Gå til innhold

Hei igjen. Nye spørsmål.

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Takker for svarene jeg fikk forrige gang.

Jeg har nå en xp2100+ på vei i posten. Jeg sitter på ett abit-kt7a kort. Jeg hadde som sagt tenkt å oppgradere cpu, mobo og minne. Ble rådet til å bare oppgradere cpu og vente litt med mobo og minne. Da jeg har fått litt uventet har fått litt mer penger i kassa, vurderer jeg å klemme til med mobo og minne med en gang. (Pengene brenner i lomma) Kom over ukens tilbud på komplett som dere kan se her:

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=weekly

Har lett fram en god review og hovedkortet fikk ganske bra ut i fra det jeg har lest. Prisen på minnet var heller ikke så avskrekkende. Lurte bare på om jeg kunne få noen kommentarer på disse to kompnentene. Er de noe tess?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehhhhh nforce ja. Er ikke sikker på om jeg har forstått dette rett. Nforce innebærer at det finnes et geforce2 grafikkkort på hovedkortet? Spiller det noen rolle når jeg skal benytte meg av ti4600 kortet jeg har. Jeg antar at det er andre fordeler. Leste om nforce kjapt her på hardware.no. La meg stille følgende dumme spørsmål. Hvorfor nforce2?

Lenke til kommentar

nForce og nForce2 er det viktig å skille mellom. nForce2 er av mye nyere dato, og gir den beste ytelsen av alle chipsett for AMD. nForce2 kan fåes både med og uten onboard VGA (tilsvarende Geforce4MX). M.a.o. så må du kjøpe et kort UTEN onboard VGA siden du har et mye bedre skjermkort.

Nå sier jo alle at nForce2 har best ytelse, men det er få som fokuserer på forskjellen i ytelse til et KT400 eller KT333 for den saks skyld.

Så lenge du kjører en Athlon XP på 266-bus, så er det fint lite å hente på å kjøpe noe bedre enn et KT333-chipsett. MSI-kortet som er ukens tilbud er etter min mening et kupp.

Dersom du ønsker å klokke livet av doningen din, så er det godt mulig at du ønsker et KT400 eller nForce2, men til vanlige brukere så holder KT333 bra. Du trenger heller ikke kjøpe mer enn PC2700 minne, men det er en fordel å kjøpe CL2-minne istedet for CL2.5 (Dette er forklart mange andre steder i forumet) Ytelsesforskjellene er dog ikke enorme. Se det opp mot pris. VIlle heller hatt 512MB CL2.5 enn 256MB CL2, men så gidder jeg heller ikke å overklokke, da.

PC2700-minne har mer enn nok headroom til å holde tritt med en XP på 266-bus.

Mitt forslag: Kjøp MSI-kortet som er ukens tilbud, med mindre du skal i gang med et kraftig overklokkingsprosjekt. Har du tanker om å oppgradere til en AthlonXP på 333MHz FSB i den nærmeste framtiden så er nForce2 et bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Doble minnekanaler på AMD er helt ubrukelig. Gir så godt som ingen ytelsesforbedring. Bittelittegranne lavere latency på enkelte operasjoner og mer på andre. Forsvarer ikke prisen.

Når det gjelder intelprosessorer, så er historien selvsagt annerledes..

Lenke til kommentar

Beklager, du har rett selvfølgelig. Bruker man onboard VGA, så må man ha så mye båndbredde på minnet som mulig.

I dette tilfellet, så har han som spør, et GeForce4 Ti og en Athlon XP2100 (på 266MHz FSB)

Etter min mening har ikke nForce2 så mye bedre ytelse at det forsvarer ytelsen mot ukens tilbud til komplett. 850,- er jo en fin pris.

Bruk heller de ekstra pengene på noe annet. (F.eks mer/bedre minne)

Lenke til kommentar

Tja, nForce2 er mer fremtidsvennlig pga støtte for 333-bus.

Personlig ville jeg heller spart mellomlegget på HK i såfall. Det kommer snart nye CPU'er (Hammer) Da trenger du nytt HK uansett. I tillegg ser det ut til at Athlon går opp til raskere bus, da vil også nForce være utdatert.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

En ting til, på asus kortet. Har sjekket en review av asus kortet. Jeg har ett atx kabinett. ganske gammelt men det passet til abit kt7a kortet. Men for meg så ser det ikke ut som at asus kortet ville passet til mitt kabinett. Se linken: http://www.ocworkbench.com/2002/asus/a7n8x...n8xgallery3.htm

På det 4 bilde fra toppen så visses ymse kontakter. Jeg kan ikke finne passende hull til usben og den andre med 3 hull til lengst til høyre. Betyr dette at det ikke går ann for meg å bruke dette kortet?

Lenke til kommentar

Hei petro_vitallini.

Jeg sitter med samme hovedkort KT7a v1.3 med XP2100+ og lurer på hvilken bios har du flashet til?

Har ingen mulighet til å overklokke i biosen jeg har, noe jeg gjerne skulle ha gjort :smile:

Har også 1GBsdram, hvor stor er egentlig forskjellen på sd kontra ddr-ram?

Rammen er vel den største flaskehalsen i mitt system.

John

Lenke til kommentar

Hei John.

Jeg har den siste bios flashen til moboet. Tror det er 9r eller noe slikt. Vil tro at du har det samme i og med at du kjører på en xp2100.

Jeg har en athlon 1.33 Ghz som jeg kan overklokke i bios.(ekke noe vits egentlig for den blir jevlig varm.Er visst av de varmeste AMD-cpuene i utgangspunktet.)

Dealen er vel det (jeg har lest på abit sine sider og blitt fortallt her på forumet) at xp2100+ er den høyeste cpu hastigheten som kan kjøres på dette kortet. Kanskje er det en form for sperre eller begrensning som gjør at du ikke kan overklokke mer. Jeg vet ærlig talt ikke nok om det til å gi deg ett godt svar. Har ikke xp2100en i min besittelse enda.

Minnet ditt er nok en flaskehals ja. Hvor stor vet jeg ikke. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer, har problemer med å holde oversikten selv, men det er jo mange andre her som har god føling på ting. Spør dem.

Mvh Petro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...