Gå til innhold

Diskusjon rundt aldersgrenser.

Anbefalte innlegg

Føreløpig vil velge å være nøytral. Jeg vil bare vite hva andre mener med aldersgrenser på f.eks. soft-gun(som er 18) o.l. Er det ikke bedre med masse regler enn aldersgrenser? MANGE bryter dem hele tiden. Anbefalte aldergrenser på filmer, er det aldersgrenser man MÅ holde eller BØR holde? Noen trenger aldersgrenser, dersom de ikke klarer å behandle ting som de skal. Andre trenger bare regler, eller retningslinjer om hvordan de skal behandle en ting som F.eks. en kniv til å spikke pinne med.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er intersissert i å vite hvorfor man har aldersgrense i stedet for regler?

8144830[/snapback]

Rett og slett fordi det vil bli umulig å avgjøre hvem som er moden nok, eller i det hele tatt klar for å bruke/se det det er aldersgrene på. For film er det til en viss grad en slik vurdering, gjort av foreldrene. Men ikke i alle tilfeller. Aldersgrenser skal bli overholdt av videoutleiere, og det er visse regler for mindreårige på kino.

Alkohol; Der er det ikke mulig å innføre regler. Seksuell lavalder; ingen nekter deg å ha sex før du fyller 16, men det er et regelsett som sier at man kan bli dømt for å ha sex med mennesker under 16. Dette er et vern, ikke noe som er satt for at ungdom ikke skal ha sex før de når en viss alder.

Noen trenger aldersgrense, noen trenger regler sier du. Det er det som er kjernen her. Av to "onder" har man i de fleste tilfeller valgt det minste, nemlig å sette en aldersgrense. Fordi å ha et regelsett er enormt mye mer ressurskrevende i alle bauger og kanter.

Lenke til kommentar

jeg er intersissert i å vite hvorfor man har aldersgrense i stedet for regler?

8144830[/snapback]

Rett og slett fordi det vil bli umulig å avgjøre hvem som er moden nok, eller i det hele tatt klar for å bruke/se det det er aldersgrene på. For film er det til en viss grad en slik vurdering, gjort av foreldrene. Men ikke i alle tilfeller. Aldersgrenser skal bli overholdt av videoutleiere, og det er visse regler for mindreårige på kino.

Alkohol; Der er det ikke mulig å innføre regler. Seksuell lavalder; ingen nekter deg å ha sex før du fyller 16, men det er et regelsett som sier at man kan bli dømt for å ha sex med mennesker under 16. Dette er et vern, ikke noe som er satt for at ungdom ikke skal ha sex før de når en viss alder.

Noen trenger aldersgrense, noen trenger regler sier du. Det er det som er kjernen her. Av to "onder" har man i de fleste tilfeller valgt det minste, nemlig å sette en aldersgrense. Fordi å ha et regelsett er enormt mye mer ressurskrevende i alle bauger og kanter.

8144996[/snapback]

Bra skrevet- det med alcohol er en bra aldersgrense, fordi det er bevist at det er forlig for barn under en viss alder. men med F.eks soft-gun da? noen formening?

Lenke til kommentar

Bra skrevet- det med alcohol er en bra aldersgrense, fordi det er bevist at det er forlig for barn under en viss alder. men med F.eks soft-gun da? noen formening?

8145169[/snapback]

Alkohol er farlig uansett hvilken alder man er i, poenget er at aldersgrensen er satt ved et nivå der man burde kunne forvente at folk er i stand til å tenke konsekvenser.

Softgun? Jeg kjenner ikke til det spesielt, men jeg kan helt klart se at en attenårsgrense på det kan være fornuftig. Det handler igjen om konsekvenstenking, og selv om noen under 18 klarer seg helt fint, så betyr det ikke at alle gjør det. Og hvis man skulle hatt et regelsett istedenfor aldersgrenser, hvordan skulle det håndheves?

Tenk en 15-åring som har fått softgun fordi foreldrene synes han er i en passende alder, og fordi de mener han er voksen nok til å på forhånd tenke på konsekvenser dette kan få ved feil bruk. Samme 15-åring tar med seg softgun på skolen, for han har jo lov til å ha den, right? På skolen skal han vise fram vidunderet, og han skyter noen prøveskudd mot et område han antar er tomt. Men det er det ikke. Han treffer et menneske i øyet, rett og slett fordi han ikke tenkte over konsekvensene skytingen kunne få. Hvem har så ansvaret for at 15-åringen forvolder skade? Hvordan vil et regelsett hindre at denne typen situasjoner oppstår? Ville 15-åringen tenkt på en annen måte hvis dette hadde skjedd tre år senere?

Poenget mitt er at man må være voksen nok til å kunne ta konsekvensene av det når man behandler noe som potensielt kan skade mennesker. Å ha et regelsett eller en lovgivning som åpner for skjønn vil ikke bare oppfattes som "urettfeigt" dersom det blir overholdt, og det vil i stort omfang tolkes som at det er fri aldersgrense på bruk av gjenstanden. For hvem skal vurdere modenhet, skikkethet og denslags?

Lenke til kommentar

8145169[/snapback]

Alkohol er farlig uansett hvilken alder man er i, poenget er at aldersgrensen er satt ved et nivå der man burde kunne forvente at folk er i stand til å tenke konsekvenser.

Softgun? Jeg kjenner ikke til det spesielt, men jeg kan helt klart se at en attenårsgrense på det kan være fornuftig. Det handler igjen om konsekvenstenking, og selv om noen under 18 klarer seg helt fint, så betyr det ikke at alle gjør det. Og hvis man skulle hatt et regelsett istedenfor aldersgrenser, hvordan skulle det håndheves?

Tenk en 15-åring som har fått softgun fordi foreldrene synes han er i en passende alder, og fordi de mener han er voksen nok til å på forhånd tenke på konsekvenser dette kan få ved feil bruk. Samme 15-åring tar med seg softgun på skolen, for han har jo lov til å ha den, right? På skolen skal han vise fram vidunderet, og han skyter noen prøveskudd mot et område han antar er tomt. Men det er det ikke. Han treffer et menneske i øyet, rett og slett fordi han ikke tenkte over konsekvensene skytingen kunne få. Hvem har så ansvaret for at 15-åringen forvolder skade? Hvordan vil et regelsett hindre at denne typen situasjoner oppstår? Ville 15-åringen tenkt på en annen måte hvis dette hadde skjedd tre år senere?

Poenget mitt er at man må være voksen nok til å kunne ta konsekvensene av det når man behandler noe som potensielt kan skade mennesker. Å ha et regelsett eller en lovgivning som åpner for skjønn vil ikke bare oppfattes som "urettfeigt" dersom det blir overholdt, og det vil i stort omfang tolkes som at det er fri aldersgrense på bruk av gjenstanden. For hvem skal vurdere modenhet, skikkethet og denslags?

8145392[/snapback]

Bra skrevet :) - oftere enn kjapt løp kjeppen av gårde- den løp og løp til jeg sa:"hei, skal vi rusle samme vei?"- noen ganger er det helt allright

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor det er 18 på øl og lett alkohol? Er det pga større helserisiko eller større overforbruksrisiko?

8147928[/snapback]

Det er 18 år på alkohol. Hvorfor skal de skille mellom hvilke former alkoholen kommer i?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor det er 18 på øl og lett alkohol? Er det pga større helserisiko eller større overforbruksrisiko?

8147928[/snapback]

Det er 18 år på alkohol. Hvorfor skal de skille mellom hvilke former alkoholen kommer i?

8148026[/snapback]

fordi alkohol skal ikke komme i en ung kropp i store mengder før en viss alder

Lenke til kommentar
Det er bare rett og rimelig at nervegift -- som etanol vitterlig er -- har en aldersgrense.

Hvorfor man selger gift i butikkene er ett bedre spørsmål.

8148509[/snapback]

Fordi det nytes, og er ikke så farlig at det må ulovliggjøres.

For å gjenta spørsmålet mitt. Har øl 18-årsgrense pga faren for at mindreårige kan drikke for mye av det, eller fordi de ikke tåler det/kan få varige mén. Nå tenker jeg på alderen 15-16 til 18, åpenbart.

Lenke til kommentar

Man må ikke glemme at aldersgrenser gir foreldre som tar med barna på film en pekepinn på hvor voldelig filmen er. Da slipper de å måtte betale masse penger for en film som viser seg å være totalt uakseptabel for en eventuel 6åring. Aldersgrenser er der for en grunn. Den sier at en 15åring ikke er moden nok i hode eller kropp til å ha sex, eie et våpen, se på ekstra voldelige filmer, drikke sprit og kjøre motorsykkel. Når man blir litt eldre ser man at grensene er ikke der for å gjøre livet ditt kjipt men for å beskytte deg mot noe du ikke har godt av.... enda.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er idiotisk at jeg har lov til å stemme på hvem som skal styre landet, jeg har lov til å kjøre bil, jeg blir dømt som en voksen i rettsystemet. Men en flaske vodka får jeg faen ikke tak i dersom jeg er under 20 (noe som jeg ikke er, hah!)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er på tide å innføre en ny aldersgrense på kino iallfall, nemlig en absolutt 15 års-grense. Dagens "15 år" betyr i realiteten 12 år, og derfra er det ganske langt til 18.

Eventuelt gjøre 18 års-grensa om til 16.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...