Gå til innhold

Blitz - rimelige alternativ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der var det jo mye å velge i, men hvordan vet jeg om blitzen passer til mitt kamera? Har de stort sett samme festeordning på digitalkamera som på speilrefleks?

Hva ellers bør jeg legge vekt på?

Blitzene har jo ulike spesifikasjoner av typen "automatisk zoomreflektor", "svivelhode", "autofocus reflektor" og "TTL-styring" etc.

[ Denne Melding var redigert av: anderfo på 2002-12-11 22:34 ]

Lenke til kommentar

Etter at man har funnet ut at kamera kan brukes med en proprietær blits, må man undersøke markedet på de mange andre leverandørene, om de har en blits som går til ditt kamera.

De fleste 3. parts tilvirkere, lager blitser med samme, og endog bedre spec. enn originalmerkeblitser, til en lavere pris.

Leverandører som Soligor, Vivitar, Metz, SunPac m.fl. lager blitser som passer til de fleste store merkene.

Lenke til kommentar

Tredjeparts blitzer er sikkert bra på mange digitale kameraer, spesielt de som ikke har elektronisk styring av blitzen. På min Fuji 6900, så kunne jeg bruke de blitzene jeg ønsket, men kameraet kunne ikke styre blitzen elektronisk

På digitale kameraer fra Canon, som jeg har nå, så er det bare orginale blitzer som fungerer skikkelig, på andre kameraer med elektronisk styring av blitzen, så er det lurt å sjekke skikkelig at kamera og blitz passer sammen.

Selv på orginal blitzene til Canon, så virker ikke AF illuminatoren i blitzene som de produserer, ved bruk på deres egne digitale kameraer.

Problemet er at vanlig 35mm kameraer bruker ett annet autofokus system enn dagens vanlige digitalkameraer med faste linser, og disse to systemene reagerer på forskjellig type hjelpebelysning, fra AF illuminatoren.

AF illuminatorene som sitter i dagens eksterne blitzer er beregnet på autofokus systemet i vanlige 35mm kameraer.

Vet også at firmaer som Sigma og Soligor osv. har problemer med å lage blitzer til elektronisk styrte kameraer, ettersom de store produsentene hele tiden forandrer kameraene sine, slik at det kun er deres egne blitzer som er kompatible med alle deres digitale, eller analoge kameraer. Sigma kan med andre ord lage en blitz feks. for Canon G2, og risikere at den ikke virker på Canon G3, eller senere utgaver, mens Canon sin blitz virker på alle sammen.

Ellers er kameraer med den vanlige blitz sokkelen med kun ett kontaktpunkt, egnet for de fleste tredjeparts blitzer. En skal allikevel vere forsiktig med gamle blitzer ettersom spenningen i blitzen kan være høy og slå tilbake i kameraet og ødelegge elektronikken.

En kan ta like gode bilder uten elektronisk styring av blitzen, men ved elektronisk styring av blitzen, så er det lysmåleren og elektronikken i kameraet som styrer blitzen slik at det blir enklere, ofte mere nøyaktig, og mindre arbeid å ta gode bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...