Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva må jeg gjøre for å få gen. studiekompetanse?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å droppe ut av VK2 Allmenne fag som følge av noe ustabil mental helse, og leter etter alternativer for å få generell studiekompetanse. Finnes det noen informasjon angående dette?

Jeg har tatt følgende:

-Allmenn GK

-Senior-år i USA (fikk vitnemål derfra) med matte, fysikk og tysk (B-språk)

-Frem til jul i VK2, matte fysikk og engelsk.

Alle fag er bestått.

Endret av Xeenon_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kamerat av meg har akkurat droppet ut av matte og fysikk pga. at han lå på stryk, og har tenkt å ta opp igjen dette til neste år. Vet dog ikke hvordan det er å ta opp igjen hele VK2, men hvis det lar seg gjøre er kanskje det det beste. Iom. at du trolig har vært mye til stede frem til nå, har du gjerne også litt forkunnskaper om du tar det på nytt neste år :)

...hvis helseproblemene ikke medfører at det overhodet ikke lar seg gjøre å fullføre VK2 til neste år heller da.

Lenke til kommentar

Må det nødvendigvis skje på privatskole?

En i matte- og fysikklassen min hoppet over valgfagene i fjor og tar dem på nytt i år som følge av at han falt fra en stor høyde og, såvidt jeg har hørt, lå i koma en ukes tid. Han fullførte skoleåret i alle de andre fagene, men tok opp igjen realfag året etterpå (dette skoleåret).

Du har rett på tre års videre utdanning etter grunnskolen, så lenge de gjennomføres innen fem år etter at du gjorde ferdig grunnskolen. Det vil si at du får to ekstra-år, der du enten kan ta fri eller gå om igjen et skoleår - ihvertfall er det slik her i Hordaland, men jeg tror det gjelder for hele landet. Og så lenge du ikke har gått 3 skoleår og fått ferdig utdannelse (generell studiekompetanse/fagbrev/svennebrev) og du ikke har brukt opp de fem årene, så har du fremdeles rett på skoleplass slik jeg har forstått det (du er 18 år og kan umulig ha gått mer enn tre år på videregående, edit: dvs det kan umulig være mer enn 3 år siden du gikk ut av grunnskolen).

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...