@Halvor@ Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Jeg har postet en del poster om valg av optikk nå i sammenheng med EOS 30D, etter flere runder med et kamera som jeg lånte av en kamerat samt prøvekjørt pentax som overbeviste stort. Nå skal jeg ikke ramse opp hvorfor pentax vs canon, men de to nye linsene som kommer fra pentax virker veldig spennende og jeg vil ikke gå til innkjøp av no fotoutstyr før disse er testet. En annen ting var også at jeg fant en konverter for å kunne bruke mine gamle pentax skruobjektiver som jeg har en del av. Men så kom saken, skal jeg fleske til med begge de nye pentax objektivene hvis de holder mål så er det nesten 16,000kr. Det betyr litt om de da er kobplitable med fremtidige pentax ffdslr hvis det kommer da. Hva trur dere rundt det, eller er det no som tilsier det ene fremfor det andre. Kjøper man canon optikk i samme prisklasse (L) så er man jo garantert at de passer et ff kamera. Er litt kjedelig å bruke såpasse mye penger på optikk som går ut på data, skal jo liksom ikke gjøre det med glass. Selv om jeg trur k10d + de to nye linsene (16-50+50-135) Vil være en killer i mange år fremover. Hva sier dere her på forumet? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Jeg har postet en del poster om valg av optikk nå i sammenheng med EOS 30D, etter flere runder med et kamera som jeg lånte av en kamerat samt prøvekjørt pentax som overbeviste stort. Nå skal jeg ikke ramse opp hvorfor pentax vs canon, men de to nye linsene som kommer fra pentax virker veldig spennende og jeg vil ikke gå til innkjøp av no fotoutstyr før disse er testet. En annen ting var også at jeg fant en konverter for å kunne bruke mine gamle pentax skruobjektiver som jeg har en del av. Men så kom saken, skal jeg fleske til med begge de nye pentax objektivene hvis de holder mål så er det nesten 16,000kr. Det betyr litt om de da er kobplitable med fremtidige pentax ffdslr hvis det kommer da. Hva trur dere rundt det, eller er det no som tilsier det ene fremfor det andre. Kjøper man canon optikk i samme prisklasse (L) så er man jo garantert at de passer et ff kamera. Er litt kjedelig å bruke såpasse mye penger på optikk som går ut på data, skal jo liksom ikke gjøre det med glass. Selv om jeg trur k10d + de to nye linsene (16-50+50-135) Vil være en killer i mange år fremover. Hva sier dere her på forumet? 8141380[/snapback] Å satse på DA optikk til såkalt fullformat kan kan bli et blindspor. Den er i utgangspunktet laget med tanke på APS formatet. Samtidig viser testing at noen av objektivene faktisk fungerer på gamle filmhus. Så noe entydig svar er ikke lett å gi. Men, mange tror at Pentax vil hoppe bukk over hele fullformatgreia. Fullformat henvender seg i hovedsak til proffsegmentet. Og Pentax har i lang tid lovet en digital 645. Argumentasjonen til de som hevder at Pentax ikke kommer til å lansere fullformat går på at de med 645D vil dekke store deler av det markedet. De har lovet to nye hus i år. Det blir reelle oppgraderinger av K100D og K10D. I tilleg så lover de tilsammen ti nye DA objektiver i løpet av året. Så noe proffhus må vi nok i beste fall vente til neste år før vi ser. Kilde: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-...y-strategy.html Lens Roadmap for eksiterende og nye objektiver: Edit: Beklager feil lenke, rett: http://www.digital.pentax.co.jp/en/lens/roadmap.pdf Mvh Tim Typo Endret 14. mars 2007 av fototim Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Egentlig er det bare Canon som har vært uklare når det gjelder sensorstørrelse. Alle andre produsenter er helt klare på dette og har en klar strategi å jobbe etter. Både hos Nikon og Pentax er det aps-c format som gjelder. Ingenting i Pentax sine planer om nye objektiver er det noe som tilsier en større sensor enn aps-c i fremtiden. Men å spå er vanskelig og spesiellt om fremtiden. Etter min mening er det heller ikke slik at et FF objektiv sammen med stor sensor gir bedre bildekvalitet enn aps-c sensor og tilpasset optikk. Det er både fordeler og bakdeler med begge systemene og for meg er det mest fordeler å hente med aps-c format. Teleobjektivene har fått en 1,5x faktor som passer meg bra og Pentax sin DA14/2,8 er langt, langt bedre enn Pentax sin 20/2,8 for 24x36mm format. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Egentlig er det bare Canon som har vært uklare når det gjelder sensorstørrelse. 8155218[/snapback] Fiffig måte å si at Canon tilbyr kundene valgfrihet til å kjøpe det kameraet med den brikkestørrelsen som passer ens bruksområde/økonomi best... Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Egentlig er det bare Canon som har vært uklare når det gjelder sensorstørrelse. 8155218[/snapback] Fiffig måte å si at Canon tilbyr kundene valgfrihet til å kjøpe det kameraet med den brikkestørrelsen som passer ens bruksområde/økonomi best... 8155701[/snapback] Tja. Hvor mange tror du tar veloverveide konklusjoner i forhold til hvor mange som tror "dess større dess bedre" :-) Jeg synes _ikke_ Canon gir full valgfrihet når det er tvil om f.eks. satsingen på EF-S objektiver. Canon er definitivt ikke på hugget der i gården slik som Nikon og Pentax er. Stadig ser en Canon brukere som er dradd mellom to stoler i valg mellom å kjøpe EF eller EF-S objektiver. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Tja. Hvor mange tror du tar veloverveide konklusjoner i forhold til hvor mange som tror "dess større dess bedre" :-) Der er helt sikkert en del som kjøper kamera etter 'jo større jo bedre' ja, men jeg får da håpe at flesteparten av de som legger minst 20 tusen og vel så det i et kamerhus, har gjort seg noen tanker rundt dette. Jeg synes _ikke_ Canon gir full valgfrihet når det er tvil om f.eks. satsingen på EF-S objektiver. Canon er definitivt ikke på hugget der i gården slik som Nikon og Pentax er. Stadig ser en Canon brukere som er dradd mellom to stoler i valg mellom å kjøpe EF eller EF-S objektiver. At de blir dradd mellom to stoler er vel mye pga det du nevner lenger oppe, nemlig at mange ikke klarer å slå seg til ro med APS-C når det finnes APS-H og FF. Nå har da Canon etterhvert fått et pent utvalg EF-S objektiv etterhvert, selv om en jo alltids finner hull. En lyssterk EF-S 30mm hadde solgt som hakka møkk. Det som i alle fall synest å være helt sikkert er at APS-C ikke er noe format som vil bli tonet ned til fordel for et større format, med det første. Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Jeg sikler mest på det kommende DA* 55/1.4 SDM mvh .lars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå