Gå til innhold

LCD-skjerm - døde pixler, ikke-standard oppløsning

mbst

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan det er med døde pixler på dagens LCD-skjermer.

Har situasjonen bedret seg i det siste? Hvor omfattende er det?

(Ikke for at det har vært så veldig mange før, men målet må jo være null.)

Merker man egentlig et par-tre døde pixler i daglig bruk, eller kanskje de ligger på linje med de to stripene på Sony Trinitron-skjermer i irritasjonsfaktor?

Er døde pixler mer en regel enn et unntak, og hvordan kan man vente at situasjonen vil endre seg? Feks i løpet av 12-24 mnd.

Er dette med døde pixler et grunnleggende problem ved LCD-skjermer som ikke vil la seg forbedre, eller vil det kunne bedres for deretter å elimineres helt ved videre teknologisk utvikling?

Over hvilke tidsrammer?

Videre lurer jeg på hvordan bildet blir hvis man feks kjører et spill i 1024x768 på en skjerm laget for 1280x1024. Hva med 1152x864 på samme skjerm?

Er det mulig å leve med det resulterende bildet, eller er man i praksis nødt til å holde seg til standard-oppløsningen hvis utseendet har så mye som litt betydning?

Hvor "stygt" blir det egentlig?

Utgjør det at skjermen er laget i formatet 5:4 et stort problem når man går over til 4:3-formater?

Er det i det hele tatt mulig å kjøre i høyere oppløning enn det skjermen er lagd for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deffekte pixler kan man som regel massere med en bommullsdott til de begynner å fungere igjen.

Hi-End-skjermene (som f.eks Samsung 172T) kommer mye skjeldnere med deffekte pixler enn de billigere modellene.

Andre oppløsninger vil se forferdelig ut. (punktum) Hvis du absolutt MÅ kjøre med lavere oppløsning for å få flyt i et spill så vil jeg anbefale å sette ned oppløsningen nøyaktig med en faktor 4. Altså fra 1280x1024 til 640x512. Da vil vær pixel i spillet dekke nøyaktig 4 hele pixler på skjermen. En hver mellomting vil se grusomt ut.

Lenke til kommentar

trodde nå ganske bestemt at har du en død pixel så er det ikke noe du kan gjøre med det? hvorfor i det hele tatt snakke om døde pixler vist alt du trenger å gjøre er å investere i en bommusldott ??

døde pixler er produksjonsfeil, dvs at en pixel som viser enten rød / grønn / blå, har mistet kontakten og viser derfor den samme fargen hele tiden.

På samme måte vil det aldri komme døde pixler på en skjærm som er produsert "perfekt".

i fremtiden så vil vi ikke ha LCD skjærmer :wink:

nei, men det er vel mest sannsylnig at det vil bli mindre av dem, og en død pixel er for meg en død skjærm.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-11 16:07, skrev Folo:

nei, men det er vel mest sannsylnig at det vil bli mindre av dem, og en død pixel er for meg en død skjærm.

Hva mener du vi vil ha da?

Har nemlig en Sony G420 CRT, og den tar så mye plass at det virker forlokkende med en LCD-skjerm. Det er ikke aktuelt å bytte den før om hvertfall ett år, men bare lukter litt på markedet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-11 16:23, skrev mbst:

Quote:

Den 2002-12-11 16:07, skrev Folo:

Hva mener du vi vil ha da?

Har nemlig en Sony G420 CRT, og den tar så mye plass at det virker forlokkende med en LCD-skjerm. Det er ikke aktuelt å bytte den før om hvertfall ett år, men bare lukter litt på markedet.

det er hemmelig :razz:

nei, men utviklinga går jo bare en vei, men der er vel helst barnebarn og det som er enda yngre som vil oppleve det.

Ja, jeg sitter med mer eller mindre samme tankegang som deg. der er merkelig hvor mye større CRT skjærmen minn har blitt i løpet av det siste året for å si det slikt. men har ikke noe akutt behov for LCD skjærm akkurat nå, så da føler jeg det er best å vente til vi har tatt noen skritt videre i hva du får for penga. er jo liten vist å kjøpe LCD for å bytte den om 2 år, vil jo at den skal holde lengre en det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-11 15:58, skrev Simen1:

Deffekte pixler kan man som regel massere med en bommullsdott til de begynner å fungere igjen.

