Gå til innhold

Lydkort + høyttalere m/Vista-støtte?

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg å anskaffe et dedikert lydkort, pluss noen nye høyttalere.

Lydkortet må ha Vista-drivere. Kunne også tenkt meg å kjøre digitalt ut til høyttalerne, dersom dette ikke medfører noen begrensninger? Høyttalersystemet bør være 5.1 (evt 7.1..). Viktigere med "god" (klar) lyd enn volum til å skremme naboen ut av huset.

Hovedbruk er spilling og litt film. Det er altså viktig at kortet støtter surround lyd i spill. Lydkortet bør også ha en line-in-mulighet.

Og, dette bør ikke koste over 2000 tilsammen.. :ermm:

Noen forslag?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne tråden som ligner veldig din blir Terratec Phase 22 anbefalt fordi dette har drivere til Vista i skrivende stund. Men med litt tålmodighet vil de fleste lydkort ha driverstøtte for Vista, og du får et langt større utvalgt å velge blant.

Har du tenkt å bruke optisk/digital eller analog tilkobling til anlegg?

I tilfellet med optisk/digital via S/PDIF egentlig likegyldig hvilket lydkort du velger siden det er forsterkeren som gjør alt "skitten arbeidet" med å konvertere den digitale datastrømmen om til analoge signaler. Med vanlig analog tilkobling skjer dette på lydkortet, og da er det kjekt med et lydkort som er flink på denne biten.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Har du tenkt å bruke optisk/digital eller analog tilkobling til anlegg?

I tilfellet med optisk/digital via S/PDIF egentlig likegyldig hvilket lydkort du velger siden det er forsterkeren som gjør alt "skitten arbeidet" med å konvertere den digitale datastrømmen om til analoge signaler. Med vanlig analog tilkobling skjer dette på lydkortet, og da er det kjekt med et lydkort som er flink på denne biten.

8147755[/snapback]

Planen var å kjøre digitalt til høyttalersystemet. Slik jeg har forstått det, så er det ikke mange lydkort som kan "tilby" surround i f.eks. spill, digitalt. Er det riktig?

Dette høyttalersettet har digital inn, både coax og optisk, pluss analog:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310775 ("Empire 501D 5.1")

Tilsynelatende ser det ut som et kurant system?

Hovedkortet jeg har har allerede en digital coax utgang, slik at i utgangspunktet burde det ikke være behov for noe ekstra lydkort. Men, dersom det er slik at denne ikke gir surround ut i spill o.l., så hjelper det ikke. Hovedkortet er et MSI 975 powerup ed, med en "Realtek HD audio" lyddel.

Som du skjønner, så har jeg ikke helt oversikten over alt som er verdt å vite, men prøver å finne ut av det. :)

Lenke til kommentar
For all del. Kjøre et 2.1 anlegg i samme prisklasse i steden for. Surrounden der er antageligvis ikke verd pappen det kommer i.

8155178[/snapback]

Hehe. Dette skal kun være til PC-bruk, så kravene er ikke superhøye.

Men jeg er åpen for andre forslag til 5.1-systemer i samme prisklasse. 2.1 er ikke aktuelt, da kan jeg heller bruke noe jeg har fra før.

Lenke til kommentar
For all del. Kjøre et 2.1 anlegg i samme prisklasse i steden for. Surrounden der er antageligvis ikke verd pappen det kommer i.

8155178[/snapback]

Hehe. Dette skal kun være til PC-bruk, så kravene er ikke superhøye.

Men jeg er åpen for andre forslag til 5.1-systemer i samme prisklasse. 2.1 er ikke aktuelt, da kan jeg heller bruke noe jeg har fra før.

8155243[/snapback]

Kjøp deg et headset i den prisklassen. Da vil musikk høres mye bedre ut og spilling vil være mye bedre enn ved det anlegget. Seriøst, tenk igjen det iallefall ;)

Ingen surround er bedre enn dårlig surround etter min mening.

Lenke til kommentar
Kjøp deg et headset i den prisklassen. Da vil musikk høres mye bedre ut og spilling vil være mye bedre enn ved det anlegget. Seriøst, tenk igjen det iallefall ;)

8155355[/snapback]

Det store problemet jeg har med headset er at ørene blir så "ømme" etter en stund. :blush: Har prøvd en del headset opp gjennom årene, men ikke funnet noen som passer. Har dog aldri brukt over tusenlappen på det, heller. Tror vi kan utelukke headset som alternativ denne gangen.

Tilbake til saken: Jeg vil ha surround lyd i spill, og digital overføring mellom PC og høyttalere. Hva trenger jeg for å fikse dette? ;)

Lenke til kommentar

Om jeg ikke har misforstått helt er det problematisk å få flerkanals lyd fra sanntidsrenderte kilder, slik som spill, over en digital tilkobling. For å få flerkanals surroundlyd over en digital tilkobling, eksempelvis Toslink eller Coax som begge bruker S/PDIF-protokollen, må lyden være komprimert i et flerkanals lydformat slik som f.eks Dolby Digital eller DTS. S/PDIF støtter kun 2 kanaler for direkte (ukomprimert) overføring over en digital tilkobling.

