ghstoe Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Har Windows XP Professionel 2002 SP1 på stasjonær maskin. Årsak til at jeg ikke har oppdatert til SP2 var pga et program som jeg brukte ikke virket om jeg oppgraderte til SP2. Nå popper det opp mld om at det er en feil med Messenger og må desverre avslutte. + noe med Norton LiveUpdate som ikke virker som det skal. (Må oppdatere Norton manuelt) Tror dere at problemet vil løse seg om jeg oppdaterer til SP2 eller må jeg formatere maskinen? Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Kan sikkert bare installere Messenger og Norton på nytt... Men siden du bruker Windows vil jeg kansje anbefale en formatering, det lagrer seg mye drit på systemet. Dette resulterer i et tregere og mer ustabilt system... Endret 13. mars 2007 av mhbakke Lenke til kommentar
QBab Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Først og fremst, slett norton. Det er bare søppel. Last ned NOD32 and have fun. Lenke til kommentar
-gl1n- Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Først og fremst, slett norton. Det er bare søppel. Last ned NOD32 and have fun. 8142447[/snapback] Lenke til kommentar
ghstoe Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Har av- og innstallert Norton uten at dette hjalp. Har så lite lyst å formatere da jeg aldri har gjort det før, er ikke sååå inne i dette her. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Aldri oppdaterere SP når man har såpass store problemer.. Norton kan lage veldig mye problemer, ut av ingenting. Ikke alltid det hjelper å avinstallere heller. Noen gang må være den første Formaterere, så kjøre Windows Update, og få installert SP2. Lenke til kommentar
ghstoe Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Uff da, hadde ønsket meg noe mer oppmuntrende forslag enn som så. Noen som kan gi meg en link til hvordan jeg gjør det da? En link som forklarer det for dummies. På forhånd takk for alle svarene. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Formatere er lett, bare sett inn xp cden din og kjør installasjon av windows. Så får du spørsmål om du vil formatere diskene Lenke til kommentar
ghstoe Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Det høres for enkelt ut til at det kan være det. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Formaterere, så kjøre Windows Update, og få installert SP2.8142488[/snapback] Dere må alle sammen lære dere forskjell på det å formatere, og det å reinstallere Windows! Du kan ikke kjøre Windows Update på en maskin som er formatert! Da er det ingenting på harddisken, og du vil få meldingen "no boot device accessible, retry?" i BIOS når du prøver å starte Lenke til kommentar
-gl1n- Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Formaterere, så kjøre Windows Update, og få installert SP2.8142488[/snapback] Dere må alle sammen lære dere forskjell på det å formatere, og det å reinstallere Windows! Du kan ikke kjøre Windows Update på en maskin som er formatert! Da er det ingenting på harddisken, og du vil få meldingen "no boot device accessible, retry?" i BIOS når du prøver å starte 8142704[/snapback] Det er mye igjen på PC-en, bare Master Boot Record som blir slettet, tror jeg Formatting in DOS: There is also the undocumented /U parameter that performs an unconditional format which overwrites the entire partition, preventing the recovery of data through software. As with regular deletion, data on a disk is not fully destroyed during a high-level format. Instead, the area on the disk containing the data is merely marked as available, and retains the old data until it's overwritten by new files. To prevent the recovery of sensitive data through software, the data must either be overwritten with random data before the format, the format program must perform this overwriting, or even better, a low-level format must be performed. (wikipedia.org). Litt OT Endret 13. mars 2007 av -gl1n- Lenke til kommentar
Berglii Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Om du bare oppdaterer til SP2 er det ikke sikkert at problemet stopper. Det beste er nok å formatere, å da tenker jeg på å slette partisjon (alt på harddisken) og så opprette en ny der du kan installere Windows på nytt. Dette kommer under installasjonen. Om du er sikker på at du ikke har virus, kan du bare ta backup og når du har formatert, installert drivere og slikt, oppdatere til SP2. Jeg er enig med de forige om virus program. Bruk NOD32 Her har du en link der det står hvordan du formaterer: http://oss.viztnd.com/xpinstallasjon.shtml lykke til Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Formaterere, så kjøre Windows Update, og få installert SP2.8142488[/snapback] Dere må alle sammen lære dere forskjell på det å formatere, og det å reinstallere Windows! Du kan ikke kjøre Windows Update på en maskin som er formatert! Da er det ingenting på harddisken, og du vil få meldingen "no boot device accessible, retry?" i BIOS når du prøver å starte 8142704[/snapback] Hehe, beklager. Men utgikk ifra at trådstarter forsto at han skulle formatere under Windows Xp installasjonen. Forøvrig, husk backup. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Det høres for enkelt ut til at det kan være det. 8142703[/snapback] det er så enkelt som å bare gjøre det som står der.. formater partisjonene, så velger du hvilken harddisk du vil legge windows innpå (om du har flere) Men husk å ha klart alle drivere til lyd/skjermkort osv osv.. EDIT: alle ting på datamaskinen forsvinner, så det som er viktig må du ta vare på. Endret 13. mars 2007 av Storleer Lenke til kommentar
ghstoe Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Ohoi, da har jeg gjort feil. jeg putta cd inn og la winows inn der jeg hadde den fra før. Jeg forstod det slik at jeg over skrev alle windowsfiler med det og den la seg inn på nytt. Har tatt oppdatering til SP2 og alle andre oppdateringer til Windows. Har innstallert Norton (det er det jeg får gjennom telenor og forholder meg foreløpig til det. Lite lysten til å betale enda en versjon på virus.) På skjermen har alle programmer blitt borte, men går jeg inn på min datamaskin, ligger aller filer der, så langt jeg kan se. Og gamle programmer. Jeg var forberedt på at de skulle bli borte, med å ta sikkerhetskopier på dette. Til nå virker alt som det skal, har ikke rukket å teste msn eller messenger, men alle feilmeldingene er borte. Har ikke prøvd å kjøre programmer utenom Windows enda da tiden ikke har strekt til enda. Tror dere at jeg har krøllet det ekstra hardt for meg selv med å gjøre dette? Som sagt tidligere har jeg ikke gjort dette før. Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Tok du recovery eller noe? Ofte dette som følger med nyere pc'er (bla min laptop)... Eller så installerte du bare en ny windows over den gamle, uten å formatere... Det eneste som skjer da er at windows mappa blir lagt inn på nytt. Som sagt du må slette alle partisjoner, lage nye, og formatere. Dette har ikke du gjort (da hadde alle filer vert vekke)... Lenke til kommentar
ghstoe Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg har søkt på internett og har ikke helt funnet noen greie opprskrifter på hvordan jeg skal formatere maskinen. Er det noen som vet om en link for dummies hvordan man skal formatere? Det skrives over om enkelte drivere og l som en må ha, hvordan kan jeg finne disse? Takknemlig for svar. Lenke til kommentar
ghstoe Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Hei igjen! Er spørsmålet for dumt til at noe gidder å svare? Saken er at jeg har ingen anelse hvordan jeg skal gjøre dette, jeg gjorde som over, satte CD inn over reinnstallerte Windows. Jeg handlet i god tro.... JEG ANER IKKE HVORDAN JEG SKAL FORMATERE DENNE HER MASKINEN. I en periode fikk jeg en følelse av at de som svarte hadde formatert flere ganger og visste hva man gjorde, og nå som jeg trenger litt hjelp er det helt taust. Husk for alle: det er alltid en første gang Opptimist enda jeg.. ønsker å få det til.. Lenke til kommentar
vikingjan Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Hei igjen!Er spørsmålet for dumt til at noe gidder å svare? Saken er at jeg har ingen anelse hvordan jeg skal gjøre dette, jeg gjorde som over, satte CD inn over reinnstallerte Windows. Jeg handlet i god tro.... JEG ANER IKKE HVORDAN JEG SKAL FORMATERE DENNE HER MASKINEN. I en periode fikk jeg en følelse av at de som svarte hadde formatert flere ganger og visste hva man gjorde, og nå som jeg trenger litt hjelp er det helt taust. Husk for alle: det er alltid en første gang Opptimist enda jeg.. ønsker å få det til.. 8238128[/snapback] Hei ! Kanskje dette er nok til å få deg i gang: Hvis du får til å starte på Win XP-cden kan du følge denne guiden: http://itpro.no/art/8165_side2.html Når det gjelder drivere og slikt bør du på forhånd ha funnet ut så godt det lar seg gjøre hva slags deler pc'en er bygd opp av (skjermkort/USB-kort/lydkort o.s.v.) og har tilkoplet (skriver/scanner/webkamera og slikt). De fleste interne driverne finner XP ut av selv. Til de fleste pc'er følger det med en cd for de delene som var levert originalt. Etterpå kan du gå på hjemmesiden til de enkelte fabrikantene og finne siste versjoner av driverne. M.v.h. Jan Endret 26. mars 2007 av vikingjan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå