Gå til innhold

Blekkpriser

Anbefalte innlegg

Skriveren min gikk tom for blekk nylig og jeg skulle til å bestille nytt blekk, farge + s/v.

Fant da ut at det var rimeligere å kjøpe en ny Epson printer enn nytt blekk til HP DJ610C printerene min!

Noen andre som syntes blekkpriser er høye?

Sponser vi kjøpere av skrivere når man kjøper nytt blekk, eller koster det virkelig over 300 å lage en blekk-patron?

Forundret,

Jørn H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er blekkpatronene produsentene skal tjene penger på og ikke i så stor grad selve skiverne. Men noe av grunnen til at de nye patronene du skal ha er aåpass dyre sett i forhold til selve skriveren er at de patronene som følger med ikke inneholder så mye blekk. De patronene som følger med er transportpatroner som de kaller det. En ny patron vil altså vare mye lenger enn de som fulgte med. Det er i hvert fall det som er den offisielle forklaringen.

Det var i hvertfall det jeg fikk forklart av betjeningen på komplett i Trondheim.

/steinih :smile:

Lenke til kommentar

De selger nok billige blekkskrivere, og satser på å tjene inn pengene på at kunder kjøper dyre blekkpatroner. Å anskaffe seg blekkskriver er billig, men driftsutgiftene er vel høyest av alle typer skrivere. Men tror faktisk Biltema selger Epson blekkpatroner, og de er billige også. Sjekk opp det du, så kanskje du kan spare litt penger :smile:

Lenke til kommentar

Du får sikkert kjøpt billig blekk på Biltema. Hvis jeg ikke husker helt feil så har EU tatt fatt i saken og skal prøve å presse HP/Canon/Epson til å selge billigere blekk.

Du kan kjøpe refill hos Blekkskriveren.no. Dette er litt grisete, men du sparer ganske mye.

Btw; selv om det kan virke billigere å kjøpe ny skriver enn nytt blekk, så husk at skriverene som regel kommer med halvfyllte blekkpatroner.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-11 14:18, skrev jornh71:

Vet noen hvor jeg kan få kjøp uoriginalt blekk i Norge, gjerne Web-butikker.

Har hørt at en del skrivere (husker ikke merke), automatisk setter ned kvaliteten på utskriftene hvis det oppdages at det er uoriginalt blekk i skriveren.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-11 16:52, skrev Tigeren:

Har hørt at en del skrivere (husker ikke merke), automatisk setter ned kvaliteten på utskriftene hvis det oppdages at det er uoriginalt blekk i skriveren.

[useriøs]

Sitter det en liten fyr inni skriveren og noterer serienummertet til patronen, og snyter seg på arket hvis det er feil? :razz:

[/useriøs]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-11 14:48, skrev hageby1:

Pass på, vis du bruker uorginalt blekk. Ryker som regel garantien.

Så vidt jeg vet, vil det være ulovlig om produsentene setter som betingelse at du må bruke originale blekkpatroner. Så det er nok ikke noen automatikk i at garantien ryker. Men det er klart at hvis noe er galt med en uoriginal patron, og denne feilen fører til at skriveren blir ødelagt, vil du ikke kunne kreve at skriverprodusenten retter feilen.

Jeg synes forøvrig at praksisen med å selge blekkpatroner som koster mer enn skriveren, er forkastelig. Det er åpenbart at skriverprodusentene holder prisene kunstig høye. Mitt råd til alle som ikke absolutt trenger farger, er å skaffe seg en laserskriver. Langt billigere i drift, mye bedre utskriftskvalitet (tenker ikke på fotoutskrifter) og mye raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...