Døde pixler, zombiepixler eller begge?

Quote:

Hi-End-skjermene (som f.eks Samsung 172T) kommer mye skjeldnere med deffekte pixler enn de billigere modellene.

Avhengig av hvilken standard produsenten måler etter, ja. Men prisen trenger ikke være en absolutt antydning på antall pixelfeil.

Quote:

Andre oppløsninger vil se forferdelig ut.

(punktum)

Det vil jeg definitivt avkrefte. Til bildebehandling o.l, ja, men f.eks til spilling er andre oppløsninger definitivt ikke forferdelige. YMMV, seff.

Quote:

Hvis du absolutt MÅ kjøre med lavere oppløsning for å få flyt i et spill så vil jeg anbefale å sette ned oppløsningen nøyaktig med en faktor 4. Altså fra 1280x1024 til 640x512.

640x512 er ikke en standard-oppløsning. Problemet med 1280x1024 er at forholdet er 5:4. Svært få standardoppløsninger, om noen, er i samme forhold. Derfor er en skjerm med native oppløsning på 1600x1200 å foretrekke, da denne er i 4:3 og burde skalere mye bedre.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-11 12:45, skrev mbst:

Har situasjonen bedret seg i det siste? Hvor omfattende er det?

Si det. På skolen er det en del saler med LCD-skjermer. På den ene har jeg ikke sett en eneste skjerm med pixelfeil (ca 60stk Acer 15"), på den andre er det tre, fire maskiner med pixelfeil (ca 40stk Hyundai 17").

Quote:

Merker man egentlig et par-tre døde pixler i daglig bruk, eller kanskje de ligger på linje med de to stripene på Sony Trinitron-skjermer i irritasjonsfaktor?

På min Hyundai 17" er det to zombiepixler (som lyser konstant) helt oppe til venstre. Nå jeg først så dem, tenkte jeg "faen i innerste varmere strøk down under", men etter å ha brukt skjermen en måned, har jeg sluttet å legge merke til dem. Vanligvis skjules de av programmers tittellinje, men når skjermen ellers er svart, kan det være plagsomt. YMMV, seff.

Quote:

Er døde pixler mer en regel enn et unntak, og hvordan kan man vente at situasjonen vil endre seg? Feks i løpet av 12-24 mnd.

Det er produksjonsavhengig, så gjennombrudd på den siden må nok skje. Husk angreretten ved postordrekjøp.

Quote:

Er dette med døde pixler et grunnleggende problem ved LCD-skjermer som ikke vil la seg forbedre, eller vil det kunne bedres for deretter å elimineres helt ved videre teknologisk utvikling?

Over hvilke tidsrammer?

Det er som sagt et produksjonsmessig problem. Skulle produsentene kun akseptert feilfrie skjermer, ville de blitt veldig dyre.

Quote:

Videre lurer jeg på hvordan bildet blir hvis man feks kjører et spill i 1024x768 på en skjerm laget for 1280x1024. Hva med 1152x864 på samme skjerm?

På min skjerm funker det helt fint. Testet UT i alle oppløsninger skjermen min støtter, og jeg kan ikke si at det var et problem. Jeg la i det store og hele ikke merke til noen artifakter.

I windowsbruk var det mer eller mindre det samme, men 1280x768 så virkelig uggen ut.

Skjermen min støtter: {640x480, 800x600, 1024x768, 1152x864, 1280x768, 1280x960, 1280x1024}, jeg prøvde {640x480, 800x600, 1024x768, 1152x864} i UT.

Er det mulig å leve med det resulterende bildet, eller er man i praksis nødt til å holde seg til standard-oppløsningen hvis utseendet har så mye som litt betydning?

Hvor "stygt" blir det egentlig?

Ja, definitivt. Stygt og stygt, fru Blom. Skaleringen blir feil, linjer kan bli litt rare. Du bør nesten se det selv. Jeg er en kresen jævel når det gjelder det meste, men jeg har ingen problemer med det. Til Windowsbruk kjører jeg selvsagt i native.

Quote:

Utgjør det at skjermen er laget i formatet 5:4 et stort problem når man går over til 4:3-formater?

Se Simen1s svar og mitt svar til ham.

Quote:

Er det i det hele tatt mulig å kjøre i høyere oppløning enn det skjermen er lagd for?

Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...