Gå til innhold

Norske priser for E6600 og Q6600 etter 22.april

Anbefalte innlegg

Så snart kan jag køpa ddr3 minne, quadcore, hovedkort? och rett o slett hoppa øver ddr2 o resten av de processorer som finns idag?

Alt det svensken her sier, lurer jeg også på.

Spesielt den siste.

Kan jeg bare hoppe over "denne generasjon" prosessorer og hoppe på Quad Core om ikek for lenge?

Du skal hoppe over dualcore, men ikke DDR2!

?

SKjønte jeg ikke hva du mente, jeg har DUal Core nå, men jeg har 939 system, lurer da på om jeg kunne lett hoppet over "Conroe" hysteriet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så snart kan jag køpa ddr3 minne, quadcore, hovedkort? och rett o slett hoppa øver ddr2 o resten av de processorer som finns idag?

Alt det svensken her sier, lurer jeg også på.

Spesielt den siste.

Kan jeg bare hoppe over "denne generasjon" prosessorer og hoppe på Quad Core om ikek for lenge?

Du skal hoppe over dualcore, men ikke DDR2!

?

SKjønte jeg ikke hva du mente, jeg har DUal Core nå, men jeg har 939 system, lurer da på om jeg kunne lett hoppet over "Conroe" hysteriet...

8195145[/snapback]

Vent gjerne til quadcore prosessorene dropper myyye i pris. dvs iløpet av høsten en gang. Fire kjernen er tross alt dobbelt så mye som to ;)

Men du behøver ikke vente på hovedkort som støtter DDR3, for dette har liten eller ingen hensikt da ytelsesforskjellen mellom DDR2 og DDR3 vil være svært liten. Dessuten kommer utvalget av hovedkort som støtter DDR3 til å være dårlig ut hele 2007.

Intel`s firkekjerneprosessorer støtter både DDR2 og DDR3, det er hovedkortet som har minnekontrolleren, skjønner? ;)

Men du kan jo kanskje vente på AMD`s firekjerne? Men DDR2 kommer du deg ikke unna uansett

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Den populære E6600 dual core prosessoren med 4MB L2 cache vil koste

NB! Etter visse rykter kommer Quad core prosessoren Q6600 m/8MB L2 til å droppe til ca.2200kr.inkl.mva. "på høsten en gang" (tredje kvartal 2007). Så det kan lønne seg å vente enda lengere om du ønsker deg en firekjerne prosessor  Men ikke glem at dette er et ganske så "løst" rykte enda. Men Intel har hverken bekreftet eller avkreftet dette på spørsmål om saken!

8141508[/snapback]

Denne bygger vel ganske fint opp under ryktet ditt : http://www.dvhardware.net/article18094.html

Gjelder riktig nok Xeon, mens prisen på Duo ligger like under.

Lenke til kommentar
Hvordan vet du at det vil være liten forskjell mellom DDR2 og DDR3?

Vet du hva forskjellen blir?

8196731[/snapback]

Forskjellen blir stort sett bare at DDR3 vil ha større tilgangstider (CAS) enn DDR2 på samme frekvens og i tillegg være mye dyrere i lang tid framover.

Den eventulet større klokkefrekvensen vi vil se DDR3 har (etterhvert) blir spist opp pga høy CAS. Dette er samme tilfellet vi så mellom overgangen fra DDR til DDR2.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
http://www.overclockersclub.com/reviews/q6600/13.htm

Der står det at Q6600 bare er bra hvis du vil drive med multi tasking og encoding og sånn men E6600 vil være det beste alternativet for spille ytelse så tror jeg holder meg til E6600.....

8382584[/snapback]

Har også sett på tester av spill hvor de har prøvd ut Q6600 og det ser ikke ut som man får så mye mer fps enn med dobbelkjerne.

Enkelte tilfeller mindre fps faktisk.

Dog så er det jo kult å ha firekjerne :D

8196731[/snapback]

Forskjellen blir stort sett bare at DDR3 vil ha større tilgangstider (CAS) enn DDR2 på samme frekvens og i tillegg være mye dyrere i lang tid framover.

Den eventulet større klokkefrekvensen vi vil se DDR3 har (etterhvert) blir spist opp pga høy CAS. Dette er samme tilfellet vi så mellom overgangen fra DDR til DDR2.

8382907[/snapback]

Så de første DDR3 brikkene vil bli ganske dyre? Blir vel ikke noe betydelig forskjell i spill?

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
http://www.overclockersclub.com/reviews/q6600/13.htm

Der står det at Q6600 bare er bra hvis du vil drive med multi tasking og encoding og sånn men E6600 vil være det beste alternativet for spille ytelse så tror jeg holder meg til E6600.....

8382584[/snapback]

Har også sett på tester av spill hvor de har prøvd ut Q6600 og det ser ikke ut som man får så mye mer fps enn med dobbelkjerne.

Enkelte tilfeller mindre fps faktisk.

Dog så er det jo kult å ha firekjerne :D

8196731[/snapback]

8382907[/snapback]

Så de første DDR3 brikkene vil bli ganske dyre? Blir vel ikke noe betydelig forskjell i spill?

8383139[/snapback]

Nei, ikke så enorme forskjeller i spill, men det blir nok en anelse lavere ytelse med DDR3, sånn til å begynne med iallefall.

Når det gjelder spill og firekjerne vil man ikke nå se noen markant ytelsesøkning da svært få spill er optimalisert for flere kjerner. Men på sikt vil firekjerne slå dobbel og enkeltkjerneprosessorer ganske kraftig i spill også. Så at firekjerne bare er beregnet for multitasking er feil å si.

Lenke til kommentar
Tror egentlig man slipper å tenkte på valutakurs og moms i når man finner norsk pris. Mine erfaringer er at man ganger amerikansk med 10, så blir det sånn ca. akkurat.

EDIT: Altså; Pris i dollar * 10 = Pris i NOK

8194669[/snapback]

Med tanke på CPU'er har jeg opplevd at å gange med ca. 8 gir norsk pris. Pris på E6600 er nå $316 dollar. Pris i Norge er ca. 2500,- (+/- 100,-) Så 2500/316= 7.9 eller ~8. Når prisen dropper til $224 vil det være rimelig å tro at norsk pris blir $224*8=~1800. Det vil jo selvfølgelig varierer fra webshop til webshop.

Lenke til kommentar
Tror egentlig man slipper å tenkte på valutakurs og moms i når man finner norsk pris. Mine erfaringer er at man ganger amerikansk med 10, så blir det sånn ca. akkurat.

EDIT: Altså; Pris i dollar * 10 = Pris i NOK

8194669[/snapback]

Med tanke på CPU'er har jeg opplevd at å gange med ca. 8 gir norsk pris. Pris på E6600 er nå $316 dollar. Pris i Norge er ca. 2500,- (+/- 100,-) Så 2500/316= 7.9 eller ~8. Når prisen dropper til $224 vil det være rimelig å tro at norsk pris blir $224*8=~1800. Det vil jo selvfølgelig varierer fra webshop til webshop.

8392720[/snapback]

Ser bra ut ;)

Digg med en dollarkurs på 6.0 :D Gir oss billigere HW, og egentlig en haug med andre ting.

Lenke til kommentar

Ingen som vet om prisen på E4300 vil falle? Blir en veldig aktuell CPU for meg hvis de senker prisen med et par hundre kroner.

EDIT: Så på Anandtech at prisen på E4300 vil falle til $113, noe som tilsvarer 688 kroner. Hvor mye blir lagt til i Norge? Noe mer en 25% MVA?

Endret av Laxaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...