Helolle Skrevet 12. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 Jeg fikk lightroom for et par uker siden og importerte gamle bilder for å se om det var noen jeg kunne få til noe spennende med. Jeg fant dette fra romjulen 2005: Teknisk info: Nikon D50, 50mm f1.8 Blenderåpning f1.8 Lukkertid 1/80s ISO1600 Jeg er temmelig fornøyd med resultatet, men kommentarer mottas med takk Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 12. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 Kanskje litt skarping hadde gjort seg? Ikke for mye, men en anelse.. Syns også det ser litt utbrent ut på kinnet, dessverre. Det var kritikken. Ellers syns jeg det er fint, men jeg er svak for gamle mennesker Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 Demt høylysene litt, og bruk levels, curves og dodge&burn så kan du få til noe mer bruktbart enn dette Også litt oppskarping. Jeg vet ikke om dette er mulig i lightroom, men jeg kan bare si hva jeg ville gjort i PS, Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Bilder av gamle folk blir vanvittig stilige med litt mere mørkelegging og markering av rynkene. Som på dette platecoveret Endret 12. mars 2007 av Bitex Lenke til kommentar
Helolle Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 Demt høylysene litt, og bruk levels, curves og dodge&burn så kan du få til noe mer bruktbart enn dette Også litt oppskarping. Jeg vet ikke om dette er mulig i lightroom, men jeg kan bare si hva jeg ville gjort i PS, 8140763[/snapback] Først og fremst, takk til begge for innspill. Jeg har justert ganske mye for å få så mye dynamikk som mulig i bildet. På laptopen min (som er ukalibrert) ser det utbrent ut på nesen og kinnet, men på fotomaskinen med kalibrert (CRT)skjerm ser det ok ut. Jeg har erfart at hvis ting ser bra ut på CRTskjermen blir det også bra på papir, mens det ser helt annerledes ut på LCD-skjermene mine (laptop og noe gammelt 19"-herk, ukalibrert). Skarpheten kan jeg ikke gjøre så veldig mye med. Jeg prøvde i lightroom, og hvis jeg øker noe særlig ser det kunstig ut. Det blir haloer og merkelige artifakter nesten med en gang. Prøvde også i paintshop pro, men med samme resultat. For meg kan det se ut som en kombinasjon av at fokus ikke er helt på det riktige stedet (litt foran ansiktet?) og at 50 1.8 er ganske soft på største blender. Jeg får prøve å sende det i full størrelse til print og se hvordan det blir på papir. Tanken er at han skal få bildet innrammet i gave litt frempå vårparten. /Helge Lenke til kommentar
Helolle Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 Hvem er det? 8140895[/snapback] Det er min morfar. Knapt 86 år gammel da bildet ble tatt /Helge Lenke til kommentar
Helolle Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 Bilder av gamle folk blir vanvittig stilige med litt mere mørkelegging og markering av rynkene. Som på dette platecoveret 8140806[/snapback] Jo jeg kan være enig om det er kunst vi snakker om. Dette er tenkt som en gave til ham i form av print i ramme /Helge Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) I dette øyeblikket holder jeg på å laster opp et bildet jeg har redigert ut i fra ditt bilde. Noen av grunnen til uskarpheten er nok på grunn av 1/80. Edit: Endret 12. mars 2007 av Marius olsen Lenke til kommentar
Helolle Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) I dette øyeblikket holder jeg på å laster opp et bildet jeg har redigert ut i fra ditt bilde. Noen av grunnen til uskarpheten er nok på grunn av 1/80. 8141042[/snapback] Jeg skjønner godt hva du er ute etter her. For min smak blir det for mørkt og melankolisk for å formidle den forsiktige gleden ansiktet hans har. Også litt kunstig skarpt for skjerm. Printversjonen vil bli ekstra oppskarpet for å passe mediet. Jeg har inspisert bildet på 200% i lightroom, og såvidt jeg kan se er det ikke rørelseuskarphet i det. Jeg mener å huske at jeg hadde kameraet på en bordplate da jeg tok bildene. Jeg tror fortsatt at grunnen er at 50 f1.8 er soft. Jeg har mange bilder fra det tatt på største blender ingen av dem har jeg klart å få "optimalt" skarpe, selv de som er tatt utendørs på høylys dag. Med tanke på hans noe værbitte ansikt er det kanskje litt greit at det ikke er sylskarpt? Edit: Unødvendig å linke bildet i quote /Helge Endret 12. mars 2007 av Helolle Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 ok, jeg syns det ble litt mer kontraster, og ikke så blast, men alle har sin smak Lenke til kommentar
Helolle Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 ok, jeg syns det ble litt mer kontraster, og ikke så blast, men alle har sin smak 8141260[/snapback] Haha da skulle du se originalen i farve. Den er SKIKKELIG kjedelig. Hadde jeg vært ute etter noe mer kunstnerisk hadde jeg helt klart foretrukket din versjon, eller kanskje tatt det enda lenger. Kanskje jeg er litt vel feig med kontrasten, men printene blir som regel ok og det er det som teller mest for meg /Helge Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 12. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Er enig med Marius og må nok innrømme at jeg likte hans versjon best som er litt mørkere og med mer kontrast, men dette er smak og behag. Litt for uskarpt etter min smak. Det er en ting jeg lurer på: Hvorfor brukte du ISO 1600 og lukker 1/80? Edit: Oppskarping funksjonen i Lightroom er ikke særlig bra, likeså støyfjerningen. Oppskarpingen lønner seg å gjøre i Photoshop og evt støyfjerning i dedikert programvare etter mitt synspunkt. Endret 12. mars 2007 av Autoxave Lenke til kommentar
Helolle Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 Er enig med Marius og må nok innrømme at jeg likte hans versjon best som er litt mørkere og med mer kontrast, men dette er smak og behag. Litt for uskarpt etter min smak. Det er en ting jeg lurer på: Hvorfor brukte du ISO 1600 og lukker 1/80? 8141511[/snapback] Det er lov å ha sine meninger om hvordan bildet burde fremstilles. Som "kunst" ville jeg som tidligere nevnt ha gått for noe a la Marius sin versjon. Som print til avbildede mann tror jeg min lysere variant fungerer bra. Med det lyset som var tilgjengelig hadde jeg vel ikke noe særlig valg mht. kamerainnstillinger. 1/80 er helt på grensen av hva jeg klarer håndholdt med 50mm på et 1.5x crop kamera. Jeg tok en del bilder av sønnen og nevøen min i det denne muligheten viste seg og hadde stilt kameraet for håndhold fotografering. Høy ISO og største blender var altså en nødvendighet. /Helge Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 12. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2007 Helge: Dette med skjermkalibrering er noe herk, det er jo tross alt billeddkvaliteten i den printede versjonen som i ditt tilfelle betyr mest. Håndholdt sier du..skjønner innstillingene dine nå..trodde du brukte stativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå