Fangs78 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Heisann. Jeg er i et lite dilemma jeg ikke har greid å finne ut av selv. Det gjelder bredbånd fra canal digital (kabel) og LAN. For tiden har jeg koblet til en vanlig switch til bredbåndsrouteren og 3-4 maskiner koblet til switchen. Det som skjer er at alle maskinene får hver sin internet IP (flott!), men alas de ligger ikke på samme subnet (trist!). F.eks kan en maskin ligge på 84.202.*.*, mens en annen ligger på 62.12.*.* (disse ipene er ikke ekte, bare eksempel). Det som er teit her er at jeg ikke kan dele ut filer og sånt via vanlig Windows fil-systemet osv (må bruke ftp) og i tillegg er jo alt veldig tregt. Så jeg tenkte jeg skulle kjøpe en router som mekker et internt-lan, og som så er koblet opp til bredbåndsrouteren. Men det jeg lurte på er hvordan jeg skal greie å få hver maskin til å få en "unik" internet IP, og samtidig ha interne ip-adresser (10.0.0.*). Finnes det routere som tar en ekstern IP adresse og direkte kobler den opp mot en intern en, og som i tillegg ikke koster flesk? Jeg vil HELST unngå NAT'ing og styr, som du sikkert skjønner. Ps: Jeg vil ha en 1000mbit router. Takk for tips og hjelp på forhånd...er dette totalt n00b forresten? Endret 13. mars 2007 av Fangs78 Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 du ka jo alltids gå på nettverkskort oppsettet (tcp/ip) på hver maskin og sette opp flere ip'er. sørg for at alle maskinene får en ip i samme subnett. da kan de kommunisere sammen via dette nettet i lan. Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Vet ikke om jeg forsto rett, men mente du på "avansert" i TCP/IP innstillinger i den "Generell" fanen? Får ihvertfall ikke lov å legge til flere IP adresser der når DHCP er slått på. Må ha DHCP for å få internet gjennom den bredbåndsruteren. Prøvde å sette opp ip-adresser i "alternativ konfigurasjon" uten hell. Vet ikke hva den er til egentlig, men var det der du mente kanskje? Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) normalt så er det og anbefale wrt54gl, men har ikke sett noe sted. veit at ræv sparklan dritt har mulighert for det. og noen dårlig smc har. på philips model nr cpwbs054 der står det : Address Mapping Network Address Translation (NAT) allows IP addresses used in a private local network to be mapped to one or more addresses used in the public, global Internet. This feature limits the number of public IP addresses required from the Internet Service Providers and also maintains the privacy and security of the local network. We allow one or more than one public IP address to be mapped to a pool of local addresses. ---------------- i praksis vil det det si 4 public ip'er til 4 privat ip'er med dmz på alle sammen. Endret 13. mars 2007 av ranvik Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 du slipper neppe unna NAT i dette tilfellet - om du vil ha høy fart og billig router. Det du kanskje kan klare er å bruke DD-WRT og 1:1 NAT og et switchet LAN som går med full 'wire speed'. I teorien burde dette gi deg 3 ekstra public IP'er på routeren: udhcpc ifconfig vlan1:1 .. udhcpc ifconfig vlan1:3 og iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.1.x -j SNAT --to-source x.x.x.x iptables -t nat -I PREROUTING -d x.x.x.x -j DNAT --to-destination 192.168.1.x .. iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.1.z -j SNAT --to-source z.z.z.z iptables -t nat -I PREROUTING -d z.z.z.z -j DNAT --to-destination 192.168.1.z tar hånd om 1:1 NAT, der x.x.x.x er første public IP etc.. Du kan scripte det hele, og bruke f.ex. dette til å finne IP'en til vlan1 ~ # ifconfig vlan1 | grep inet | awk -F'[: ]+' '{print $4}'193.75.50.x Har desverre ikkje UPC så eg får bare en public IP så eg kan ikkje teste om det fungerer, dog - du får garantert hjelp her: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/ Det er nok ikkje en enkel løsning, men en enkel løsning i ditt tilfelle er NAT eller en DYR løsning som ikkje er så veldig mye enklere (tror eg, håper andre kan motbevise meg der) Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 du slipper neppe unna NAT i dette tilfellet - om du vil ha høy fart og billig router. Det du kanskje kan klare er å bruke DD-WRT og 1:1 NAT og et switchet LAN som går med full 'wire speed'. I teorien burde dette gi deg 3 ekstra public IP'er på routeren: udhcpc ifconfig vlan1:1 .. udhcpc ifconfig vlan1:3 og iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.1.x -j SNAT --to-source x.x.x.x iptables -t nat -I PREROUTING -d x.x.x.x -j DNAT --to-destination 192.168.1.x .. iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.1.z -j SNAT --to-source z.z.z.z iptables -t nat -I PREROUTING -d z.z.z.z -j DNAT --to-destination 192.168.1.z tar hånd om 1:1 NAT, der x.x.x.x er første public IP etc.. Du kan scripte det hele, og bruke f.ex. dette til å finne IP'en til vlan1 ~ # ifconfig vlan1 | grep inet | awk -F'[: ]+' '{print $4}'193.75.50.x Har desverre ikkje UPC så eg får bare en public IP så eg kan ikkje teste om det fungerer, dog - du får garantert hjelp her: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/ Det er nok ikkje en enkel løsning, men en enkel løsning i ditt tilfelle er NAT eller en DYR løsning som ikkje er så veldig mye enklere (tror eg, håper andre kan motbevise meg der) 8146587[/snapback] Hva er DD-WRT? En router bios? Skjønte ikke så mye av linken egentlig. Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 FORRESTEN: Ser ut til at folk har misforstått litt. Jeg er IKKE på utkikk etter en WIRELESS router. Men en vanlig en. Så er det sagt. Har en wireless router fra før som funker fint til den ene laptopen jeg har. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 wrt54gl er med wlan som du kan slå av. det er faktisk 100kr dyrer og få en som ikke er wlan på. og du får ikke like mange muligheter. Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) DD-WRT er en firmware (programvaren) til en rekke routere, mest kjent Linksys sin WRT54G. Det er en liten linux distribusjon som gir veldig avansert funksjonalitet i en liten boks. Den billigste støttede routeren er en trådløs Buffalo Airstation trådløs router http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=34404 - at den er trådløs spiller ingen rolle, det er bare billigere som ranvik kommenterer, og du trenger ikkje benytte den trådløse funksjonen. Den linken var til forumet for denne firmwaren der det finnes veldig mange kloke hoder som har (videre)utviklet dette og som har mye kunnskap rundt nettverk i linux. Og viss du prøver selv, og skriver en fornuftig post på hva du har prøvd og hvor langt du kom med det - så får du nesten garantert hjelp der. - men det finnes nok bare en enkel løsning, og den heter NAT. edit: ps. neste gang du lurer på noe, prøv å tast det inn på f.ex. www.google.com ... Endret 13. mars 2007 av bjorn.e Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Ps: Jeg vil ha en 1000mbit router. Takk for tips og hjelp på forhånd...er dette totalt n00b forresten? 8143700[/snapback] Uhm - 1000mbit router - da kan eg anbefale at du begynner med å vinne i lotto, så investerer du i en flott Cisco router som du tilslutt leier en konsulent til å sette opp. Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Takk for all hjelp! bjorn.e: Når man ikke vet hva søkeord man skal bruke så er ikke google mye til hjelp. Dessuten: Hva er disse forumene til når man ikke kan spørre spørsmål som dette? Uansett...takk for hjelp. Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Ps: Jeg vil ha en 1000mbit router. Takk for tips og hjelp på forhånd...er dette totalt n00b forresten? 8143700[/snapback] Uhm - 1000mbit router - da kan eg anbefale at du begynner med å vinne i lotto, så investerer du i en flott Cisco router som du tilslutt leier en konsulent til å sette opp. 8149127[/snapback] Herregud... 1000mbit (altså 1 GB) gjaldt for lan'et (ikke wlan) og det er meget vanlig. Er mulig det heter managed switch når det ikke er wlan muligheter på boksen... fælt så spydig man skulle være da. Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 wrt54gl er med wlan som du kan slå av. det er faktisk 100kr dyrer og få en som ikke er wlan på. og du får ikke like mange muligheter. 8147509[/snapback] Sprøtt! Takker for tips fra deg også! Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Må regne med litt spydighet når du tilsynelatende ikkje slår opp søkeordet dd-wrt i google en gang. Forumene er til å få hint i korrekt retning, ikkje løsningen servert på sølvfat.. En managed switch kan fremdeles ikkje løse problemet ditt, den kan riktig nok gjøre masse fancye Layer 2 / Ethernet ting - men den kan ikkje route trafikk på høyere nivå. Eg hadde nesten trodd at det hadde blitt veldig klart etterhvert at du må velge mellom: - bruke masse penger og/eller tid på å kjøpe/sette opp en router som kan anskaffe 4 DHCP leaser på WAN siden og lage dynamisk 1:1 NAT til LANet ditt (router + gb switch) - lage en DHCP klient som anskaffer en lease fra DHCP server, setter denne som en statisk IP i windows, og legger på et IP alias i tillegg. (gb switch) - bruke vanlig NAT og forwarde de portene du måtte trenge (router + gb switch) - utstyre alle maskinene med et ekstra nettverkskort og sette opp et separat LAN (4 nettverkskot + gb swtich) - godta lav hastighet Det burde være ganske enkelt å velge ut i fra resursene du har til rådighet, fremfor den ideelle løsningen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå