ilpostino Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 for å gjøre oppsettet av nye brukere raskere og enklere har jeg gjort noen endringer på Default user slik at vi skal slippe å gjøre de samme endringene når vi lager nye brukere på maskinparken. Vi bruker Norton Ghost til å rulle ut et image på maskinene. Det som fungerte fint på den maskinen vi gjorde instillingene på fungerer ikek på andre maskiner. Når vi lager nye brukere skjærer det seg med endel Group Policies. Kan dette være fordi det er brukt en default user på andre maskiner enn den profilen er laget på? Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hva slags endringer er det du ønsker å gjøre på nye brukere? Er det applikasjonstilpasninger, desktop innstillinger, sikkerhetbegrensninger etc? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 det er egentlig bare masse småting, som feks endring av hvordan ting vises på oppgavelinjen, hvordan filer vises i explorer osv. hadde vært greit hvis disse instillingene ble gjort idet en lager en ny bruker enn at en må bruke tid på å fikle med det i ettertid. jeg ser nå at jeg kanskje kan ha formulert meg dårlig i første tråden. det vi gjorde var å lage en Default user på en maskin for så å kopiere denne profilen over på en annen maskin. jeg regner litt med at det er her det skar seg, riktig? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hva med å bruke group policies i AD dersom dere har dette? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 det er egentlig bare masse småting, som feks endring av hvordan ting vises på oppgavelinjen, hvordan filer vises i explorer osv. hadde vært greit hvis disse instillingene ble gjort idet en lager en ny bruker enn at en må bruke tid på å fikle med det i ettertid. jeg ser nå at jeg kanskje kan ha formulert meg dårlig i første tråden. det vi gjorde var å lage en Default user på en maskin for så å kopiere denne profilen over på en annen maskin. jeg regner litt med at det er her det skar seg, riktig? 8466376[/snapback] jeg ville lagret endringene i en registry-fil og kjørt denne på hver av pc-ene/serverene. Du kan laste profilen i regedit (hive) og importere den der (i steden for å kopiere selve profilmappen). Husk unload av "hive" etterpå. fremgangsmåte: "google is your friend" Lenke til kommentar
Bandaloginzih Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Hva med å bruke group policies i AD dersom dere har dette? 8468105[/snapback] Enig med det her! I AD kan du redigere brukerprofiler ganske nøye etter de kravene du selv ønsker. hva med å titte litt på dette med en testcontainer og testpolicy? Lenke til kommentar
covah Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Sysprep er vel tingen her? Tar du et image, får alle kopiene samme SID, noe som skaper problemer. Er ikke helt inne i sysprep, men det er et verktøy du bruker FØR du lager imaget. Når du da laster imaget på en ny pc, får den en ny SID automatisk. Det finnes også programmer sånn som "newcid" og "changesid" du kan kjøre på de maskinene du har lasta imaget på som genererer en ny SID. Lenke til kommentar
Bandaloginzih Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Edit: Leste feil om en post som ble kommentert... Endret 23. mai 2007 av langz Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Sysprep er vel tingen her?Tar du et image, får alle kopiene samme SID, noe som skaper problemer. Er ikke helt inne i sysprep, men det er et verktøy du bruker FØR du lager imaget. Når du da laster imaget på en ny pc, får den en ny SID automatisk. Det finnes også programmer sånn som "newcid" og "changesid" du kan kjøre på de maskinene du har lasta imaget på som genererer en ny SID. På Server 2003 CDn ligger en fil som heter Deploy.cab. Pakk den ut og kopiere filene i en egen mappe,ikke kjør direkte fra Deploy.cab. Klikk setupmgr.exe og du får opp en Wizard hvor et av alternativene er Sysprep i tillegg til RIS og Unattended. Så kan image deles ut med feks multicast over Ghost med alle ferdiginnstallert programmer på forhånd og nye SIDr genereres til hver enkelt bruker. Lenke til kommentar
Grim_Fandango Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Måten jeg gjør dette på (og det virker) er at jeg: 1. Logger meg på PC med en bruker, f.eks "Administrator". 2. Gjør alle endringer/tilpassninger med denne bruker 3. Oppretter en ny bruker kalt "Test" 4. Restarter PC og logger inn med Test 5. Skifter instillinger i Windows utforsker slik at jeg kan se katalogen "Default User" under "C:\Documents and settings" 6. Går i kontroll panel, system og advanced. Klikker så "Settings" ved "User Profiles" feltet. 7. Markerer brukeren jeg endret (f.eks <PCNAVN>\Administrator) og klikker på "Copy To". velger så stien "C:\Documents and Users\Default User" i feltet under "copy profile to" 8. Klikker på "Change" knappen under "permittet to use" og velger "\Everyone" 9. Klikker OK til jeg er ute. 10. Starter PC'en på nytt. Logger inn med "Administrator". Sletter "Test" brukeren 11. Kjører så sysprep, skrur av PC, og bruker Acronis True Image til a lage image (kan også bruke Ghost) På denne måten setter jeg filvisning i explorer, slår på Quicklaunch, etc, som er vanskelige eller nesten umulige via GPO eller registry. Mvh Grim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå