Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

to internettlinjer som en linje

Anbefalte innlegg

hei, har to internettlinjer..

lurer på hvordan jeg kan få brukt begge to som en på en måte

altså hvis jeg f.eks laster ned noe med utorrent hvordan kan jeg få

utbytte av begge linjene ?

eventuelt laste ned fra ftp, http osv.. :)

håper på svar og at det går ann :D

på forrhånd takk!

(har to nettverkskort)

Endret av marrismarflow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trur det skal gå å brukoble nettverkstilkoblingane. merk dei to aktuelle nettverkstilkoblingane i mine nettversktilkoblinger, høgreklikk og trykk på opprett bru.

8141037[/snapback]

hmm, hvilken ip vil da brukes som min ut ip isåfall? kan dette settes på noe vis?

Lenke til kommentar

Eg har både CanalDigital gjennom kabelnettet og BlueCom gjennom telenettet og det går IKKE ann å ha 2 internett linjer på EN maskin.. da velger Windows en av de.

MEN om det finnes måter å ordne dette på er GODT mulig. Eg hadde en lignende tråd oppe og den gang fikk eg som svar: Linux.

Folk sa Linux var tingen.

Lenke til kommentar
Eg har både CanalDigital gjennom kabelnettet og BlueCom gjennom telenettet og det går IKKE ann å ha 2 internett linjer på EN maskin.. da velger Windows en av de.

MEN om det finnes måter å ordne dette på er GODT mulig. Eg hadde en lignende tråd oppe og den gang fikk eg som svar: Linux.

Folk sa Linux var tingen.

8141452[/snapback]

hmm, okai.. fikkd u noe svar på hvordan du kunne gjøre det i linux da ? =)

Lenke til kommentar

Nei og som du gjerne ser i profilen min, helt nederst, under MIN MASKINVARE:

LAN:

Lokal nett @ 1Gb switch 5 ports

BlueCom @ 100Mb Switch 8 ports

CanalDigital --> direkte i Serveren

Slik fikset EG mitt problem.. hehe. Selv om det ikke hjelper DEG noe særlig. Men hva skal du med 2 linjer på 1 maskin da? Brokoble 2 middelslinjer? Nå når det blir billigere og billigere med ADSL2.

Endret av tjuetre
Lenke til kommentar
Nei og som du gjerne ser i profilen min, helt nederst, under MIN MASKINVARE:

LAN:

Lokal nett @ 1Gb switch 5 ports

BlueCom @ 100Mb Switch 8 ports

CanalDigital --> direkte i Serveren

Slik fikset EG mitt problem.. hehe. Selv om det ikke hjelper DEG noe særlig. Men hva skal du med 2 linjer på 1 maskin da? Brokoble 2 middelslinjer? Nå når det blir billigere og billigere med ADSL2.

8141486[/snapback]

fordi jeg HAR adsl2+ :) og fikk sånn herre gratis borettslagspakke fra borettslaget

med internett og digital dekoder...

tenkte jeg måtte utnytte det når man først har fått det lissom=)

håpa på litt bedre ut linje..

Lenke til kommentar

Du kan få til å bruke 2 internet linjer samtidig ved å gjøre følgende:

Koble PCen til en av routerne på LAN siden og koble sammen begge routerne på samme LAN side. Du må antageligvis ha forskjellig subnet på routerne.

F.eks

10.0.0.* på den ene og 192.168.0.* på den andre.

I nettverkskort settingsene setter du inn manuell IP (ikke dhcp hentet IP). Feks 192.168.0.100, så trykker du avansert og legger inn f.eks 10.0.0.100 sånn at du har tilgang til den andre routern også.

Så kommer det avanserte. Gå på kommando linjen (cmd) og skriv

route print

Da ser du alle routinger som finnes. Default så vil nok ALL trafikk(bortsett fra 192.168.0.* og 10.0.0.* og et sett andre) gå mot det du har satt som default gateway i nettverkskort oppsettet ditt.

Men. Du kan fjerne denne vha route kommandoer

route /? for å se disse

Da kan du feks si at alle IP'er mellom 1.0.0.1 til 128.0.0.1 skal gå via 10.0.0.1 mens 129.0.0.1 til 250.0.0.1 skal gå via 192.168.0.1.

Det er selvsagt unntak i den listen da en del IPer er definert som LAN ip'er.

Men det der forklarer ihvertfall prinsippet. Man sier hvilke IPer som skal benytte hver av routerne.

Jeg vet ikke om noen metode for å gjøre dette random. Men om du har 2 linjer så gir dette ihvertfall muligheten til å bruke begge linjene.

Fjern default gateway via

route delete

kommandoen. Så kan du leke deg med

route add

kommandoen for å fortelle maskinen din om den skal gå via 10.0.0.1 eller 192.168.0.1 mot en IP på internett.

Lenke til kommentar

wolf5 her fått mye med seg i timen :-) , en bedre måte er og bruke "bind ip" akuratt det han i første post ser etter.

det her gjør omtrent det samme som wolf5 sier ,men da bruker du bind ip, så eks utorrent bruker en linje mens web og sånt bruker andre linja. må du endre på noen ting.

1. begge netta MÅ ha forsjelige subnet, selv om dem er på samme kabel

eks:

lan1 = 192.168.1.1 (gateway)

lan2 = 192.168.2.1 (gateway)

på din pc. sett fast ip til 192.168.1.200

net mast: 255.255.255.0

gateway 192.168.1.1

dns: 195.159.0.100 og 195.159.0.200

trykk ok og sjekk du har inet fra den linja.

gå inn på samme stede der du setter fast ip, velg advanst i bunnen

velg : add (øvest)

skriv inn 192.168.2.200 , mask 255.255.255.0

tykk så add i bunnen.

og skriv inn 192.168.2.1

da har du kontakt med begge netta. (samme som wolf5 forklarte)

NB: har du 2 kort sett bare fast ip eller mota dhcp , og se hvem ip som du har på begge 2, men dem MÅ ha forsjelige subnet.

------------ (her kan du og bytte ut med routing) eller bindip----

ved bruk av bindip så går du på http://showmyip.com

den linja som kommer opp da. er hoved linja di (ja veit du kan endre på metric, men funker dårlig.) det er den linja som blir brukt når du ikke bruker bind ip. veldig ofte blir 192.168.1.1 bruk først.

så går du i programet og velger "bindip" og skrive ip 192.168.2.200 da vil den bruke linja nr 2.

NB: i utorrent gå under setings greia->advandst->

fyll ut følgende-

net.bind_ip: 192.168.2.200

net.outgoing_ip: 192.168.2.1

net.outgoing_port: 4533 (endre til den porten du har forword, DEN KAN IKKE VÆRE 0 )

restart utorrent og du har web på 192.168.1.1 og utorrent på 192.168.2.1

det er den beste/enkleste måten og få 2 linjer i windows som funker stabilt.

--------------------

du må ikke ha linux for og ha 2 inet linjer, på en pc. du kan ikke dobble hastigheten det funker ikke, da må du ha linux

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

Egen router med støtte som Arcus nevner er nok best.

Når det gjelder bind ip som nevnt så vil vel all trafikk bruke den gatewayen i programmet.

Dermed får man ikke dobbel fart, men ved å si at alle iper mellom 1.*.*.*-128.*.*.* skal via 1 gateway og resten via gateway nummer 2, kan du faktisk få dobbel fart da du kobler opp mot mange forskjellige IPer (som da enten bruker gateway1 eller 2).

Lenke til kommentar
den finnes en router, som gjer det automatisk, var testa her på HW. men husker ikkje kva den heiter. du kan også bruke en pc, med software som M0n0wall etc, og køyre loadbalancing.

8141580[/snapback]

SMC Barricade BR24Q :thumbup:

8152468[/snapback]

hehe.. ja sjå der ja ^^

8157946[/snapback]

jaggu den så fin ut...

men ingen som har den på lager ser det ut til :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...