Gå til innhold

Hvordan kan jeg redde mine filer

Anbefalte innlegg

Jeg var dum nok til å prøve å reparere Windows uten å ta sikkerhetskopi av mine filer. Nå starter ikke Windows og jeg lurer på om det finnes en måte redde mine filer på.

PC-en starter i samme øyeblikk som Windows-XP bildet vises på skjermen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer på 3 forkjellige måter du kankje kan prøve å få tilbake filene dine på:

1. Safe mode?

2. Sette harddisken i en annen maskin?

3. En Linux live CD?

8142943[/snapback]

1. Starter ikke i safe mode!

2. Jeg har en annen PC, men jeg er litt usikker på om det går flytte hardiseken fra den ene til den andrdre. Det er en forskjellige kobling mellom harddisken og bunnkortet på maskinene. Den gamle er vell ide og den nye Serial-ATA? Kanskje det alikevel går dersom man bare har riktig ledning?

3. Linux live-CD har jeg også tenkt på, men jeg har ikke kjennsakp til LInux og jeg tror ikke det blir så lett. Jeg tror alikvel at det er det jeg skal prøve først. Noen som har en formening om hvilke distro som blir best?

Lenke til kommentar

I den andre pc`n din om den har sata kontakter, så går det å sette den disken din over.

Rekner med den disken din er sata siden du never det over her.

Du setter da den inn evt som slave og evt også sette på jumper på den for å kjøre den i 1.5 GB/S overføringshastighet om ikke hkèt i den andre maskin støtte 3 GB/S.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å flytte harddisken over i en annen PC, eller sette inn en annen disk med fungerende Windows på, slik at du kan bla igjennom harddisken din og flytte over filene du vil ha. Hvis boot sector eller partition table er ødelagt, vil ikke Windows klare å lese disken, og da må du ty til noe annet.

I så fall anbefaler jeg artikkelen Beginners Guides: Hard Drive Data Recovery hvis du ikke har noe imot å lese engelsk.

Jeg gikk nylig igjennom dette selv med en disk hvor både primary og backup boot sector var ødelagt. Fikk gjenopprettet alt av data uten særlige problemer - tar bare litt tid. :)

Lenke til kommentar
Det enkleste er å flytte harddisken over i en annen PC, eller sette inn en annen disk med fungerende Windows på, slik at du kan bla igjennom harddisken din og flytte over filene du vil ha. Hvis boot sector eller partition table er ødelagt, vil ikke Windows klare å lese disken, og da må du ty til noe annet.

I så fall anbefaler jeg artikkelen Beginners Guides: Hard Drive Data Recovery hvis du ikke har noe imot å lese engelsk.

Jeg gikk nylig igjennom dette selv med en disk hvor både primary og backup boot sector var ødelagt. Fikk gjenopprettet alt av data uten særlige problemer - tar bare litt tid. :)

8146700[/snapback]

Kjempefint! :)

Jeg har fortsatt ikke klart å finne ut om det er mulig å flytte harddisken til min gamle PC, eller noen av de gamle harddisken til den nye PC-en, men i vrste fall får jeg prøve å få tak på en billig harddisk og sette inn midlertidg (det ser ikke ut til å være plass til flere enn to).

Jeg har for øvrig lastet ned en Mandriva Live-CD og det fungerer fint, bortsett fra at den ikke leser NTFS-filer. Dersom det var en noenlunde enkel måte å få den til å gjøre det så hadde det vært det beste. Kanskje jeg skal poste en ny tråd i Linux-forumet? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...