Dermed trenger man en DD/DTS-enkoder på lydkortet om man vil ha en digital signalbane rett fra lydkortet til forsterkeren. Kilder som allerede har lyd i DTS/DD (f.eks DVD-filmer, filmer med AC3-lyd) vil bare videresende dette (kalt AC3 passthrough) over den digitale tilkobling uten å måtte enkode eller tukle med lyden på noen måte, så akkurat dette er uproblematisk.

Man kan bruke programvare som enkoder DD/DTS i sanntid, men da er det CPU'en som gjør dette og mange gamere er skeptisk til slike ressurstap :)

Man kan bruke Pro Logic II som simulerer surround, og mange er veldig fornøyde med dette. Det jeg ikke vet er om PLII er standard på f.eks X-Fi siden jeg ikke finner noe detaljer om dette nå i farta.

Du kan anskaffe Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect som har integrert DTS-enkoder. Da kan prosessoren på lydkortet enkode all flerkanals sanntidsrendert lyd til DTS, samt flerkanals formater som forsterkeren/anlegget ditt ikke måtte støtte.

Alternativt kan man bruke analog tilkobling da dette ikke krever komprimering eller noe slikt for å gi flerkanals lyd (både DD/DTS og sanntidsrendert). Men da har man jo kabelspagetti og eventuell andre faktorer som kan degradere lydkvaliteten.

Lenke til kommentar
Dermed trenger man en DD/DTS-enkoder på lydkortet om man vil ha en digital signalbane rett fra lydkortet til forsterkeren. Kilder som allerede har lyd i DTS/DD (f.eks DVD-filmer, filmer med AC3-lyd) vil bare videresende dette (kalt AC3 passthrough) over den digitale tilkobling uten å måtte enkode eller tukle med lyden på noen måte, så akkurat dette er uproblematisk.

Man kan bruke programvare som enkoder DD/DTS i sanntid, men da er det CPU'en som gjør dette og mange gamere er skeptisk til slike ressurstap :)

Ah, nettopp. For spill så må signalet nødvendigvis kodes i sanntid.

Du kan anskaffe Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect som har integrert DTS-enkoder. Da kan prosessoren på lydkortet enkode all flerkanals sanntidsrendert lyd til DTS, samt flerkanals formater som forsterkeren/anlegget ditt ikke måtte støtte.

Hva med dette?

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=39539

Club3D Theatron DTS, DOLBY DIGITAL LIVE! + DTS

Prisen var ihvertfall kurant. Spørs om det finnes Vista-drivere, dog.

Alternativt kan man bruke analog tilkobling da dette ikke krever komprimering eller noe slikt for å gi flerkanals lyd (både DD/DTS og sanntidsrendert). Men da har man jo kabelspagetti og eventuell andre faktorer som kan degradere lydkvaliteten.

8155969[/snapback]

Ja, tenkte å prøve å slippe unna mest mulig analog overføring. Burde vært unødvendig i 2007. :dremel:

Lenke til kommentar
Hva med dette?

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=39539

Club3D Theatron DTS, DOLBY DIGITAL LIVE! + DTS

Prisen var ihvertfall kurant. Spørs om det finnes Vista-drivere, dog.

8156747[/snapback]

Ikke verst!

Eneste som er litt uklart er om det er to varianter av Club3D Theatron; en med DTS og en med Dolby Digital (dette er to forskjellige, og konkurerende, formater). Jeg kan ihvertfall velge mellom DTS og DD-versionene når jeg klikker på produktlista hos Club3D.nl. Men det jeg ser i forskjell mellom de på sidene er at DTS-versjonen har mer funksjonalitet, så dette er vel den sikreste vinneren. Uansett er det DTS-versjonen du lenker til. :)

I produktoversikten og detaljene (PDF) står det at Theatron DTS skal støtte sanntidsenkoding i Dolby Digital, DTS, ProLogic II/IIx, samt mye annen funksjonalitet.

Samtidig står det følgende:

Operating system

* Windows XP

* Windows MCE

* Windows VISTA 32bit

* Windows VISTA 64bit

Så spørs det om dette er reelt pr i dag med drivertilgjengelighet, eller om drivere kommer etterhvert. Uansett er det et spennende lydkort i likhet med det HDA-kortet :)

Ja, tenkte å prøve å slippe unna mest mulig analog overføring. Burde vært unødvendig i 2007.

8156747[/snapback]

Ser ut til at det endelig begynner å komme lydkort som løser dette, og som faktisk gir flerkanals digital lyd! Synes det er misvisende å kalle AC3-passthrough "flerkanals digital lyd" når dette bare er delvis sant jmf. min tidligere post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...