Gå til innhold

Forbereder Core 2 med 1333FSB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så for og si det sånn så er det bare de dyre hovedkortene som støtter de nå ?

8145023[/snapback]

Prosessorene har ikke kommet ennå så det har neppe kommet biosoppdateringer med støtte allerede nå, om det kommer det i det hele tatt til dagens hovedkort. (Noe jeg tror det vil gjøre for brikkesettene nforce 650i og 680i, men ikke for P965 eller i975X)

Prosessorene er ventet lansert i 3. kvartal 2007. Vi er bare i 1. kvartal nå. ;)

8145207[/snapback]

Det er alt kommet biosoppgraderinger for enkelte P965 HK, jf mitt forrige innlegg. Vet også at Gigabyte har for enkelte av sine, gjelder faktisk alle dersom de er av revisjon 3.3 eller nyere.

650i og 680i ser ut til å være klar for FSB1333 "out of box". Gjelder Asus sine kort (angitt klare for FSB1333 når CPU-ene kommer). Om det kommer for i975X aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Ellers så blir jo prisene ganske fantastiske. Intel har jo melket høye priser for den gode Core-serien sin det siste året så nå som AMD kommer med et alternativ så dumper de prisene for å tyne AMD. Lave priser er selvfølgelig bra for oss forbrukere, men på lang sikt tror jeg det kan skade konkurransen og dermed bli et problem for oss forbrukere.

8143886[/snapback]

Ja, vi har diskutert dette kappløpet også tidligere og i dag meldte Digi.no at AMD sliter med økonomien. Hvor lenge kan AMD holde ut med en konkurrent som har så mye større likviditet enn dem selv? Det blir nesten som i poker, der den spilleren som har mest penger kan høyne og høyne innsatsen til de andre enten trekker seg eller blir blakke.

Intel har jo også varslet at de vil fornye prosessorarkitekturen sin hvert 2. år. Dvs. at vi må vente oss Core 3 allerede i 2008. Kan AMD svare på dette hardkjøret?

Dette blir nok en hard nøtt for AMD. De hadde sikkert håpt å få godt betalt for den nye og sterkt forbedrede prosessorserien sin.

Jeg håper virkelig at AMD lykkes med K8L - eller hva den nå kalles. Både for forbrukernes del, konkurransen i fremtiden og fordi de fortjener det! Intel har uttalt at "forbrukerne ikke bryr seg om hva som er inni en 4-kjerners prosessor" og derfor har de lansert en med to doble kjerner istedet for en ekte 4-kjerner. Vi får se i 3. kvartal hva forbrukerne velger, når AMD kommer med sin ekte 4-kjerner.

Men jeg tror AMD må rendyrke sine forttrinn bedre for å hamle opp med Intel. Innovasjon på prosessorarkitekturen må de fortsette med, det er de gode på, men også nye typer prosessorer med integrert ATI-grafikk o.a. Doble og firedoble GPU-kjerner på ATI-kort bør de snarest komme med, og forsøke å få bredest mulige allianser med hovedkortprodusenter om Hypertransport 3, samt LinuxBIOS. Virtualiseringsteknologi er også et område jeg ser kan bli konkurranse om.

Lenke til kommentar
Hvor stor virkning vil TXT egentlig ha/få?

8143956[/snapback]

Virkning? Jo, det vil vel sperre for avspilling av enkelte ting som DRM-beskyttet video og musikk. Men jeg vet ikke i hvor stort omfang det blir.

8143998[/snapback]

Sånn jeg har forstått det, så vil hardware med drm åpne for avspilling av drmbeskyttet media ? Ellers så ville det vel bare være å ha gammel hardware så kan du kopiere så mye du vil.

I fremtiden så må du vel ha hardware som støtter drm media ellers så får du rett og slett ikke spilt det av. Derfor kan intel ta mer penger for en prosessor som har drm.

Hvis txt skulle sperre for noe i fremtiden så måtte det vel være media som ikke var drm beskyttet, men tviler på at de tør å bruke drm på den måten før om enda noen år da folk flest hadde skjønt hva drm faktisk innebærer da. Noe som hadde ført til svakere salg for intel/amd. Dette kommer vel for fullt når der ikke er prosessorer i salg uten drm og folk flest har hatt vista innstallert i noen år :ermm:

Edit: innser at det ble litt smør på flesk i dette innlegget :blush:

8144563[/snapback]

Forhåpentligvis tar HK-produsentene seg sammen og lar brukeren slå på og av slik funksjonalitet (heldigvis er dette funksjonalitet endel brukere vil ha, og de vil jo tjene mest mulitg penger). Å nekte folk å spille av media som ikke er drm-beskyttet er jeg enig med deg i at de ikke tør. Heldigvis gjør crackere en god jobb foreløpig med å fjerne drm-beskyttelse. Det sikrer at vi ikke taper det kappløpet enda..

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har hvert ganske skrå sikker på at jeg skulle kjøpe Intel som ny CPU, men dette stuntet her er nokk kun beregnet imot AMD. Så der vippet jeg over til AMD igjen netopp forde jeg bryr meg om kunkuranse, vet at dette er viktig for oss forbrukere. Er det noen som er benkeslitern nå så er det AMD!

Tipper det ikke ville ta lag tid før hylekoret starter om vi kun står igjen med Intel.

Lenke til kommentar

Tenk dere at AMD går under og Intel får monopol på CPU. Da har vi forbrukerne et alvorlig problem. Se på Microsoft og de prisene de opererer med som en (så godt som) monopolvirksomhet.

Core 2 Duo ble et slag under beltestedet mot AMD, men det kan hende at AMD har er lignende slag på lur, fordi det bør de ha i den situasjonen som de står i for tiden. Enten må de slå igjennom med noe revolusjonerende eller pakke sammen og takke for seg. Da går ATI også under, også kjøper Intel Nivdia og får monopolvirksomhet på både CPU og grafikk. :dontgetit::(:cry:

Lenke til kommentar
Hvor stor virkning vil TXT egentlig ha/få?

8143956[/snapback]

Virkning? Jo, det vil vel sperre for avspilling av enkelte ting som DRM-beskyttet video og musikk. Men jeg vet ikke i hvor stort omfang det blir.

8143998[/snapback]

Sånt liker jeg dårlig. Bare det får meg til å tenke AMD! :mad:

Lenke til kommentar
Hyggelig pris,flott at Intel svarer AMD med hensyn til pris,amd kjørte vel ned prisene samtidig som de første Core2 prosessorne kom ut og har fortsatt med dette .  :hmm:

8145818[/snapback]

AMD dumpet prisene i slutten av fjor sommer, så i oktober og nå så i vinter.
Lenke til kommentar
Tenk dere at AMD går under og Intel får monopol på CPU. Da har vi forbrukerne et alvorlig problem. Se på Microsoft og de prisene de opererer med som en (så godt som) monopolvirksomhet.

Core 2 Duo ble et slag under beltestedet mot AMD, men det kan hende at AMD har er lignende slag på lur, fordi det bør de ha i den situasjonen som de står i for tiden. Enten må de slå igjennom med noe revolusjonerende eller pakke sammen og takke for seg. Da går ATI også under, også kjøper Intel Nivdia og får monopolvirksomhet på både CPU og grafikk. :dontgetit::(:cry:

8146053[/snapback]

Veldig pessemistik her, tror ikke amd går under, de lå jo lenge etter intel tidligere,så kom de med A64 som ble en suksess og regerte markede en god stund , helt til Core2 kom.

Slike svigninger vil vi fortsatt komme til å oppleve vil jeg tro :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Er dette her 45nm eller fortsatt 60?

8146195[/snapback]

Det blir nok 65nm. Intel skal riktignok starte masseproduksjon av 45nm i løpet av 2. halvår en gang, men jeg tror ikke det kommer for fullt på markedet før i til jul.

Veldig pessemistik her, tror ikke amd går under, de lå jo lenge etter intel tidligere,så kom de med A64 som ble en suksess og regerte markede en god stund , helt til Core2 kom. Slike svigninger vil vi fortsatt komme til å oppleve vil jeg tro  :)

8146294[/snapback]

Ja, vi får håpe. Men det lover ikke bra at intel driver med en taktisk økonomisk slitekamp. Som en sa over her. Det spørs hvor lenge AMD kan holde ut når Intel har større økonomiske muskler og kan høyne og høyne innsatsen akkurat som i poker.

Jeg håper virkelig ikke det går for hardt ut over "lillebror" her for da kan intel havne i en nær-monopol-situasjon og det vil utvilsomt være negativt for oss forbrukere.

Faen det er jo helt umulig og holde følge med utviklingen !  :hrm:  :thumbdown:

8145711[/snapback]

Neida, det gjelder bare å bruke litt tid på det og forutse smarte og mulige oppgraderingsstrategier. Regner med du har det hovedkortet du lenker siden du er så skuffet. Men vær obs på at jeg sa tror og ikke vet angående oppgraderbarheten til det hovekortet.

Lenke til kommentar
Så for og si det sånn så er det bare de dyre hovedkortene som støtter de nå ?

8145023[/snapback]

Prosessorene har ikke kommet ennå så det har neppe kommet biosoppdateringer med støtte allerede nå, om det kommer det i det hele tatt til dagens hovedkort. (Noe jeg tror det vil gjøre for brikkesettene nforce 650i og 680i, men ikke for P965 eller i975X)

Prosessorene er ventet lansert i 3. kvartal 2007. Vi er bare i 1. kvartal nå. ;)

8145207[/snapback]

Det er alt kommet biosoppgraderinger for enkelte P965 HK, jf mitt forrige innlegg. Vet også at Gigabyte har for enkelte av sine, gjelder faktisk alle dersom de er av revisjon 3.3 eller nyere.

