Gå til innhold

Skal slette harddisken. Trenger råd.

Anbefalte innlegg

God dag.

Det er minst to år siden jeg har fragmentert harddisken min. Nå er datamaskinen min så smussig og ødelagt at det er på høy tid med en stor opprydning. Men før jeg kommer så langt trenger jeg råd til metoder for sletting og backuping. Forrige gang jeg slettet alt på harddisken brukte jeg et gratis diskett-basert program som het Autoclave, for å slette absolutt all informasjon på harddisken. Deretter brukte jeg en serie boot-disketter og tilslutt installerte jeg XP med XP cd’en. Nå har jeg ikke lenger diskettstasjon, og jeg lurer da på om dere kan anbefale et gratis program som fungerer som Autoclave men som beviselig virker på cd? Har dere så noen råd til hva jeg skal bruke for å boote etterpå? Må jeg bruke en annen boot-cd hvis jeg skal installere Vista og ikke XP?

I tillegg til dette har jeg nå rundt 20-30 GB med data jeg helst ikke vil miste, og jeg har aldri tatt backups av betydelig størrelse før. Jeg er en fattig student og har ikke enormt å rutte med. Jeg vurderer da to alternativer. Enten kjøper jeg en billig ekstern harddisk og lagre alt på den. Eller jeg kjøper en dvd brenner og lagrer alt på DVD. Hva høres best ut?

Tusen takk for hjelpen :)

Endret av Do_the_Bender
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg ville kjøpt en billig harddisk som rommer det du trenger av plass, og harddisker opp til 120 GB er ganske billig nå for tiden.

Så hvis den gamle er dårligere enn den nye du kjøper, ville jeg latt alt være på den gamle, installert XP på den nye, og så hente inn all dataen din fra den gamle til den nye når du har installert XP på den nye. Hvis du vil bruke Vista, må du kjøpe Vista da. Jeg tror det finnes oppgraderingspakker (fra XP) som er betraktelig billigere enn å kjøpe en full pakke med Vista, men du vil antakelig bytte systemet ditt hvis du går for Vista hvis det er over 2 år gammelt.

Jeg vet ikke noe om Autoclave.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Interessant. Men det reiser et spørsmål jeg lenge har lurt på. Jeg har kun to IDE innganger på hovedkortet mitt. Men IDE kabelen som går til CD-rommene deler seg i to. Gjør man det samme med harddisker? Hvilken ledning skal jeg eventuelt spørre etter i databutikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...