Gå til innhold

Hva er Rettferdighet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rettferdighet er at alle får det de fotjener og det de behøver.

Hva folk fortjener og behøver er det delte meninger om.

Hvertfall slik jeg ser det.

8144024[/snapback]

JaJa, det er en måte å si det på,, Men er det bare en bibelsk teori? eller

er det at det er flertallet (demokratiet) som bestemmer hva som er rettferdig?

Lenke til kommentar

Rettferdighet er et subjektivt begrep. Forskjellige folk har helt forskjellig mening om hva som er rettferdighet og ikke. Enkelt eksempel er fordeling. Noen mener rettferdig fordeling er likt til alle. Noen mener rettferdig fordeling er å få etter innsats.

Det nærmeste man kan komme å definere rettferdighet er at alle behandles etter samme rettningslinjer. Men hvilke rettningslinjer som er rettferdige, det vil man aldri kunne bli enig om, da det er høyst subjektivt.

Lenke til kommentar

Om du vil lese et klassisk verk rundt dette kan du jo lese "Staten" av Platon. Den utforsker bla. dette med premisset at det finnes noe som heter rettferdighet og at det finnes en endelig rettferdighet. Socrates adresserer en hel del oppfatninger rundt begrepet rettferdighet, bla. det som Jblack nå viste noe av, det at det er subjektivt/relativt til kultur, sted og regime.(beklager om jeg legger ord i munnen på deg nå Jblack :) ).

Det en veldig lettlest bok og god dialog.

Jeg har denne utgaven her som er billig, er av fin størelse om du liker å lese litt på forskjellige steder og en fin innledning til hver "bok":

post-87140-1173802210_thumb.jpg

Jeg er ikke selv helt ferdig med å lese eller tenke gjennom innholdet per dags dato, så jeg føler ikke for å engasjere meg stort i denne dialogen på dette tidspunktet. Håper bare noen av dere kjøper og leser boken om dere ikke har gjort det allerede, det er på alle måter en klassiker.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Har sett litt på "staten". Sokrates mener at menneskesjelen består av 3 deler:

begjæret.æren og fornuften dersom ved hjelp av selv disiplin klarer å holde disse 3 delene i harmoni vil du oppnå rettferdighet

Lenke til kommentar
Hei, Nå har jeg undret på hva Rettferdighet er lenge nå og ingen kan gi meg et helt klart svar. Noen som kan gi meg et klart svar her?

8144011[/snapback]

Rettferdighet er å bli dømt og vurdert ut fra sine egne ressurser, sine egne evner. Rettferdighet beskrives veldig godt i Bibelen i historien med enkens skjerv.

Lenke til kommentar
Har sett litt på "staten". Sokrates mener at menneskesjelen består av 3 deler:

begjæret.æren og fornuften dersom ved hjelp av selv disiplin klarer å holde disse 3 delene i harmoni vil du oppnå rettferdighet

8146824[/snapback]

Rettferdighet er en filosofi om hva som er rett og galt.

Hva som er den rette straffen når reglene er brutt, og svært avhengig av en kultur.

Filosofi er laget av tenkere... ;)

Lenke til kommentar

Interessant spørsmål dette med rettferdighet.. Selv om jeg kan være enig i andres definisjon som peker på at det er et subjektivt grunnlag for rettferdighet aka hva som er rettferdig, er det mer snakk om et valg vedkommende har gjordt. Han har valgt å gjøre begrepet "rettferdig" subjektivt, dvs knyttet til vedkommende som uttaller seg om hva som er rettferdig. Men det er da ikke særlig rettferdig i seg selv, eller?

For at "noe" skal være rettferdig, feks mellom 2 parter som diskuterer om noe, må rettferdighet være definert utenfor disse 2. De kan velge å gjøre en 3 part til den som definerer hva som er rettferdig mellom de. Men dette betyr også at de selv ikke lenger kan gjøre krav på å si hva som er rettferdig.

Skulle de velge å holde fast på sin egen definisjon av rettferdighet (den subjektive), kan de aldri helt og fullt si at noe er rettferdig, fordi rettferdighetsbegrepet vil alltid trekke inn en motpart.

Lenke til kommentar

Rettferdighet er relativt, som så mange andre ting.

Det nevnes at rettferdighet er at man får det man fortjener, som forsåvidt er sant, men hvem bestemmer hva hvem fortjener?

Jeg tror vi kan si at vi per nå ikke kan definere rettferdighet eller urettferdighet, vi vet bare at de fyller ut hverandre. Uten den ene, kan ikke den andre eksistere.

Lenke til kommentar
Retferdighet -> få det en fortjener.

Er du snill mot alle, hyggelig og en god person skal du ha det bra.

Er du en idiot, voldelig, frekk og ufyselig fortjener du ikke å ha det bra.

8180581[/snapback]

Så enkelt synes ikke jeg det er.

Hva om det som skal til for at jeg skal ha det bra er at jeg kan være en idiot, voldelig, frekk og ufyselig? Da vil det si at om jeg er snill mot alle og er hyggelig, så kan jeg være en jævel etterpå som "rettferdig lønn"? Jeg kverrulerer veldig nå, men det er da litt av poenget?

Lenke til kommentar

Alle har sitt eget syn på rettferdighet. Man kan ikke si direkte hva rettferdighet er.

Noen kan syntes en ting er rettferdig, men det vil altid være noen som ikke syntes det er det..

Vi syns f.eks det er urettferdig at vi får forbud mot å sitte på pc`n, men tenk på de som ikke har noe pc...

Rettferdighet kan kun sees igjenom dine egne øyne, men det vil likevel ikke bli rettferdig.

Det kommer aldrig til å bli rettferdighet i verden, det vil bli som og oppnå en fullkomend tilstand, nirvana... :ermm:

Endret av naXoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...