.Martin. Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Vi har nå for tiden et prosjekt om dialekter hvor vi skal notere hvordan folk fra rundt i Norge snakker. Så jeg lurte på om noen kunne svare på noen spørsmål her Følg denne malen. Fornavn: Alder (ca): Oppvekststed: Dialekten din er: <nordnorsk, vestnorsk, østnorsk eller trøndersk> Bruker du bløte eller harde konsonanter?: (Hvis du sier kage istedenfor kake eller løbe istedenfor løpe bruker du bløte konsonanter) Bruker du skarre-r eller rulle-r?: Bruker du tjukk L eller tynn L?: (putt tuppen av tungen litt over der fortennene sitter for å lage tjukk L) Hvordan uttaler du jeg?: Har dialekten din spesielle ord og uttrykk?: Hvordan uttaler du ikke?: Bruker du apokope?: (dette er den siste E-en i endel ord. F.eks være. Hvis du bare sier vær bruker du ikke apokope.) Takk på forhånd Endret 13. mars 2007 av .Martin. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Følg denne malen. Fornavn: Øyvind Alder (ca): 18 Oppvekststed: Bergen Dialekten din er: Vestnorsk/bergensk Bruker du bløte eller harde konsonanter?: harde Bruker du skarre-r eller rulle-r?: skarre-r Bruker du tjukk L eller tynn L?: tynn? (vet ikke forskjellen for å være ærlig) Hvordan uttaler du jeg?: "eg" Har dialekten din spesielle ord og uttrykk?: ja, endel, men det er ikke så mange jeg bruker til daglig (med unntak av "tidig" hvis det er særegent bergensk, betyr morsom/morsomt) Hvordan uttaler du ikke?: "ikkje/isje" (stort sett alle bergensere sliter med kj/sj - jeg er ganske flink, men akkurat dette ordet blir stort sett til "isje"). "Har ikke" = "hasje" Bruker du apokope?: ja (jeg sier "være") Lenke til kommentar
.Martin. Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Takk for svar. Tror tjukk L uttales ved å ha tungen oppi ganen. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Fornavn: Boy Patrick Alder (ca): 14 Oppvekststed: Rogaland(Karmøy), Bømlo(Langevåg), Bergen og Vestfold(Holmestrand). Utenom dette har jeg bodd en kort periode i Oslo.(2måneder eller so.) Dialekten din er: Bergensk med enkelte sørnorske ord, litt bømla-dialekt og noen ord fra Østlandet. Rogalandsk/Bergensk aksant og et snev av noe så spesielt som Nederlandsk aksant. Bruker du bløte eller harde konsonanter?: harde og bløte, men mest harde. Bruker du skarre-r eller rulle-r?: skarre-r Bruker du tjukk L eller tynn L?: tynn? (vet ikke forskjellen for å være ærlig) Hvordan uttaler du jeg?: "eg" Har dialekten din spesielle ord og uttrykk?: ja, endel, men det er ikke så mange jeg bruker til daglig (med unntak av "tidig" hvis det er særegent bergensk, betyr morsom/morsomt), ellers er "hon" for hun noe jeg mener bare hører Bergen til, ihvertfall utifra min erfaring. Selvfølgelig så kommer jeg ikke på alle, da jeg har miks av stril-dialekt og alt annet, så det er endel ord. Hvordan uttaler du ikke?: "ikkje/isje" (stort sett alle bergensere sliter med kj/sj - jeg er ganske flink, men akkurat dette ordet blir stort sett til "isje"). "Har ikke" = "hasje". men jeg uttaler alle andre ord med kj-lyd med trykk på kj, slik som rogalendingene og sørlendingene gjør. Altså en kraftig kj så det ikke blir sj. Bruker du apokope?: ja (jeg sier "være") Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Takk for svar. Tror tjukk L uttales ved å ha tungen oppi ganen. 8145402[/snapback] Tror det er godt gjort å uttale L uten at tungen berører ganen... eller? Jeg klarer det ihvertfall ikke. Lenke til kommentar
.Martin. Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Takk for svar. Tror tjukk L uttales ved å ha tungen oppi ganen. 8145402[/snapback] Tror det er godt gjort å uttale L uten at tungen berører ganen... eller? Jeg klarer det ihvertfall ikke. 8146517[/snapback] Ble kanskje litt feil. Mente at du skulle ha tuppen av tungen litt over der fortennene sitter Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) rnavn: Tommy Alder (ca): 15 Oppvekststed: Bergen Dialekten din er: Vestnorsk/bergensk Bruker du bløte eller harde konsonanter?: harde Bruker du skarre-r eller rulle-r?: skarre-r Bruker du tjukk L eller tynn L?: tynn Hvordan uttaler du jeg?: "eg" Har dialekten din spesielle ord og uttrykk?: ja, endel, men det er ikke så mange jeg bruker til daglig (med unntak av "tidig" hvis det er særegent bergensk, betyr morsom/morsomt) Hvordan uttaler du ikke?: "Ikkje Bruker du apokope?: ja (jeg sier "være") Endret 13. mars 2007 av SuperTommy91 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hvis SuperTommy91 bruker tjukk L så gjør definitivt jeg det også Gitt at han har svart riktig selvsagt; det er stort sett kun en form av L som er brukt på hele Vestlandet antar jeg. Lenke til kommentar
.Martin. Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Fikk utdelt et ark hvor det sto at tjukk L var brukt på østlandet og sørlandet, og av trøndere. Resten av landet brukte tynn L. Endret 13. mars 2007 av .Martin. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Ser nå at du har forandret hva en tjukk l er. vis du skal ha tuppen av tungen litt over der fortennene sitter så har jeg en tynn l... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Ser nå at du har forandret hva en tjukk l er. vis du skal ha tuppen av tungen litt over der fortennene sitter så har jeg en tynn l... 8148164[/snapback] Hehe, what he said... ellers er "hon" for hun noe jeg mener bare hører Bergen til, ihvertfall utifra min erfaring. 8145439[/snapback] Hvis du mener "hon" som i "hun/henne", så blir det mer en måte å uttale det på enn et ord/uttrykk som er spesielt for Bergen, men jeg har også hørt (vet ikke om det er særlig utbredt) "hon" som en form for banneord (uttalt mer som "ho-on"/"honen" på bergensvis). "No får du hon meg se å gje deg!" Jeg er egentlig ikke sikker, og vet ikke om dette brukes av noen i det hele tat, men jeg mener å ha hørt det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå