Gå til innhold

Hvordan lage neon/katode-styring?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå kjøpt følgende fra microplex:

 

[*]6 stk. blå brytere med tre "pinner" bak

[*]2 stk. blå neonwires med omformer

[*]Dual grønn kald katode 30cm

[*]Dual blå kald katode 10cm

[*]2 stk. inverter-kits til katodene (det går 2 katoder på en inverter.

 

I tillegg har jeg kjøpt en masse kabelsko o.l fra Clas Ohlson.

 

Jeg har montert alle bryterene på et frontdeksel.

 

Det jeg vil gjøre er å koble hver av katode-kitene (gjennom inverteren) og hver av neonwirene (gjennom omformeren) til hver sin bryter. Det jeg har gjort er å klippe av ledningene på inverterene og omformerene slik at hver av de kun har to utgående kabler: en svart og en rød, hver med en kabelsko i hver ende.

 

Det er jeg lurer på er hvordan jeg kan gjennom en ledning koble alle bryterene til PSU, og så koble hver av inverterene/omformerene til hver sin bryter, slik at de får strøm fra bryteren.

Håper dere skjønte det, hvis ikke bare spør. Jeg har gitt opp å få lys i bryterene, men hvis det er mulig er det et sort pluss.

 

 

Her er en tegning jeg lagde av det jeg har som plan, eller det jeg har laget foreløpig, men jeg fikk øre at det var veldig galt. Den forklarer dere i det minste litt hva jeg vil gjøre:

 

brytere.JPG

 

 

Tusen takk for all hjelp og tips, og ære være den som forklarer meg det slik at det funker. PS: Det er mye lettere å skjønne tegninger med farger, jeg er ikke så god på elektriker-uttrykk

 

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gitt opp å få lys i bryterene, men hvis det er mulig er det et sort pluss.

 

Et SORT pluss er vel ikke det du er ute etter men... :smile:

 

Du kan prøve å bytte om på den gule og den sorte lederen fra psu. Da bytter du polaritet inn på bryterne og hvis det er dioder så kan det få dem til å lyse. Hvis det får lys i dem må du bytte om på den røde og den sorte også til omformeren for å få denne til å virke igjen. Slik som tegningen din er ser den i prinsippet riktig ut, men..

Det kan også være verdt å prøve å flytte den gule lederen ned et hakk til acc og bruke den øverse som utgang..

 

Denne linken kan kanskje gi deg noen tips...(har ikke lest den selv)

http://www.overklokking.no/casemods/diy_vi...ring/index.html

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: mort603 på 2002-12-11 13:45 ]

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen erfaring med verken katoder eller neonwire, men jeg regner med at du bare kan bryte strømmen til inverterene. Det kan du gjøre slik:

styring.JPG

 

Du vil da kunne slå av/på katodene parvis, slik at de som er på samme inverter skrus av og på sammen. Du burde du også få lys i bryterne dine (hvis det faktisk skal være lys i den da, jf forrige svar).

 

Hvis du vil styre hver katode separat, må du bryte strømmen etter inverteren.

 

Jeg gjentar at jeg ikke har erfaring med katoder, så hvis det er noen som vil rette på meg så føl dere fri til det.

 

edit: fy f de fargene ble stygge...

 

[ Denne Melding var redigert av: Jvla Halvsame på 2002-12-11 15:32 ]

Lenke til kommentar

OK gutter, tusen takk. Nå har jeg satt det opp slik som mort sa, og det funker glimrende, men uten lys i bryterene. Men jeg tror kanskje canabis har rett. Jeg har bare fått for meg at det skal være lys i bryterene fordi jeg leste det et sted på forumet her, men det er kanskje ikke det allikevel.

 

Men hvis Mort sitt opplegg funker, hva er da poenget med Halvsame's forslag?

 

takk

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

He he fint dere graver opp en gammel tråd gutter. Som jeg skrev; jeg har null erfaring med katoder, invertere osv.

 

Men dere må vel være enige i at han må bryte strømmen ett eller annet sted etter inverteren for å kunne styre én av katodene om gangen? Men hvordan han skal gjøre dette, se DET har jeg ikke snøring om :-?

Lenke til kommentar

Kanskje dette kan hjelpe deg litt, jeg ble ferdig med den for en stund siden, men det var en god del jobb da...

 

Den fungerer helt perfekt..

 

http://forum.overklokking.no/viewtopic.php?t=100218

 

Her er tegningen:

http://www.georgsen.net/runeskathodebaybus.gif

 

Det er litt feil på den da, det skal være gule kabler istede for rød og slik, men det gidder jeg ikke å endre..

 

Den er helt genia, jeg må bare få tak i digitalkamera, så skal jeg legge ut noen bilder jeg.. :D

Lenke til kommentar
Hvilken bryter er det?? en Fra Til Til bryter?

ja, en sånn bryter. du kan sette en motstand etter den ene pinnen som går til for eksempel en vifte så man kan regulere farten.

 

Men på en av-på- bryter med lys er det vel også tre pinner bak?

 

vet ikke om det er det.... tror ikke det

Lenke til kommentar
Jonas(massetall): nå tror jeg du har missa litt .. selv om det er en on/off eller on/on bryter så er det tre pinner bak, det har de allefall på elfa sine og microplex sine og sikkert mange andre

 

on/off er det vell bare to pinner.... det har vertfall mine on/off-brytere. on/on/off, der er det tre pinner. der går strøm inn en og ut gjennom to som man kan bytte på

Lenke til kommentar
Jonas(massetall): nå tror jeg du har missa litt .. selv om det er en on/off eller on/on bryter så er det tre pinner bak, det har de allefall på elfa sine og microplex sine og sikkert mange andre

 

on/off er det vell bare to pinner.... det har vertfall mine on/off-brytere. on/on/off, der er det tre pinner. der går strøm inn en og ut gjennom to som man kan bytte på

 

Trodde jeg og men jeg har funne ut at de har 3 iallefall på mange.. Er usikker på hva man skal me den siste pinnen men jeg tror det er fordi en on/off kan og bruker til on/on og derfor switche mellom 2 spenninger ved og ha f eks : 12v i midten og ha to ledninger med resitanser på siden for og oppnå den ønskede spenning akkurat som en on/off/on til viftestyring men ha off på en annen bryter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...