Gå til innhold

Pitbull angrep eier


^fmj

Anbefalte innlegg

Skjønner godt at politet skjøt hunden, hadde heller ikke noe problem med at de brukte 15 skudd. Men jeg vil påstå at de var bra evneveik som brukte perpperspray til å starte med. De skulle bare ha skutt bikkja med en gang isteden for å dvele slik (hunden var jo forholdsvis rolig i starten, måtte jo vært mye enklere å skyte den da? med en gang de begynte å spraye den begynte den jo å løpe)

 

Nå vet jeg ikke hvordan lovgivningen er i Sverige, men i Norge så blir vel hunder som går til angrep på mennesker skutt uansett. Gitt at det er det samme i Sverige, hvorfor brukte de pepperspray? Bikkja måtte jo dø uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Har vært borti flere mastiffer, og et par pitbuller. Ingen av dem var skremmende på noe vis. Det er vel kanskje slik at det er eieren det kommer ann på ...?

I videoen opplyses det om at eieren annskaffet seg denne hunden for bare tre dager siden.

Lenke til kommentar
Skjønner godt at politet skjøt hunden, hadde heller ikke noe problem med at de brukte 15 skudd. Men jeg vil påstå at de var bra evneveik som brukte perpperspray til å starte med. De skulle bare ha skutt bikkja med en gang isteden for å dvele slik (hunden var jo forholdsvis rolig i starten, måtte jo vært mye enklere å skyte den da? med en gang de begynte å spraye den begynte den jo å løpe)

 

Nå vet jeg ikke hvordan lovgivningen er i Sverige, men i Norge så blir vel hunder som går til angrep på mennesker skutt uansett. Gitt at det er det samme i Sverige, hvorfor brukte de pepperspray? Bikkja måtte jo dø uansett.

8143592[/snapback]

Jeg tror jeg gav en forklaring på det i min første post i denne tråden.

 

- D.J.

Lenke til kommentar

Jeg leste nettopp nyheten selv... tenkte igrunn ikke noe over det, så videoen.

 

Det jeg vil kommentere er:

 

Etter å ha blitt jaget flere hundre meter, ble hunden skutt med femten skutt, alle avfyrt på ti sekunder. Hunden døde umiddelbart etter det siste skuddet.

 

Dette må være galt... pepperspray OG 15 skudd, og hunden gav ikke opp før på 15. skuddet? Her kan vi konkludere at vi har en "trigger-happy" svenske.. 15 skudd på 10 sec, det er mer en et i sekunde, svensken bare peppra løs. kanskje det svenske politiet burde budsjettere med trening på skytebanen? 15 skudd er pining

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Liksom många andra har jag sett de bestörtande bilderna på pitbullhunden som avlivades.

Liksom många andra har jag sett rubriker och artiklar angående detta likväl många andra fall. 

Liksom många andra vill jag säga min mening.

 

Till och börja med så tycker jag att det är synd och framförallt trist att se hur många okunniga och trångsynta människor vi har i vårt avlånga land. Men det är en diskussion för sig.

 

Det har alltså nu skett en ny händelse med en s.k. "kamphund", ordet många tar i sin mun och använder på ett mycket kreativt vis, i negativ bemärkelse. Och skuldfrågan dyker givetvis upp som gubben i lådan själv.

 

"Vems fel är det?"

Är det hundens? Hundens ägare? Hundens uppfödare? Hunden föräldrar? Samhällets? Ja listan kan göras lång, men istället för att focusera på vems fel det är bör man kanske fundera på lösningen på problemet?

 

Jag kan tyvärr inte säga; "HEJ! SE HIT JAG HAR EN Superduper-, hejdundrands-, herrejössessnabb 5-stegslösning!!" för det har jag inte, det köper man på TV-shop.

Vad jag däremot har är: En styck hjärna, innehållande både intellekt och erfarenheter (kan man tänka sig?!) och en styck djävligt stor vilja att se en bra lösning på problemet.

 

Det behöver inte vara svart eller vitt, hundförbud eller inte hundförbud. Det finns gråzoner. 

 

Jag är en mycket stolt ägare till både en schäfer och en dobberman/rottis, tanken på att lägga dessa underbara tikar under benämningen "kamphund" (vilket f.ö. många tror att de är) är absurt. Skulle aldrig falla mig in. Jag har träffat massor av hundar, både stora och små och VET, ja jag påstår inte utan innehar vetskapen att det är inte rasen som gör hunden.

 

Jag vill däremot påstå att ordet "kamphund" är ett sjusatans hittepå.

 

Jag tycker det är dåligt av okunnigt folk att smutskasta en del raser p.g.a. deras ursprung, varje hund är en enskild individ som liksom barn. De blir generellt sett vad man uppfostrar dem till, sedan kan det liksom med barn gå snett ändå, och vad skall man skylla på då? Regeringen?

 

 

Link

 

Statistikk over hundeangrep, 2006 i Sverige:

Totalt 2006:

Angrepp av kamp-hund: 136

Angrepp av annan hundras: 1287

Lenke til kommentar

Forresten, hunder angriper ->aldri<- uten provokasjon/grunn. Se bort ifra den lille % av hunder med hjernefeil.

 

Alt avhenger av hundens oppvekst, erfaringer med menneske og hvordan eierens forhold til hunden var.

 

Det var riktig å skyte hunden der, det er bare synd på den å måtte leve i en slik situasjon - dessuten kan den skade andre også, noe man kan skylde på de som oppdro hunden og sansynligvis ga den et dårlig forhold til menneske.

Lenke til kommentar
Statistikk over hundeangrep, 2006 i Sverige:
Totalt 2006:

Angrepp av kamp-hund: 136

Angrepp av annan hundras: 1287

8143694[/snapback]

Den statistikken sier ingen ting om forholdet mellom kamphunder og vanlige hunder, eller hvor alvorlige disse angrepene var.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Statistikk over hundeangrep, 2006 i Sverige:
Totalt 2006:

Angrepp av kamp-hund: 136

Angrepp av annan hundras: 1287

8143694[/snapback]

Den statistikken sier ingen ting om forholdet mellom kamphunder og vanlige hunder, eller hvor alvorlige disse angrepene var.

8143773[/snapback]

 

Nei, men det sier at man skal ikke bli hysterisk hver gang det er snakk om "kamphund".

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg gav en forklaring på det i min første post i denne tråden.

 

- D.J.

8143619[/snapback]

 

 

egntlig ikke.

 

Bikkja oppfører seg noenlunde stabilt (den var ganske rolig) fram til de sprayet den, det var først da den begynte å løpe, sånn sett kunne den utgjøre en større trussel også. Spørsmålet mitt er hvorfor de ikke bare skjøt den med en gang.

Lenke til kommentar

problemet er vel oftest ikke selve hunden, jeg har møtt mange kamp-hunder, og har fortsatt ikke funnet noen grunn til å bli redd BARE pga rasen...

 

men de fleste som kjøper kamp-hunder kjøper dem ikke for å kose med dem, men for å ha dem som kamp-hunder, eller aggresive hunder...

det er enda ingen hunderaser jeg er redd, er mange hunder jeg ikke liker, men det er uavhengig av rase...

 

en vanlig feil er at mange leser hunden feil, og tror at de ikke er redde når de faktisk er det, da kan de angripe hvis noen f.eks prøver å klappe

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har ikke møtt så mange kamphunder. :whistle:

 

I dag kan man per definisjon si at alle hunder som trenes for slåsskamper med andre dyr er kamphunder, men kun noen få raser er opprinnelig avlet med dette for øyet.

 

 

wiki

Lenke til kommentar

Når vi først quoter fra Wiki:

 

Med «moderne kamphundraser» menes hunderaser som har blitt alet fram med tanke på slåsskamper med andre dyr. Det er viktig å være klar over at moderne kamphunder ikke ble avlet for å være aggressive mot mennesker. Tvert om, ble moderne kamphunder avlet for å være svært menneskekjære, noe de også normalt er, kanskje også i større grad enn de fleste andre hunderaser. Mange kynologer og rovdyrforskere stiller seg undrende til forbudet mot visse hunderaser og mener heller det skulle vært et forbud mot å holde hund for visse meennesker. Dette begrunner de med at hunder er rovdyr som uansett rase kan læres opp til å bli aggressive mot andre dyr og mennesker.

 

 

Wiki

 

 

Dette stemmer også veldig godt med min erfaring. Jeg kan nevne mange andre raser som, hvertfall i mine øyne, er mye mer ustabile. Blant annet schäfer.

Endret av Aldhissla
Lenke til kommentar
JimRamse

Har du skutt med pistol? I såfall burde du vite at det å treffe godt på et lite raskt bevegende mål er veldig vanskelig. Selv om det kanskje ser mer makabert ut med så mange skudd er det veldig mye mer humant enn et par skudd, se hvordan det går, et par til osv.

8143091[/snapback]

 

Var aktiv pistol skyter i mange år ja, så dette er ikke noe ukjent for meg. Klart det er vanskelig å treffe ett bevegelig mål, men faen 15 skudd? Ville tro den ikke løp like mye rundt etter de første 5 skuddene akkurat. Nei, ubruklig skyting spør du meg. Over til at PitBull'er er livsfarlige. Komme med litt informasjon der. De er snille som lam i utgangspunktet, spesielt mot mennesker. Er ikke ett eneste vakthund innstinkt igjen i de. Problemet er at mange av de som skal ha PitBull, ønsker å ha en sinna hund, å det er klart det er ikke vanskelig å få den slik hvis man vil. Kom til en kamerat av meg som har en. Første bikkja gjør når jeg møter den (for første gang) er å legge seg på ryggen å ville ha kos. Dette er ikke noe en vakthund ville gjort for å si det sånn. Det at de er så glade i mennesker er faktisk ett problem. I USA er det mange av de som blir stjelt. Folk går rett inn i ett fremmed hus de vet det er en PitBull i, å bare tar den med seg. Den er kjempefornøyd med det den, fordi alt av vaktinnstinkter er avlet bort. Mange PitBull eiere der har faktisk gått så langt, at de har kjøpt seg en f.eks Doberman for å passe på huset selv om de har en PitBull fra før akkurat på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette stemmer også veldig godt med min erfaring. Jeg kan nevne mange andre raser som, hvertfall i mine øyne, er mye mer ustabile. Blant annet schäfer.

8144030[/snapback]

 

Blir da konklusjonen at det er mennesket som er farlig, ikke hunden?

Lenke til kommentar

Spør du meg så er en bikkja det samme som ett våpen. I utgangspunktet helt ufarlig, men i feil hender så er den livsfarlig. Man må søke til politiet for å få lov til å kjøpe seg en revolver, spør du meg bør det innføres det samme for å kjøpe seg en bikkje. For mye tullinger der ute som ikke burde hatt bikkje.

Lenke til kommentar

Dette stemmer også veldig godt med min erfaring. Jeg kan nevne mange andre raser som, hvertfall i mine øyne, er mye mer ustabile. Blant annet schäfer.

8144030[/snapback]

 

Blir da konklusjonen at det er mennesket som er farlig, ikke hunden?

8144085[/snapback]

 

 

 

Jeg vil nok påstå det. Så klart finnes det de få unntakene der hunden kan være skadet i topplokket på en eller annen måte, men min erfaring med hunder (og dyr generelt) er at det er menneskene det som oftest er noe galt med.

Lenke til kommentar

Pitbullen er en veldig flott hund i rette hender.

Men dessverre er den alt for ofte i feil hender. Rasen har stor sjanse for hann-hann agresivitet eller også hunn-hunn agresivitet.

En pitbull som slåss går over i arbeidsmodus og stopper da ikke med det første.

 

Det er en rekke ulemper og fordeler med rasen, men det er dessverre slik at den er fremstilt i media som et monster. Dette gjør at de som kanskje skulle hatt hunden i første omgang, velger seg andre raser. Mens de som aldri skulle hatt hund tiltrekkes av en side som er farliggjort i media.

 

For min del syns jeg det er trist når drittunger står langs akerselva med sine små sinte jævler og tøffer seg. Det gjør at andre folk blir utrygge om det vil skje noe med egen hund. Og man må kunne gå tur med egen hund uten at man skal føle seg truet. Selvfølgelig vil noen føle seg truet av en engelsk setter også, men nå er det slik at de med pits og slike blandinger ikke ønsker seg en fuglehund.

 

Piten er for mange en penisforlenger og en måte å vise seg som tøffe på. Det er også merkverdig at denne rasen er veldig populær i lavere samfunslag.

 

Det er veldig mange forsvarere av pitbullen, og jeg er kanskje det. Men det er fordi jeg er for en annen type lovgivning enn det vi har i dag. Har man et kriminellt rulleblad eller er avhengig av andre for å leve, skal man ikke kunne eie hund. Ansvar for andre kan kun gis når man kan ta ansvar for en selv. Og selvfølgelig finnes det unntak her, eks uføretrygda som har en hund for å prate med, men disse kjøper seg igjen ikke en pitbull. Enkelte raser skal kun kjøpes av folk som kan ta ansvar for seg selv og som ikke er en belastning for samfunnet

Lenke til kommentar

Jeg tolker videoen slik at den allerede har blitt sprayet med pepperspray. Ser at den gnir fjeset langs gresset. Så sprayer de igjen og den stikker av. Virker også som at politimannen har full kontroll over skytingen og ikke peprer løs som tidligere sagt i tråden. Tror ikke du kunne fått det mer humant under forholdene.

 

Angående pitbull diskusjonen så driter jeg blanke i hvilken hund folk har så lenge de klarer å håndtere den :)

Lenke til kommentar
Statistikk over hundeangrep, 2006 i Sverige:
Totalt 2006:

Angrepp av kamp-hund: 136

Angrepp av annan hundras: 1287

8143694[/snapback]

Den statistikken sier ingen ting om forholdet mellom kamphunder og vanlige hunder, eller hvor alvorlige disse angrepene var.

8143773[/snapback]

 

Nei, men det sier at man skal ikke bli hysterisk hver gang det er snakk om "kamphund".

8143805[/snapback]

Feil, feil.

I verste tilfelle kan denne statistikken bety at det var 136 kamphunder i Sverige, som alle drepte hver sitt menneske, og at det ver 1287 av mange tusen hunder som var litt hardhendte, sånn at eieren måtte få en stivkrampesprøyte.

 

Tilsvarende kan det også bety at det er like mange eller færre kamphunder enn det er "vanlige hunder", og at de påførte skadene er motsatt av det første eksempelet.

 

Sannheten ligger selvfølgelig et sted i mellom disse ekstremitetene, men uten mer informasjon er det umulig å si noe som helst om kamphunder på bakgrunn av denne statistikken.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...