Gå til innhold

Sporsmål om oppsett av RAID1 og RAID0

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Lurer på følgende:

1. Jeg skal kjøpe en Samsung Spinpoint T166 500Gb HDD SATAII som skal være en lagringsdisk. Vil det være mulig å sette inn en Samsung Spinpoint T166 500Gb SATAII HDD til i ettertid og sette opp begge diskene som RAID 1 uten å miste data som ligger på disken?

2. Jeg har 2 x Samsung Spinpoint T166 320Gb HDD SATAII som jeg bruker i en gammel PC. Jeg skal kjøpe ny maskin og tenkte å sette disse diskene som RAID 0 til OS disk. Kan dere forklare meg hvordan jeg kan sete opp RAID 0? Skal dette gjøres i BIOS/Windows?

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens! Lurer på følgende:

1. Jeg skal kjøpe en Samsung Spinpoint T166 500Gb HDD SATAII som skal være en lagringsdisk. Vil det være mulig å sette inn en Samsung Spinpoint T166 500Gb SATAII HDD til i ettertid og sette opp begge diskene som RAID 1 uten å miste data som ligger på disken?

2. Jeg har 2 x Samsung Spinpoint T166 320Gb HDD SATAII som jeg bruker i en gammel PC. Jeg skal kjøpe ny maskin og tenkte å sette disse diskene som RAID 0 til OS disk. Kan dere forklare meg hvordan jeg kan sete opp RAID 0? Skal dette gjøres i BIOS/Windows?

På forhånd takk for alle svar!

8143626[/snapback]

1. Ja. Kan komme an på kontrolleren, men generelt ja.

2. Raid 0 for OS må settes opp med raid0 kontroller. Du kan ikke bruke OS til det. Du kan ha OS på en disk, og sette to andre disker i Raid 0, men ikke OS disken.

Lenke til kommentar

2. For å bruke 2 disker til OS med RAID 0 må du i BIOS sette kontrolleren til RAID står vel på SATA default, etter at du har lagret BIos(F10) skal du trykke F4 tror jeg det er (det kommer opp på skjermen bare å følge med).

Men det er hvis hk har raid kontroller, det står i spesifikasjoner til HK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...