Gå til innhold

Norske priser for E6600 og Q6600 etter 22.april

Anbefalte innlegg

Har det kommet 1333 MHz CPUer enda da?, ser på HWlinken at de kjører på 1333 MHz...

Kan være at de ikke har kommet i salg enda, men kommer seinere :D

Og, trur ikke de hadde lagt ut Engineering Samples i prisguiden...

8451849[/snapback]

Jeg lurer også på dette, og hva vil prisen på disse være ca?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da var E6600 bestilt. Samt et 2 GB DDR2-667 sett fra Geil til 910. E6600 endte opp på 1945 kr. Sammen med MSI 975X Platinum PowerUp Edition kommer dette til å utgjøre en svært god multimedia-maskin.

8451744[/snapback]

HVorfor valgte du et gammelt Intel chipsett fremfor et nytt 965?

Lenke til kommentar

975X er modnet og stabilt. Dessuten har det hovedkortet vist seg å være svært kompatibelt med de fleste operativsystemer. Hovedkortet er svært stabilt, og jeg er utrolig fornøyd med hovedkortet. Maskinen som hovedkortet skal brukes i skal nemlig aldri kjøre Windows, og da må jeg velge hovedkort deretter. Nettverkskontrolleren på hovedkortet kommer fra Intel. Sørsiden er støttet i nærmest alle OS. Dessuten, jeg fikk kjøpt hovedkortet på demovare til 750 kr.

Lenke til kommentar

975X er modnet og stabilt. Dessuten har det hovedkortet vist seg å være svært kompatibelt med de fleste operativsystemer. Hovedkortet er svært stabilt, og jeg er utrolig fornøyd med hovedkortet. Maskinen som hovedkortet skal brukes i skal nemlig aldri kjøre Windows, og da må jeg velge hovedkort deretter. Nettverkskontrolleren på hovedkortet kommer fra Intel. Sørsiden er støttet i nærmest alle OS. Dessuten, jeg fikk kjøpt hovedkortet på demovare til 750 kr.

8451983[/snapback]

Aha, jeg burde jo ha skjønt du ikke skal kjøre Windows på maskinen. Tross alt lest et par heftige innlegg fra deg ang GNU/Linux (?). Ganske sikker på at det var deg ja. Dette med kompabilitet tror jeg det er mange som glemmer.

Forøvrig skal jeg bestille min E6600 på onsdag. Er fortsatt litt usikker på om jeg skal klaske til å skaffe meg en E6700 :p

Lenke til kommentar
Aha, jeg burde jo ha skjønt du ikke skal kjøre Windows på maskinen. Tross alt lest et par heftige innlegg fra deg ang GNU/Linux (?). Ganske sikker på at det var deg ja. Dette med kompabilitet tror jeg det er mange som glemmer.

Kompabilitet er et av de viktigste kriteriene når jeg skal velge datautstyr. Jeg brukte svært lang tid på å finne det riktige hovedkortet til mitt første Core2-system, men valget endte opp på nettopp det MSI-kortet. Det første Core2-systemet kjører nå OpenBSD, og det fungerer alldeles utmerket. Skal sette opp en filserver, og kommer til å omdisponere maskinvaren. Det betyr at et av Core2-systemene blir en filserver, og den kommer til å kjøre Solaris 10. Hovedkortet er midt i blinken. Sørsiden, nettverkskortet osv er fullt støttet. Og jeg får glede av ytelsen til Core2 uavhengig av operativsystem. Det andre Core2-systemet jeg setter sammen nå blir en multimedia-maskin, og kommer enten til å kjøre GNU/Linux eller FreeBSD. Windows kommer aldri til å bli et alternativ.

PS: Windows har aldri vært installert på det første Core2-systemet, så jeg har null erfaring med Core2 under Windows.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Tenker på å kjøpe meg q6600 eller QX6700.. (veldig usikker om sistnevnte)..

Sistnevnte har unlocked multipliers mens q6600 har 9 som max... Lurer bare på om høyere multipliers kan gi deg høyere score enn FSB kontrollerte overklokk kan... Feks.... Er 3600 = 327 x 11 eller 9 x 400 på ett hovedkort som greier så høy FSB mest stabilt... Har det noe å si om multipliern er høyere så lenge FSB'n kan dytte deg opp til raske resultater.

Lenke til kommentar

Lav multi + høy fsb vil i de fleste tilfeller være best, men det krever også mer av både hk og rammen din. Da må du nok selektere litt når du skal handle, alle hk kan ikke kjøre 400fsb 24/7. Kjøper du derimot gode komponenter som kan kjøres litt overklokket vil ytelsen bli deretter, :)

Lenke til kommentar
Tror nok jeg venter et par dager til Amentio og de andre har oppdattert sine priser før jeg bestemmer meg, men en xeon x3210 til 3400 kroner begynner å ligne noe.... Noen som kan gi meg en kjapp forklaring på forskjellen fra core 2 quad?

8451560[/snapback]

quad core vi har nå er 2 tokjerne cpu'r bygd sammen. intel core 2 quad er en vaske ekte 4kjerne. den vil på samme måte være bedre en quad core som core 2 duo er i forhold til intel duo core cpuene. nesten ihvertfall:P

Lenke til kommentar
Tror nok jeg venter et par dager til Amentio og de andre har oppdattert sine priser før jeg bestemmer meg, men en xeon x3210 til 3400 kroner begynner å ligne noe.... Noen som kan gi meg en kjapp forklaring på forskjellen fra core 2 quad?

8451560[/snapback]

quad core vi har nå er 2 tokjerne cpu'r bygd sammen. intel core 2 quad er en vaske ekte 4kjerne. den vil på samme måte være bedre en quad core som core 2 duo er i forhold til intel duo core cpuene. nesten ihvertfall:P

8453535[/snapback]

Xeon firekjerne er like mye satt sammen av 2 brikker som Core 2 Quad. Det er praktisk talt samme de samme CPUene. Nyanseforskjellene ligger i hvor omfattende testing de har vært gjennom, hvor store sikkerhetsmarginer de har på spenning, navnet, multiplier, FSB og sokkel. På innsiden er de kliss like og de kommer fra de samme waferne i fabrikkene.

På grunn av større sikkerhetsmarginer tror jeg de overklokker noe bedre enn Core2-versjonene av de samme. Akkurat som Opteron 1xx vs. Athlon X2.

Lenke til kommentar

8451560[/snapback]

8453535[/snapback]

Xeon firekjerne er like mye satt sammen av 2 brikker som Core 2 Quad. Det er praktisk talt samme de samme CPUene. Nyanseforskjellene ligger i hvor omfattende testing de har vært gjennom, hvor store sikkerhetsmarginer de har på spenning, navnet, multiplier, FSB og sokkel. På innsiden er de kliss like og de kommer fra de samme waferne i fabrikkene.

På grunn av større sikkerhetsmarginer tror jeg de overklokker noe bedre enn Core2-versjonene av de samme. Akkurat som Opteron 1xx vs. Athlon X2.

8453595[/snapback]

åja nå har jeg tullet, jeg trodde det skulle komme en ny Quad serie, på samme måte som det kom en ny tokjerne serie....

Lenke til kommentar

Intel kommer med nye prosessorer i løpet av året men de bygges sammen på samme måte. Altså to dobbeltkjerner på hver firekjerneprosessor. Intel kommer trolig ikke til å lage 4 kjerner på en brikke før midten eller slutten av 2008. Ikke at det har noe særlig å si for desktop-bruk om de fire kjernene er fordelt på 2 brikker eller om de er på 1.

Lenke til kommentar
Intel kommer med nye prosessorer i løpet av året men de bygges sammen på samme måte. Altså to dobbeltkjerner på hver firekjerneprosessor. Intel kommer trolig ikke til å lage 4 kjerner på en brikke før midten eller slutten av 2008. Ikke at det har noe særlig å si for desktop-bruk om de fire kjernene er fordelt på 2 brikker eller om de er på 1.

8453944[/snapback]

core 2 duo er da mye bedre enn intel duo core? eller var intel duo core basert på netburst driten=

Lenke til kommentar
core 2 duo er da mye bedre enn intel duo core? eller var intel duo core basert på netburst driten=

8454712[/snapback]

Intel Core Duo bygde vel mer på Pentium M arkitekturen, og Pentium M var ikke Netburst hvis jeg husker riktig.

Edit: kanskje litt på siden, men jeg skaffet meg et 2 GB minnesett av typen DDR2-800 MHz til 895. Syntes det var ganske pent.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Huff her var det mye surr:

- Xeon 32xx og 53xx = 2 stk dobbeltkjerner Core 2 Duo under det samme lokket

- Xeon 51xx = Core 2 Duo

- Core 2 Duo er ikke like Core Duo. Core Duo er basert på Pentium M og er veldig like med unntak av delt L2 cache og 2 kjerner i stedet for 1.

- Core 2 Duo er basert på Core Duo, men er en sterk forbedring på mange punkter. Core 2 Duo er 64bit mens forgjengeren kun var 32bit. En rekke ekstra beregningsenheter har blitt lagt til i oppgraderingen.

- Ingen av de jeg har nevnt nå er basert på netburst. Netburst er Pentium4-serien og Pentium D. Celeron for stasjonære PCer er fortsatt netburst. Alle disse hadde et enormt effektforbruk i forhold til ytelsen sammenlignet med Pentium M, Core Duo, Core 2 Duo, Xeon 53xx, 51xx og Alle Athlon64, Opteron og nyere Sempron.

Lenke til kommentar

8454712[/snapback]

Intel Core Duo bygde vel mer på Pentium M arkitekturen, og Pentium M var ikke Netburst hvis jeg husker riktig.

Edit: kanskje litt på siden, men jeg skaffet meg et 2 GB minnesett av typen DDR2-800 MHz til 895. Syntes det var ganske pent.

8455013[/snapback]

hvor kjøpte du ramn? jeg betalte 1200 for 2x1gb pc6400 ram. geil sakene,

Lenke til kommentar
hvor kjøpte du ramn? jeg betalte 1200 for 2x1gb pc6400 ram. geil sakene,

8455870[/snapback]

Dette var også Geil-minne. Det dukket opp en annonse her på hw.no hvor PSData hadde feilpriset. Ringte PSData så fort jeg så den. De visste om annonsen. Hadde egentlig bestilt et DDR2-5400 MHz sett, men fortalte om annonsen. Og da fikk jeg prisen jeg hadde sett i annonsen. Den forsvant ganske fort etterpå. Resultat: jeg fikk et 2GB DDR2-PC6400 sett til 895. Er rimelig fornøyd.

Lenke til kommentar

Ahhh, jeg får ikke bestemt meg! Jeg trenger sårt nytt hovedkort, minne og cpu, men det er ikke lett å foreta seg noe når det dukker opp slike lister...

QX6850.jpg

Kjipt å kjøpe en quad nå til over 4 lapper som koster 2 til sommern....

Endret av Dentro
Lenke til kommentar
Ahhh, jeg får ikke bestemt meg! Jeg trenger sårt nytt hovedkort, minne og cpu, men det er ikke lett å foreta seg noe når det dukker opp slike lister...

QX6850.jpg

Kjipt å kjøpe en quad nå til over 4 lapper som koster 2 til sommern....

8455927[/snapback]

kjøpt en E4300 davel:P klokk den til helvete og så kjøper du en q6600 til høsten^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...