650i og 680i ser ut til å være klar for FSB1333 "out of box". Gjelder Asus sine kort (angitt klare for FSB1333 når CPU-ene kommer). Om det kommer for i975X aner jeg ikke.

8145521[/snapback]

Asus sitt P5W-DH Deluxe i975X hovedkort har og fått 1333 FSB støtte for en stund siden med BIOS 1901. :thumbup:

EDIT: Skriveleif

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar
Ja, vi får håpe. Men det lover ikke bra at intel driver med en taktisk økonomisk slitekamp. Som en sa over her. Det spørs hvor lenge AMD kan holde ut når Intel har større økonomiske muskler og kan høyne og høyne innsatsen akkurat som i poker.

Jeg håper virkelig ikke det går for hardt ut over "lillebror" her for da kan intel havne i en nær-monopol-situasjon og det vil utvilsomt være negativt for oss forbrukere.

Hvorfor er det greit når AMD gjør dette,men så snart Intel senker prisene så er det ille?

Har ikke nettop argumentet pris en høy status her på forumet?

Det hadde iallefall det da AMD senket prisene og var betydelig billigere :hmm::hmm::hmm:

Lenke til kommentar

Hvorfor er det greit når AMD gjør dette,men så snart Intel senker prisene så er det ille?

Det hadde iallefall det da AMD senket prisene og var betydelig billigere :hmm::hmm::hmm:

8147156[/snapback]

Hvem sa noe om greit? Det ble sagt at det ikke lover bra. At ting ikke lover bra betyr ikke at det "ikke er greit" (i ordets moralske forstand).

Jeg regner med det variere fra bruker til bruker, personlig kommer jeg ikke til å kjøpe AMD av prinsipp om jeg får et bedre produkt til samme pris. fra noen andre.

AtW

Lenke til kommentar

8147156[/snapback]

Hvem sa noe om greit? Det ble sagt at det ikke lover bra. At ting ikke lover bra betyr ikke at det "ikke er greit" (i ordets moralske forstand).

Jeg regner med det variere fra bruker til bruker, personlig kommer jeg ikke til å kjøpe AMD av prinsipp om jeg får et bedre produkt til samme pris. fra noen andre.

AtW

8147247[/snapback]

Hvem sa noe om greit?

Vel bla tilbake i forumet og les fra da AMD var billigst,hovedargumentet da var pris og ytelse og alle syntes det var helt greit at amd kjørte med lave priser :hmm:

Jeg sier heller ikke at han sier det er galt av Intel å senke prisene,men mange stille spørsmål ved dette og bekymrer seg for dette nå samtidig som det annsås som en fordel når det var motsatt .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

8147156[/snapback]

AtW

8147247[/snapback]

Hvem sa noe om greit?

Vel bla tilbake i forumet og les fra da AMD var billigst,hovedargumentet da var pris og ytelse og alle syntes det var helt greit at amd kjørte med lave priser :hmm:

Jeg sier heller ikke at han sier det er galt av Intel å senke prisene,men mange stille spørsmål ved dette og bekymrer seg for dette nå samtidig som det annsås som en fordel når det var motsatt .

8147758[/snapback]

Syntes alle at det var greit med AMDs lave priser? At du leser endel innlegg som sier det, betyr ikke at alle mener det, hva andre sier representerer ikke Simens meninger eller motsatt. At noen har sagt at det er greit betyr ikke at Simen1 mente det var greit (nå kan det jo godt hende dette er tilfellet, men det går ikke ann å henvende seg til en person, og be vedkommende stå til rede for uttalelser andre har kommet med).

Ellers er ikke å senke priser en binær verdi, det kan lett argumenteres for at prisenking ned til et visst nivå er gunstig, men mer enn det nivået blir ugunstig igjen.

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor er det greit når AMD gjør dette,men så snart Intel senker prisene så er det ille? Har ikke nettop argumentet pris en høy status her på forumet? Det hadde iallefall det da AMD senket prisene og var betydelig billigere  :hmm:  :hmm:  :hmm:

8147156[/snapback]

Jeg har ikke sagt det var greit.

Men jeg klarer ikke å se at situasjonen er speilet fra det den var for 1 år siden. Forskjellen ligger i hvem som styrer prisene. Inten styrte prisene den gangen og de styrer prisene denne gangen også. I fjor hadde ikke AMD noe annet valg enn å følge etter prispresset til Intel, i år har de heller ikke noe annet valg enn å følge prispresset fra intel. I fjor var grunnen til prispresset meget bra ytelse fra intels C2D, i år blir det tydeligvis press på grunn av prisdumping. (Jeg regner med at både intel og AMD får omtrent like raske prosessorer i 2. halvår i år.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...