Gå til innhold

Skal holde kurs i videoredigering.

Anbefalte innlegg

Hei!

Så ikke helt hvor dette skulle plasseres, men hvis en moderator mener den brude være ett annet sted så er det bare å flytte denne :)

Så til problemet mitt, jeg har tatt på meg å holde noen privattimer innenfor videoredigering. "Eleven" min har mange gamle Hi8 bånd som han vil få over på DVD og legge til litt musikk og effekter og slikt. Det er forsåvidt greit.

Han har kjøpt seg en fin brukbar stasjonær pc, og ett Pinnacle kort til å overføre dette med.

Så kommer vi til problemet, han er i 70-åra og har omtrent aldri tatt i en pc før. Han tror det bare er å sette seg ned å redigere, uten noe forkunnskaper.

Har noen noe formening om hvor jeg burde begynne?

Evt. noen guider som er veldig simple og greie?

Tenkte å sette han litt inn i filsystemet i Windows, for så å gi han litt info fra bl.a

"Guide: Videoformat og diverse," høres dette ok ut, eller er det noe mer han burde vite om?

Takker for hjelp hvis noen kunne tatt seg tid til å svare :)

Vennlig hilsen

Truls B.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med filsystemet i windows? For meg høres det altfor vanskelig ut :s eller mener du .avi og .mpg og de greiene der?

Tror ikke det er noen vits i å lære han AdobePremiere, da det er ganske komplisert og krever en del prøving. Lær han Windows MovieMaker er mitt tips.

Nå skal det sies at jeg aldri før har lært noen på denne måten, så mine tips er bare noe som falt meg inn akkurat nå =)

Lenke til kommentar

huff...

gamle folk og PC... Evig mareritt... :p

Noen fatter det aldri, du får bare begynne å sette opp pcn hans slik at han vet hva han må trykke på...

Å enkle veiledninger på noen vanlige ark...

"Legg på musikk.

Gå til musikkmappen på skrivebordet, dra filen over til Moviemaker, legg til å tidslinjen merket musikk.."

(noe du har forklart 5ganger allerede, å disse hintene kan hjelpe han å huske hvordan det fungerer...)

Men om 70åringen er oppegående så kan det jo gå like greit som å lære noen andre...

Lenke til kommentar

Takker for svar :D

@w3p: Med filbehandling så tenker jeg på mapper, hvordan han burde få ett ordentlig system på filmene sine og selvfølgelig litt om filformater...

Adobe Premiere har jeg ikke noen tanker og begynne med (hadde blitt for dyrt for han uansett), men han har jo kjøpt dette Pinnacle kortet sitt, og med det så fulgte det med Pinnacle Studio 10. Så tenkte å begynne å lære han litt der etterhvert...

@Scorpioen84: Har merket det litt at en må forklare ting 4-5 ganger + noen ganger til neste gang man har en time med personen :p

Som sagt så har han Studio 10 fra Pinnacle, så regner med jeg starter med det :)

70-åringen er veldig oppegående, men tar litt tid før han husker, men han hadde faktisk litt peiling på analog video (av en eller annen grunn :S :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...