Gå til innhold

Error ved instalering av nvidia driver

Anbefalte innlegg

Her er 2 spørsmål:

HVordan instalerer man automatix2 på PCLinxOS?

Viss ikke det er mulig: hvorfor får jeg denne beskeden når jeg instalerer nvidia driver?:

ERROR: You appear to be running an X server; please exit X before

installing.  For further details, please see the section INSTALLING

THE NVIDIA DRIVER in the README available on the Linux driver

download page at www.nvidia.com.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har problemer med å få avsluttet X pga diverse ting, så kan du bytte til VC1 med å trykke ctrl+alt+F1 , logge inn, skrive init 3 som root (dette endrer til runlevel uten X, installere driver og evt rebooter (eller bytt tilbake til init 5 (?)og kjører startx (?)). Les info under installasjonen om den sier noe om at du er nødt til å redigere xorg.conf for å få tatt i bruk den nye driveren eller om det skjer automatisk.

EDIT: Er du sikker på at du ikke har nvidia-driver i pakkesystemet ditt da? Det er enklere å installere derfra.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Hei,

jeg sliter også med dette.

Jeg får den samme meldingen som åousky. Problemet er at når jeg trykker Ctrl + Alt + 1, så får jeg bare svart skjerm. Kan ikke skrive noe som helst. Jeg har prøvd å stoppe ved å skrive stop gdm ett eller annet (husker ikke helt syntaxen), samme resultat. Svart skjerm.

Jeg har prøvd å følge flere guider på nettet, f.eks http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...er_.28NVIDIA.29

Virker som jeg klarer å installere nvidia drivere, med denne guiden, med skjermen er bare svart når jeg starter igjen. Har fått til Grønn skjerm med svarte striper en gang, vet ikke helt om dette er bedre :-)

Eneste redningen da er å endre fra nvidia til vesa i X11/xorg.xonf filen.

Har også prøvd å installere Nvidia driveren som jeg hentet ned ved å kun starte i recovery mode, men da får jeg beskjed om at jeg kjører i feil runlevel eller noe sånt. Måtte visst ha level 3, så da skrev jeg init 3, men da startet jo X Windows Serveren igjen (eller hva det heter).

Hadde store forhåpninger til den envy saken fra albertomilone, men når jeg henter den å prøver å kjøre den, klager den på Error: Dependency is not satisfiable: module-assistant.

Jeg vil jo helst klare med med standard driveren i Ubuntu for å slippe problemer, men problemet mitt (tror jeg) er at jeg har 8800GTS, og det tror jeg ikke at det er støtte for i de "vanlige" driverne....

Marvin

Lenke til kommentar
Hei,

jeg sliter også med dette.

Jeg får den samme meldingen som åousky. Problemet er at når jeg trykker Ctrl + Alt + 1, så får jeg bare svart skjerm. Kan ikke skrive noe som helst. Jeg har prøvd å stoppe ved å skrive stop gdm ett eller annet (husker ikke helt syntaxen), samme resultat. Svart skjerm.

Jeg har prøvd å følge flere guider på nettet, f.eks http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...er_.28NVIDIA.29

Virker som jeg klarer å installere nvidia drivere, med denne guiden, med skjermen er bare svart når jeg starter igjen. Har fått til Grønn skjerm med svarte striper en gang, vet ikke helt om dette er bedre :-)

Eneste redningen da er å endre fra nvidia til vesa i X11/xorg.xonf filen.

Har også prøvd å installere Nvidia driveren som jeg hentet ned ved å kun starte i recovery mode, men da får jeg beskjed om at jeg kjører i feil runlevel eller noe sånt. Måtte visst ha level 3, så da skrev jeg init 3, men da startet jo X Windows Serveren igjen (eller hva det heter).

Hadde store forhåpninger til den envy saken fra albertomilone, men når jeg henter den å prøver å kjøre den, klager den på Error: Dependency is not satisfiable: module-assistant.

Jeg vil jo helst klare med med standard driveren i Ubuntu for å slippe problemer, men problemet mitt (tror jeg) er at jeg har 8800GTS, og det tror jeg ikke at det er støtte for i de "vanlige" driverne....

Marvin

8142779[/snapback]

Det er fordi du mangler pakken module-assistant. Den kan du installere ved å skrive

sudo aptitude install module-assistant

i en terminal. Så kan du prøve å installere envy igjen. :)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid hørt at det skal være så lett å få hjelp med å få ting til å virke i linux, og det var det jo :)

Virket som bare det. (håper det virker etter en restart også... men det gjør det sikkert)

Tusen takk.

Nå gjenstår det bare de andre 1000 tingene jeg lurer på. Får se å få startet meg noen nye tråder om det, og ikke kapre andre sine....

Håper dette funket for deg også åousky?

marvin

Lenke til kommentar

argh, idiotisk! Viss man bruker "å" i passordet sitt så funker det ikke i ctrl+alt+F1 mode. fordi "å" blir 2-3 stygge tegn. Men uansett, jeg klarte det som ikke root, å logge inn altså, men det er vist ingen prosess som heter X står det:S.

får feilmelding etter dette trinnet: killall X

Litt seinere: Nå funker det, måtte bare forandre root passord. men er kkun forbi killall X leddet

Enda seinere: Når jeg skriver killall X kommer jeg til inlogginen igjen. Så neste gang jeg gjør det hopper jeg over det trinnet. Men når jeg skriver su nv og trykker tab skjer det ingenting. Jeg prøvde å skrive inn lokasjonen manuelt men får vite at "den ikke er der". Hva skjer?

OT: Vet dette er meget OT men uansett, noen av dere som noen gang har fått:" cant load page, CPU overload" når man stiller klokken?:p:D litt morsomt

Endret av åousky
Lenke til kommentar

Hvis du ikke finner driver-fila du skal kjøre, husk at det er forskjell på store og små bokstaver da. (Dobbel)tasting av TAB er bare for å hjelpe deg med å foreslå kommandoer/filnavn, men det forutsetter at du må starte med riktig bokstavtype først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...