tommy_sn Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Hei! Jeg kan få et lån på 50.000, rentefritt, fra arbeidsgiveren min. Hva må jeg betale i skatt/avgift på dette, kan umulig være "gratis"? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Ganske riktig, de fleste lån av noen størrelse og med lav rentesats vil utløse beskatning. "Fordel ved rimelig lån i arbeidsforhold fastsettes til differansen mellom en normalrentesats og lånets faktiske rentesats. Stortinget fastsetter normalrentesats til bruk ved beregning av fordel ved lån i arbeidsforhold. Fordel ved rimelig lån fra arbeidsgiver er ikke skattepliktig når lånet på utbetalingstidspunktet ikke overstiger 3/5 av grunnbeløpet i folketrygden og tilbakebetalingstiden er høyst ett år. Begge vilkår må være oppfylt for å få skattefritak." Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Og grunnbeløpet er..? Vil et lån på 50.000 oppfylle kravene? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Grunnbeløpet G, vil du finne på skatteetatens sider ved å lete litt, det er på ca 62 000 kr. Tilbakebetalingstiden må som nevnt være lengre enn ett år. Normalrentesatsen finner du på samme sted: http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...&epslanguage=NO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå