selervik Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hei godtfolk, Har tenkt å prøve meg med på overklokking. Er nybegynner i dette faget og trenger masse med gode råd og ideer på hvordan jeg bør gå frem for å best mulig resultat. Har i dag følgende komponenter. - Striker Extreme - E6700 - Dominator 8500C5D 2GB - XFX 8800 Har prøvd en masse forskjellige varianter med det stopper litt opp. Det er ikke noe problem med å få CPU opp fra 2,67 til 3,2 med 1300MHz i FSB men der er det bråstopp. Temp ligger idle på 45° og på load ca 55° så dette er ikke noe problem, mistenker noen sperre fra Intel her... Med ram er det noe mere ymse, har prøvd å sett om det er noen spek for oppsett på disse brikkene, men det er vist ikke noen som har testet dem, så har prøvd å sette på hva jeg klarer å få ut av dem. Føler at jeg ikke helt har fått ut potensialet her, og det er mulig jeg tenker feil når jeg setter opp dette. Har benyttet Everest ytelsestest og får relativ bra skår på les, og skriv, men mindre på kopiering, har også for høy Latency ca 48-50. Har sette på andre tilsvarende 8500 brikker at Latency ligger ned mot 40. Har prøvd mange forskjellige instillinger men klarer ikke å få bedre resultat. Øker jeg på noe mere vil ikke PC'n starte. Har noen en oppskrift på hvordan man skal gå frem med å overklokke ram på best mulig måte. PS. har bare holdt på med dette i en uke. så er relativ fersk i gamet. På forhånd takk for alle konstruktive svar... Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) *følge med på* Lykke til.. Mange flinke folk du kan få hjelp av her.. Endret 13. mars 2007 av crimar Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Har du økt volten på NB og hva ligger v-coren på nå? Det med minne og intel kan være litt avansert, uansett så skal ikke de brikkene stoppe deg:) Lenke til kommentar
selervik Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Har du økt volten på NB og hva ligger v-coren på nå?Det med minne og intel kan være litt avansert, uansett så skal ikke de brikkene stoppe deg:) 8143875[/snapback] Har prøvd å justere litt, men vet ikke hvor mye jeg kan gå før evt. garanti eller brikker feiler mener brikkene nå ligger på 2.2v. Har ikke justert på NB. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 sett opp volten et hakk på nb, men hva har du på v-core? sett rammen på det du vet den kan garantert kjøre slik at du vet at det ikke er rammen som stopper deg:) Lenke til kommentar
selervik Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 sett opp volten et hakk på nb, men hva har du på v-core? sett rammen på det du vet den kan garantert kjøre slik at du vet at det ikke er rammen som stopper deg:) 8144076[/snapback] Har du en anbefaling på hvor mye den bør justeres opp? Har prøvd opp til 2.5V på RAM brikken, (er det det samme som v-core?) Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Nei, v-core er volten til cpuen det, jeg har ikke hatt Striker..men hvis det står på auto så setter du den et hakk over den laveste( på volten til NB). Volten til cpuen(v-core) kan du sette på 1.45v. Godt hende du må ha mer volt på cpuen enn det, men prøv det først ihvertfall. Endret 13. mars 2007 av Fluesopp Lenke til kommentar
selervik Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Nei, v-core er volten til cpuen det, jeg har ikke hatt Striker..men hvis det står på auto så setter du den et hakk over den laveste( på volten til NB). Volten til cpuen(v-core) kan du sette på 1.45v. Godt hende du må ha mer volt på cpuen enn det, men prøv det først ihvertfall. 8144130[/snapback] Ja jeg har justert på styrken til CPU, tror den ble satt på 1.5V Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 okey, prøv bare nb-volten da. Den er viktig hvis du skal ha en høy klokk Lenke til kommentar
selervik Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 okey, prøv bare nb-volten da. Den er viktig hvis du skal ha en høy klokk 8144173[/snapback] NB står på auto i dag. Vet ikke hva slags verdi som er standard eller hva den bør justeres opp til. PS. sitter ikke ved PC nå men skal teste dette i kveld. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 jeg tror du har 3 valg der( utenom auto da), ta den midt i mellom Lenke til kommentar
selervik Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 jeg tror du har 3 valg der( utenom auto da), ta den midt i mellom 8144894[/snapback] Skal prøve det, kommer tilbake med resultatet. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Bare hyggelig å hjelpe Lenke til kommentar
