Gå til innhold

Offshore-utdanning (Brønn- og bore-teknikk)

Wrangle

Anbefalte innlegg

Fikk øynene opp fra penisen min en dag og kom til en ide om at jeg skulle utdanne meg til å jobbe offshore. Hadde hørt at man kunne tjene gode penger og at det var veldig interresant.

Jeg har søkt rundt på nettet og funnet en del aktuelle skoler, Stavanger Offshore (skolen?) er jo den jeg kunne tenkt meg å hivd meg på, men dette er da Videregående utdanning!

Jeg er 22 år og har fullført allmenne fag ved VGS skole og da har jeg vel ikke rett til å gå noe mer? Bare gå som privatist?

Det jeg også er nysgjerrig på er nivået på utdanningen. Jeg har ikke vært noe spesielt flink i matte og har kun hatt MX1, men jeg har hatt Bedøk1 og 2 og det er ganske avansert regning vi bruker der også. Mye av denne kunnskapen er glemt, da det er 3 år siden jeg gikk ut fra VGS skole.

Er det andre her som har gått denne utdanningen eller lignende? Er det veldig vanskelige fag?

-Christoffer- :blink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men dette kurs må du ta før 1august pga av ny krav om relevante fagbrev innen Mekaniske, Elektro, Kjemi og prosessfag eller Byggfag eller jobbet minimum 5 år innen et av disse områdene

Endret av PC91
Lenke til kommentar
Men dette kurs må du ta før 1august pga av ny krav om relevante fagbrev innen Mekaniske, Elektro, Kjemi og prosessfag eller Byggfag eller jobbet minimum 5 år innen et av disse områdene

8144885[/snapback]

Er klar over at man kan ta kurset, men har ikke tid til å ta det innen 1 august!

Så jeg må altså hive meg på 3 årig videreutdanning, kanskje jeg kan presse det ned i to, siden jeg har all almennutdanningen. Spør etter noen som har tatt utdanning direkte fra ungdomsskolen eller gjennom voksenopplæring.

Endret av Wrangle
Lenke til kommentar

Så også dette under opptakskrav:

Merk: Vi har begynt å få signaler på at de som fyller opp de nye kravene blir prioritert av selskapene. Hvis du kun kvalifiserer etter de gamle kravene bør du ha omfattende praktisk erfaring i tillegg for å være attraktiv mot jobb på Nordsjøen.

Har absolutt ingen erfaring!

Lenke til kommentar

8144885[/snapback]

Er klar over at man kan ta kurset, men har ikke tid til å ta det innen 1 august!

Så jeg må altså hive meg på 3 årig videreutdanning, kanskje jeg kan presse det ned i to, siden jeg har all almennutdanningen. Spør etter noen som har tatt utdanning direkte fra ungdomsskolen eller gjennom voksenopplæring.

8144955[/snapback]

Men du er vel klar over at brønnteknikk varer 2 år på videregående. Elektro eller mekaniske fag første året og brønnteknikk andre året og tredje året begynner man som lærling

Lenke til kommentar
Men du er vel klar over at brønnteknikk varer 2 år på videregående. Elektro eller mekaniske fag første året og brønnteknikk andre året og tredje året begynner man som lærling

8145006[/snapback]

Oj! Da blir det ikke så værst allikevel. Men når jeg har gått tre år allmenn fra før, kan jeg allikevel få søkt meg inn her?

Endret av Wrangle
Lenke til kommentar

8145006[/snapback]

Oj! Da blir det ikke så værst allikevel. Men når jeg har gått tre år allmenn fra før, kan jeg allikevel få søkt meg inn her?

8145069[/snapback]

DU er vel bakerst i køen når du søker men ellers så vet jeg ikke

Lenke til kommentar

8145006[/snapback]

8145069[/snapback]

DU er vel bakerst i køen når du søker men ellers så vet jeg ikke

8145114[/snapback]

Søknadsfristen var gått ut 01.03 for 2007, så det blir desverre ikke før neste år. Forbanna dritt.

Lenke til kommentar

mye tull her..

finnes vel ikke noe vk2 linje i brønnteknikk.

På skolen er det et VK1 kurs som gir deg læreplass etterpå (2 år).

Kursene holdes somregel over 10-12 helgesamlinger, og bør avsluttes med en offentlig eksamen.

"Reglene" som trer i kraft 1.august 07 er heller retningslinjer fremfor regler, det er fullt mulig å ta kurset uten å kvalifisere i henhold til retningslinjene, men man er informert om hvordan markedet ser på det..

er selv kursansvarlig og tilrettlegger kurs i bore- og brønnteknikk, så kan ta på meg å svare på noen spørsmål om noen skulle dukke opp.

Lenke til kommentar

her står det at brønnteknikk varer 2 år.

tolke det som man vil, men det var dårlig sammensatt.

Lenke til kommentar

8176088[/snapback]

Lenke til kommentar

8176088[/snapback]

8176287[/snapback]

Dårlig sammensatt? Kom han virkelig inn på denne diskusjonen og sa kun det? :D

Lenke til kommentar

Hei!

Kunne tenke meg å fått litt informasjon om lærlingturnus o.l når man velger bore-og vedlikeholdsoperatør. Vet at det er vanlig med 2 uker på og 4 uker av når man er ferdig utdannet og at det da er godt lønn med lurte på hva standarden er som lærling.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er kanskje litt sent å svare nå, men putt putt :p

Brønnteknikk varer i 3 år!

1 år med teori, og da mener jeg BARE teori.

Og så 2 år der man går som lærling.

Etter at man har gått det ene året på skolen, så kan man bli lærling og da er det 6 forskjellige linjer som man kan gå.

Og den eneste linja som gir en fast offshore turnus som lærling er boring. Der man går 2/4.

Ellers så er det service linjene der man ikke får noen fast turnus som lærling (kan variere fra bedrift til bedrift)

Lønna er ganske god, der minstelønnen er ca. 450k etter ferdig utdannet. (varierer fra bedrift til bedrift.)

Man trenger enten mekanisk eller elektro utdanning for å komme inn på brønnteknikk og snittet for å komme inn ligger på rundt 4.1-4.4

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Er kanskje litt sent å svare nå, men putt putt :p

Brønnteknikk varer i 3 år!

1 år med teori, og da mener jeg BARE teori.

Og så 2 år der man går som lærling.

Etter at man har gått det ene året på skolen, så kan man bli lærling og da er det 6 forskjellige linjer som man kan gå.

Og den eneste linja som gir en fast offshore turnus som lærling er boring. Der man går 2/4.

Ellers så er det service linjene der man ikke får noen fast turnus som lærling (kan variere fra bedrift til bedrift)

Lønna er ganske god, der minstelønnen er ca. 450k etter ferdig utdannet. (varierer fra bedrift til bedrift.)

Man trenger enten mekanisk eller elektro utdanning for å komme inn på brønnteknikk og snittet for å komme inn ligger på rundt 4.1-4.4

Jeg har fullført allmenn (3 årig). Men har ikke matte og fysikk.

Hvilken utdanning skal jeg satse på vider for å ""komme"" offshore?`

Eller skulle jeg begynt på GK TIP --> vg2 brønnteknikk ?

Håper på mange svar thumbup.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...