du skal kunne gå til krig og kjempe for landet ditt, før du har lov til å avgi en stemme i et demokratisk valg i det landet, for å være med og bestemme din egen skjebne? Ting er litt bedre i norge, men aldersgrensene blir alikevel feil, mener nå jeg... 8152117[/snapback] jeg er enig med deg, hvorfor skal man sende 16 åringer til krig?. vi har en løsing USA trenger folk til å drive med krigførlig sin, de blander seg opp i alt i verden og kommer med hele hæren sin. og da trenger man mange mennesker, og så lager de frekke bevis og går til krig de drive med blitzkrig. USA er et forbanna dumt land. men hva med enrgi drikker noen er det aldersgrensen på med ikke alle. jeg har sett mange som kjøper det til unger på 8, 10 , 12 år, er det ikike farlig å gi dem det? og tenkt hvor hyper de blir da det hadde jeg ikke orka ass Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) 16 år for å kjøre bil 14 i noen få stater (f.eks. North Dakota). Men for å drikke en øl? 18 eller 21! Det er 21 i alle stater bortsett fra noen karbiske øyer som Puerto Rico osv. Fordi det nytes, og er ikke så farlig at det må ulovliggjøres. Det er farligere enn de fleste narkotiske stoffer. Forbud er uansett noe tull. Nytes? For å gjenta spørsmålet mitt. Har øl 18-årsgrense pga faren for at mindreårige kan drikke for mye av det, eller fordi de ikke tåler det/kan få varige mén. Nå tenker jeg på alderen 15-16 til 18, åpenbart. Jo yngre folk er, jo lavere fornuft vil du finne. Du vil aldri finne like mange modne 16 åringer som 18 åringer. Endret 14. mars 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Fordi det nytes, og er ikke så farlig at det må ulovliggjøres. Det er farligere enn de fleste narkotiske stoffer. Forbud er uansett noe tull. Nytes? "De fleste" blir å ta litt hardt i (med mindre du tenker på kaffe o.l.). Og ja, alkohol nytes pga. ruseffekten. Det er nytelse. For å gjenta spørsmålet mitt. Har øl 18-årsgrense pga faren for at mindreårige kan drikke for mye av det, eller fordi de ikke tåler det/kan få varige mén. Nå tenker jeg på alderen 15-16 til 18, åpenbart. Jo yngre folk er, jo lavere fornuft vil du finne. Du vil aldri finne like mange modne 16 åringer som 18 åringer. Med andre ord, aldersgrensen er så høy pga av faren for å drikke for mye på en gang? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) "De fleste" blir å ta litt hardt i (med mindre du tenker på kaffe o.l.). Nei, jeg mener de fleste. Alkohol er ikke lovlig fordi det er mindre farlig enn andre stoffer, men heller fordi det er kultur e.l. Tåpelig er det uansett. Og ja, alkohol nytes pga. ruseffekten. Det er nytelse. Og alle de andre rusmidlerne nytes ikke pga. ruseffekten? Jeg vil selv si at alkohol er et dårlig rusmiddel. Det er veldig farlig både psykisk og fysisk, og er egentlig ganske dødelig. Rusen er ikke den beste. Konsekvensene av alkoholdrikking kan være alt fra voldtekt til drap. Fyllesyka er lame. Alkohol har hvertfall ikke vært en slags "nytelse" for meg. Jeg har brukt det som et rusmiddel i håp om at det skal gjøre meg mer åpen og gi meg mer selvtillitt. 50% av gangene av det resultert i at jeg har blitt deppresiv og følt meg jævlig. Med andre ord, aldersgrensen er så høy pga av faren for å drikke for mye på en gang? Fordi det er farlig psykisk og fysisk, men sikkert mest fordi konsekvensene av drikking kan være så farlige. Sjansene for at en 15 åring skal oppføre seg like bra som en 20-åring i fylla er lave. De er ikke gamle nok til å oppføre seg fornuftig generelt, i fylla. Hvem vet hva det kan resultere i. Endret 14. mars 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Alkohol er ikke farligere enn andre rusmidler så lenge man ikke misbruker det. At du ikke greier å drikke det gjør ikke det til et farlig rusmiddel. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Man trenger ikke misbruke alkohol for å skade seg selv enten psykisk eller fysisk. Vil du si at et rusmiddel som dreper 10 000 mennesker bare i Europa årlig pga. overdose ikke er et farlig rusmiddel? Selvsagt er alkohol farlig. Endret 14. mars 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) "De fleste" blir å ta litt hardt i (med mindre du tenker på kaffe o.l.). Nei, jeg mener de fleste. Alkohol er ikke lovlig fordi det er mindre farlig enn andre stoffer, men heller fordi det er kultur e.l. Tåpelig er det uansett. Og ja, alkohol nytes pga. ruseffekten. Det er nytelse. Og alle de andre rusmidlerne nytes ikke pga. ruseffekten? Jeg vil selv si at alkohol er et dårlig rusmiddel. Det er veldig farlig både psykisk og fysisk, og er egentlig ganske dødelig. Rusen er ikke den beste. Konsekvensene av alkoholdrikking kan være alt fra voldtekt til drap. Fyllesyka er lame. Alkohol har hvertfall ikke vært en slags "nytelse" for meg. Jeg har brukt det som et rusmiddel i håp om at det skal gjøre meg mer åpen og gi meg mer selvtillitt. 50% av gangene av det resultert i at jeg har blitt deppresiv og følt meg jævlig. Ja, poenget mitt er at grunnen til at det er lovlig er fordi det gir mennesker et positivt stimuli (fornøyd?) og det er, om man overser det du tidligere har sagt, ufarlig nok til at du kan ta sjansen. Med andre ord, aldersgrensen er så høy pga av faren for å drikke for mye på en gang? Fordi det er farlig psykisk og fysisk, men sikkert mest fordi konsekvensene av drikking kan være så farlige. Sjansene for at en 15 åring skal oppføre seg like bra som en 20-åring i fylla er lave. De er ikke gamle nok til å oppføre seg fornuftig generelt, i fylla. Hvem vet hva det kan resultere i. 8155741[/snapback] Aha, det er farligere for en 16-åring enn en 18-åring å drikke alkohol, i tillegg til at det er lettere å misbruke siden man er grovt sett dummere i hodet? Man trenger ikke misbruke alkohol for å skade seg selv enten psykisk eller fysisk. Vil du si at et rusmiddel som dreper 10 000 mennesker bare i Europa årlig pga. overdose ikke er et farlig rusmiddel? Selvsagt er alkohol farlig. 8155953[/snapback] Wild guess, men 90% av disse dødsfallene er takket være dårlige drikkevaner. Alkohol er ikke farlig; idioti er farlig. Endret 14. mars 2007 av Mr. Crowley Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Wild guess, men 90% av disse dødsfallene er takket være dårlige drikkevaner. Alkohol er ikke farlig; idioti er farlig. 8155971[/snapback] Og nettopp derfor forsøker man å begrense antallet idioter som inntar alkohol. Det gjøres best ved å sette en aldersgrense. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Wild guess, men 90% av disse dødsfallene er takket være dårlige drikkevaner. Alkohol er ikke farlig; idioti er farlig. 8155971[/snapback] Og nettopp derfor forsøker man å begrense antallet idioter som inntar alkohol. Det gjøres best ved å sette en aldersgrense. 8156171[/snapback] Riktig, men det skulle jeg ikke frem til. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) åååja, og vi er jo kjent for å ha så utrolige gode drikkevaner her i Norge. Det at man kan drikke når man er 16 i enkelte syd-europeiske land er egentlig ganske greit, men ikke her i Norge. Endret 15. mars 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 åååja, og vi er jo kjent for å ha så utrolige gode drikkevaner her i Norge. Det at man kan drikke når man er 16 i enkelte syd-europeiske land er egentlig ganske greit, men ikke her i Norge. 8161455[/snapback] Skjønner hva du mener. Folk har elendige drikkevaner her i Norge, og dessverre må dette føre til at aldersgrensen øker til en noe mer ansvarsfull alder, til ergelse for fornuftige sekstenåringer. Ikke at jeg faller under den gruppa, egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå