Stewie Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hei, Nå har jeg undret på hva Rettferdighet er lenge nå og ingen kan gi meg et helt klart svar. Noen som kan gi meg et klart svar her? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Rettferdighet er at alle får det de fotjener og det de behøver. Hva folk fortjener og behøver er det delte meninger om. Hvertfall slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Stewie Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Rettferdighet er at alle får det de fotjener og det de behøver. Hva folk fortjener og behøver er det delte meninger om. Hvertfall slik jeg ser det. 8144024[/snapback] JaJa, det er en måte å si det på,, Men er det bare en bibelsk teori? eller er det at det er flertallet (demokratiet) som bestemmer hva som er rettferdig? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Rettferdighet er et subjektivt begrep. Forskjellige folk har helt forskjellig mening om hva som er rettferdighet og ikke. Enkelt eksempel er fordeling. Noen mener rettferdig fordeling er likt til alle. Noen mener rettferdig fordeling er å få etter innsats. Det nærmeste man kan komme å definere rettferdighet er at alle behandles etter samme rettningslinjer. Men hvilke rettningslinjer som er rettferdige, det vil man aldri kunne bli enig om, da det er høyst subjektivt. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Vi mennesker er nok for dumme til noen gang å virkelig forstå hva begrepet "rettferdighet" er. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Om du vil lese et klassisk verk rundt dette kan du jo lese "Staten" av Platon. Den utforsker bla. dette med premisset at det finnes noe som heter rettferdighet og at det finnes en endelig rettferdighet. Socrates adresserer en hel del oppfatninger rundt begrepet rettferdighet, bla. det som Jblack nå viste noe av, det at det er subjektivt/relativt til kultur, sted og regime.(beklager om jeg legger ord i munnen på deg nå Jblack ). Det en veldig lettlest bok og god dialog. Jeg har denne utgaven her som er billig, er av fin størelse om du liker å lese litt på forskjellige steder og en fin innledning til hver "bok": Jeg er ikke selv helt ferdig med å lese eller tenke gjennom innholdet per dags dato, så jeg føler ikke for å engasjere meg stort i denne dialogen på dette tidspunktet. Håper bare noen av dere kjøper og leser boken om dere ikke har gjort det allerede, det er på alle måter en klassiker. Endret 13. mars 2007 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Stewie Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Har sett litt på "staten". Sokrates mener at menneskesjelen består av 3 deler: begjæret.æren og fornuften dersom ved hjelp av selv disiplin klarer å holde disse 3 delene i harmoni vil du oppnå rettferdighet Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Rettferdighet er en følelse nært knyttet opp mot tilfredsstillelse, eventuelle ubehag kommer som regel av at en synes noe er galt uten å være i stand til å handle (skape den ønskede effekt). Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) "Rettferdighet er ett mennesklig konsept. Vis meg ett ære-atom, vis meg ett rettferdighetsmolekyl!" - Døden (Fritt oversatt) Endret 14. mars 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
jesse Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hei, Nå har jeg undret på hva Rettferdighet er lenge nå og ingen kan gi meg et helt klart svar. Noen som kan gi meg et klart svar her? 8144011[/snapback] Rettferdighet er å bli dømt og vurdert ut fra sine egne ressurser, sine egne evner. Rettferdighet beskrives veldig godt i Bibelen i historien med enkens skjerv. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Har sett litt på "staten". Sokrates mener at menneskesjelen består av 3 deler:begjæret.æren og fornuften dersom ved hjelp av selv disiplin klarer å holde disse 3 delene i harmoni vil du oppnå rettferdighet 8146824[/snapback] Rettferdighet er en filosofi om hva som er rett og galt. Hva som er den rette straffen når reglene er brutt, og svært avhengig av en kultur. Filosofi er laget av tenkere... Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Retferdighet -> få det en fortjener. Er du snill mot alle, hyggelig og en god person skal du ha det bra. Er du en idiot, voldelig, frekk og ufyselig fortjener du ikke å ha det bra. Lenke til kommentar
ikodn Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Interessant spørsmål dette med rettferdighet.. Selv om jeg kan være enig i andres definisjon som peker på at det er et subjektivt grunnlag for rettferdighet aka hva som er rettferdig, er det mer snakk om et valg vedkommende har gjordt. Han har valgt å gjøre begrepet "rettferdig" subjektivt, dvs knyttet til vedkommende som uttaller seg om hva som er rettferdig. Men det er da ikke særlig rettferdig i seg selv, eller? For at "noe" skal være rettferdig, feks mellom 2 parter som diskuterer om noe, må rettferdighet være definert utenfor disse 2. De kan velge å gjøre en 3 part til den som definerer hva som er rettferdig mellom de. Men dette betyr også at de selv ikke lenger kan gjøre krav på å si hva som er rettferdig. Skulle de velge å holde fast på sin egen definisjon av rettferdighet (den subjektive), kan de aldri helt og fullt si at noe er rettferdig, fordi rettferdighetsbegrepet vil alltid trekke inn en motpart. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Rettferdighet er relativt, som så mange andre ting. Det nevnes at rettferdighet er at man får det man fortjener, som forsåvidt er sant, men hvem bestemmer hva hvem fortjener? Jeg tror vi kan si at vi per nå ikke kan definere rettferdighet eller urettferdighet, vi vet bare at de fyller ut hverandre. Uten den ene, kan ikke den andre eksistere. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Retferdighet -> få det en fortjener. Er du snill mot alle, hyggelig og en god person skal du ha det bra. Er du en idiot, voldelig, frekk og ufyselig fortjener du ikke å ha det bra. 8180581[/snapback] Så enkelt synes ikke jeg det er. Hva om det som skal til for at jeg skal ha det bra er at jeg kan være en idiot, voldelig, frekk og ufyselig? Da vil det si at om jeg er snill mot alle og er hyggelig, så kan jeg være en jævel etterpå som "rettferdig lønn"? Jeg kverrulerer veldig nå, men det er da litt av poenget? Lenke til kommentar
naXoz Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Alle har sitt eget syn på rettferdighet. Man kan ikke si direkte hva rettferdighet er. Noen kan syntes en ting er rettferdig, men det vil altid være noen som ikke syntes det er det.. Vi syns f.eks det er urettferdig at vi får forbud mot å sitte på pc`n, men tenk på de som ikke har noe pc... Rettferdighet kan kun sees igjenom dine egne øyne, men det vil likevel ikke bli rettferdig. Det kommer aldrig til å bli rettferdighet i verden, det vil bli som og oppnå en fullkomend tilstand, nirvana... Endret 20. mars 2007 av naXoz Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Ifølge Aristoteles betyr rettferdighet at enhver får det som tilkommer ham/henne, slik at relevante tilfeller behandles likt. Lenke til kommentar
Usagi Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 rettferdighet er vanskelig. I hvertfall om du ser det på den måten om å dele alt likt. eks; Del en kake på tre personer ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå