Gå til innhold

Lydkort verdig mitt anlegg (Densen)

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter her med en Densen Beat b-100 og et par høyttalere som en god Dj her i byen har laget... Og fant ut at min data ikke var verdig anlegget, så nå ser jeg etter lydkort verdig anlegget... Men jeg har null peil på hva jeg bør se etter... Noen som kan hjelpe?

Edit: Tenkte jeg kunne legge ut noe info om høyttalerne, de består av 4 stk 8" elementer (mellomtone) og en stk diskant. Også har jeg i tillegg en 12" bass fra sony...

Her er høyttaler med 12" bass bak... Det fjerde mellomtone er plassert nede ved gulvet bakpå...

post-121117-1173734170_thumb.jpg

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi snakker musikk. Spill lyden er ikke så nøye med, sluttet å spille for det meste. Musikk avspilling er det som er hoved bruken. Kan si at koblingen på forsterker er sånn rød/hvit kobling (husker ikke navnet) Har nå en overgang til mini-jack, men tror ikke akkurat kvaliteten er den beste :blush:

Lenke til kommentar

Hei.

Uten at jeg skal rakke ned på noen, spesiellt konstruktøren av høytalerne gjerne, vil jeg si at det kanskje er høytalerne som ikke står i stil med forsterkeren.

Nå kan ikke jeg ut fra bildet si at de lyder dårlig, men de ser ut som typiske Party høytalere med 1 diskant og masse basselementer.

8" som mellomtone sier du det er, den størrelse på mellomtone er mest brukt på PA høytalere. Så i forhold til forsterkeren som er bra, er vel ikke de høytalerne de mest nøytrale vil jeg tro.

Uansett, er det MP3 og lignende lyd du spiller av via PC, trenger du ikke spandere mere enn 4-500 på lydkort. Et eksternt lydkort kan være greit for å slippe støy fra maskinen. Jeg bruker selv et eksternt soundblaster live lydkort, og det holder plenty til avspilling av MP3 og lignende.

Og du får en rimelig og grei gullforgylt 3,5" til phono overgang hos f.eks. Clas Ohlson.

Nettulf

Lenke til kommentar

Oppklare litt her. DET er mellomtone elementer... Høytallerne ble bygget for musikk ala klassisk, jazz, blues. Sånn type musikk. Ikke party musikk og min far har noen Patoz (1,8m eller noe sånt) med en forsterker som står i stil, mitt anlegg spiller like klart og vakkert :love: Som hans anlegg.

Og det du sier om mp3... Jeg bruker formatet Flac.

Edit: De skal også være bygget for forsterkeren...

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Det kom et forslag om onkyo litt lengre opp. Det skal være svært bra motfor den relativt beskjedne prisen. Og eksternt kan du bare drite i med mindre du har et eksternt til 2000 kroner, gjerne firewire som gir mer strøm og i praksis mer data enn usb.

Lenke til kommentar
Det kom et forslag om onkyo litt lengre opp. Det skal være svært bra motfor den relativt beskjedne prisen. Og eksternt kan du bare drite i med mindre du har et eksternt til 2000 kroner, gjerne firewire som gir mer strøm og i praksis mer data enn usb.

8163058[/snapback]

Dette hørtes spennende ut. Man får mer data hvis det er mer strøm? Jeg blir veldig glad hvis du kan utdype, evt. linke til noe informasjon.

Lenke til kommentar
Og eksternt kan du bare drite i med mindre du har et eksternt til 2000 kroner, gjerne firewire som gir mer strøm og i praksis mer data enn usb.

8163058[/snapback]

Dette var da mildt sagt litt uklart. USB funker aldeles utmerket til å overføre lyd. FireWire også, for den saks skyld.

Skal man virkelig klinke til, kan man se på Apogee Mini-DAC - det er vel noe av det mer high end man finner innen eksterne USB-lydkort.

Lenke til kommentar

kanskje jeg forklarte meg litt dårlig, men firewire er på papiret inderlegent usb, men i praksis så yter firewire bedre. Det er ikke grunnet mer strøm, det er en annen feature firewire har. Men la nå ikke denne tråden handle om firewire vs. usb. På lydfronten er det også sånn at de beste trådløse er basert på firewire nettopp fordi dette er en apple standard, og de fleste semiprofesjonelle bruker mac og ikke pc til musikkproduksjon.

Du mener vanlig RCA plugger kuldesjokk. onkyo kortet har en meget bra DAC (digital -> analog converter) og denne er ofte bedre enn de aller fleste mainstream forsterkere, og anbefales brukt da. Har du derimot en bra (ikke nødvendigvis 1000000000watt, men en med bra lyd) så bør du bruke digital kabel og heller konvertere til analogt i forsterkeren.

Endret av OgnOmm
Lenke til kommentar
kanskje jeg forklarte meg litt dårlig, men firewire er på papiret inderlegent usb, men i praksis så yter firewire bedre. Det er ikke grunnet mer strøm, det er en annen feature firewire har. Men la nå ikke denne tråden handle om firewire vs. usb. På lydfronten er det også sånn at de beste trådløse er basert på firewire nettopp fordi dette er en apple standard, og de fleste semiprofesjonelle bruker mac og ikke pc til musikkproduksjon.

Du mener vanlig RCA plugger kuldesjokk. onkyo kortet har en meget bra DAC (digital -> analog converter) og denne er ofte bedre enn de aller fleste mainstream forsterkere, og anbefales brukt da. Har du derimot en bra (ikke nødvendigvis 1000000000watt, men en med bra lyd) så bør du bruke digital kabel og heller konvertere til analogt i forsterkeren.

8163750[/snapback]

Stadig like forvirret. Vil et firewire lydkort låte bedre enn ett USB? Og vil det være forskjell på lyden fra et firewire lydkort hvis det er koblet til en mac vs. en PC?

Lenke til kommentar
kanskje jeg forklarte meg litt dårlig, men firewire er på papiret inderlegent usb, men i praksis så yter firewire bedre.

FireWire er en klart overlegen protokoll, både når det gjelder implementeringen av hvordan data overføres, hvordan enheter kan daisy-chaines, og i ren overføringshastighet. Dette har dog lite å si ved valg av et to-kanals eksternt lydkort. Det finnes mange profesjonelle løsninger for USB, eksempelvis Digidesign's MBox-er som er beregnet på hjemmestudioer og det semiproffe markedet.

Det er ikke grunnet mer strøm, det er en annen feature firewire har. Men la nå ikke denne tråden handle om firewire vs. usb. På lydfronten er det også sånn at de beste trådløse er basert på firewire nettopp fordi dette er en apple standard, og de fleste semiprofesjonelle bruker mac og ikke pc til musikkproduksjon.

Hva har det med saken å gjøre, såfremt ytelsen for et forholdsvis simpelt USB-lydkort er jevngodt med en tilsvarende løsning med FireWire? Forøvrig er PC minst like vanlig i musikkproduksjon som Mac. På Mac er det i hovedsak Logic og Digital Performer som gjelder, på PC er det Cubase, Nuendo og Sonar (også har du leketøy som Fruity Loops og sånt i tillegg da). Hipp som happ, omtrent like mange brukere på hver side av "gjerdet". Selv bruker jeg Pro Tools på både Mac og PC om hverandre, og er strålende fornøyd med begge plattformer.

Skal man ha et forholdsvis "billig" eksternt lydkort, havner man vel ganske fort på en USB-løsning, gjør man ikke? Hvorvidt det er USB eller FireWire som benyttes som grensesnitt, er ikke avgjørende i dette sjiktet, mener nå jeg. 480 mbit pr. sekund i burst rate er mer enn nok til å overføre to-kanals lyd.

Personlig liker jeg også å få DA-konverterne ut av selve PC-kabinettet, da det er mye rart i en PC som kan indusere støy i et internt lydkort.

Endret av BrunoStergodt
Lenke til kommentar

Et dønn bra kort vil ikke nødvendigvis låte bedre med firewire enn med usb. Det er det innmaten som bestemmer. Men her mener jeg forstatt at de aller fleste gode eksterne innenfor oss dødeliges lommer er firewire kort. Hadde det vært opp til meg hadde vi bare faset ut usb og brukt firewire som faktisk er en bedre standard enn usb. Men det er fortsatt riktig at det finnes gode eksterne lydkort basert på usb også. Til ren avspilling av musikk vil du neppe klare å sprenge hverken kapasiteten til firewire eller usb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...