selervik Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Bare hyggelig å hjelpe 8145092[/snapback] Hei igjen Dette var ikke bare bare. Det er instillinger fra 1.2 til 2.75v i 0.25v trinn Må finne ut hva orginal innstillingen er først Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 okey, når du finner stock så setter du et eller to hakk opp Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hei! Kjører selv Striker Extreme med en E6600. CPU kjøles av Noctua NH-U12F og alt står i et CM Stacker 830 kabinettmed nokså grei luftflyt (standard vifter + 4 Noctua 120mm 17db.) Jeg kjører min CPU på 3,3Ghz stabilt med spenninger satt til følgende i BIOS (Bios v. 1002) Vcore 1,325V (Drooper til ca. 1,28 under load) NB: 1,40V HTT: 1,55V <-- denne er viktig ved klokking av alle 680i kort. SB: 1,40V VTT: Auto CPU ligger idle på ca 27 grader (Coretemp) og når maksimalt under lengre tid med Orthos 47 grader. Vil tro det er spenninger evt. kjøling som stopper deg for øyeblikket, ja. Har du god luftflyt i kabinetett? Dette er viktig, da nForce 680i blir meget varm når man gir det litt spenning og kjører opp FSB en del. Hvis du ikke har god flyt evt. kabinettvifet rettet mot enten NB eller de passive ribbene på kortet, vil jeg nesten anbefale at du monterer den medfølgende viften siden du klokker.. Ellers er det en del bugs i BIOS til dette kortet fremdeles. Bl.a må man kjøre 1002 beta bios for at Vcore stilt i BIOS skal bli gjeldende verdi. Selv måte jeg ta ut hovedkort batteriet etter å å ha oppdatert til denne biosen... Ellers kan det nevnes at C2D CPUer er veldig individueller i oppførsel. Det finnes ingen mal på hvordan de skalerer med frekvens, spenning og temperaturer. Man må nesten bare bli kjent med sin egen CPU og lære dens syrker og svakheter. Min CPU f.eks krever ikke så alt for høy spenning for å klokkes litt, men den har et høyere sprang mellom idle og load temperaur enn mange andre opplever. Håper dette hjelper litt Lykke til videre med klokkingen Lenke til kommentar
selervik Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Hei! Kjører selv Striker Extreme med en E6600. CPU kjøles av Noctua NH-U12F og alt står i et CM Stacker 830 kabinettmed nokså grei luftflyt (standard vifter + 4 Noctua 120mm 17db.) Jeg kjører min CPU på 3,3Ghz stabilt med spenninger satt til følgende i BIOS (Bios v. 1002) Vcore 1,325V (Drooper til ca. 1,28 under load) NB: 1,40V HTT: 1,55V <-- denne er viktig ved klokking av alle 680i kort. SB: 1,40V VTT: Auto CPU ligger idle på ca 27 grader (Coretemp) og når maksimalt under lengre tid med Orthos 47 grader. Vil tro det er spenninger evt. kjøling som stopper deg for øyeblikket, ja. Har du god luftflyt i kabinetett? Dette er viktig, da nForce 680i blir meget varm når man gir det litt spenning og kjører opp FSB en del. Hvis du ikke har god flyt evt. kabinettvifet rettet mot enten NB eller de passive ribbene på kortet, vil jeg nesten anbefale at du monterer den medfølgende viften siden du klokker.. Ellers er det en del bugs i BIOS til dette kortet fremdeles. Bl.a må man kjøre 1002 beta bios for at Vcore stilt i BIOS skal bli gjeldende verdi. Selv måte jeg ta ut hovedkort batteriet etter å å ha oppdatert til denne biosen... Ellers kan det nevnes at C2D CPUer er veldig individueller i oppførsel. Det finnes ingen mal på hvordan de skalerer med frekvens, spenning og temperaturer. Man må nesten bare bli kjent med sin egen CPU og lære dens syrker og svakheter. Min CPU f.eks krever ikke så alt for høy spenning for å klokkes litt, men den har et høyere sprang mellom idle og load temperaur enn mange andre opplever. Håper dette hjelper litt Lykke til videre med klokkingen 8146969[/snapback] Takker for innlegget, skal prøve å legge inn verdiene når jeg har fått sjekket bios. Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) du vil ikke kjøre brikkene dine 1:1 ? siden viss du kommer til 3,2ghz på 1300mhz, viss du setter de på 1:1 eller 1:1,5 så kan jo komme mye lenger , skjønte ikke helt hva du ville frem til , sikkert att du vil ta brikkene dine helt ut ! men, ikke sant jeg kjører på 1:1 minne og buz speed på 400 og multiplayer på 8, da får jeg 8*400=3200mhz og 400mhz på rammen siden det er 1:1 forhold , da kjører rammen min på 800mhz siden det er ddr2 , så viss du prøver og sette på 1:1 får du jo lavere ytelse på rammen, men klokker jo lenger , men det finnes mange kobinasjoner ,finn en som passer rammen din ,, tror nok du bør klare 3,5ghz rimelig bankers !! du har jo også en bra ram med tanke på klokking , i værtfall viss du setter den til 1:1 , da kan du i teorien komme opp i 5330mhz viss mine kalkulasjoner er rett , noe som er ( upnårlig med luftkjøling ) men tror nok du kommer fint langt for det ! Endret 13. mars 2007 av Nokia_dell Lenke til kommentar
selervik Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Hei! igjen. Har sittet oppe i hele kvelden til langt på natt. Og har kommet frem til foreløpig instillinger. FSB(QDR) 1550 x9Multiplier (387.5MHz) MEM(DDR) *1125 (558MHz) Har også prøvd høyere innstillinger på FSB(QDR) (1600) men dette trenger sterkere kjøler. Kommer tilbake med oppdattering om hvordan instillingene blir etter hvert. * Autokorrigert til nærmeste Ratio PS. Biosversjonen er 0505, har lastet ned 1002 Beta men ikke installert den ennå. Endret 14. mars 2007 av selervik Lenke til kommentar
selervik Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Har samlet resultatet i en ny tråd. Avslutter derved denne tråden her Følg denne linken : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=732590 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå