Bergans Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Har nylig fått et problem: Mitt gamle hovedkort har tatt kvelden. Dette var et ASUS A7V333 kort. På dette kortet hadde jeg satt opp to WD120GB disker i RAID array. Når jeg nå må bytte hovedkort ønsker jeg selvsagt å beholde de dataene som jeg har på diskene. Ikke så farlig med C partisjonen, men alt det andre....!! Er jeg nødt til å formatere diskene totalt og sette opp ny RAID array uansett hvilket nytt hovedkort jeg velger (selv om jeg kjøper det samme hovedkortet eller et ASUS A7V8X/LAN - KT400)? Hvis noen har en løsning på mitt problem, vedrørende ønske om å beholde lagrede data, er jeg veldig taknemmelig :wink: Mvh Jan Lenke til kommentar
JonV Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Hvis det er lik Raid kontroller, så skal det holde å kun flytte diskene over på den nye kontrolleren. Da trengs ingen formatering :smile: Men hvis du har OS på de så ender du nok opp med format alikevel da OS ikke liker det. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Kjøper du ett HK med samme kontroller så går det. Kjøper du helt samme HK så virker det 100%. Bare finn ut åssen kontroller du har, feks Promise osv... Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Det er slett ikke garantert at det går selv om det er samme kontroller på det nye HKet - endringer i bios eller lignende (annen versjon av chipen) kan føre til at det gamle arrayet er uleselig. Men det kan gå også... Ta backup, for sikkerhets skyld. Og husk hvilken disk som sitter på de forskjellige kanalene :wink: Lenke til kommentar
BeeR Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Hei, var i samme situasjon for en liten stund siden, men med et annet hovedkort (Abit KG7-RAID). Før jeg byttet hovedkortet ville jeg bare forsikret meg om at det gamle hovedkortet faktisk var dødt. Mitt var helt dødt, men da jeg slettet CMOS, så våknet det til liv igjen(!). Jeg ville ihvertfall prøvd det først. Ellers vil jeg tippe at hvis du bruker samme RAID-kontroller bør det fungere. -M Lenke til kommentar
Bergans Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 Har prøvd CMOS trikset, men det er nok over og ut for kortet mitt ;-/ Ser ut til at jeg får prøve å spille ballen over til ASUS, men takk for all hjelp!!! Jan [ Denne Melding var redigert av: Bergans på 2002-12-11 12:37 ] Lenke til kommentar
Superbrain Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Å bytte hovedkort vil gå bra. Så lenge det er samme RAID-kontroller på de to kortene. Det nye kortet vil detektere RAID-arryet på nytt og sette rett block-size osv. Om det er annen bios på det nye hovedkortet spiller mindre rolle så lenge den støtter samme block-size. DVS at hvis du har brukt en mod. bios for fullfunksjonsraid 0/1/0+1 så må du legge inn samme type bios hvis du har forandret på block-size, brukt anne størrelse enn default 64k. Har nettopp gjort det samme selv og det fungerte glimrende, selv med mod.bios. Lykke til :smile: [ Denne Melding var redigert av: Superbrain på 2002-12-11 12:53 ] Lenke til kommentar
nattnett Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 jeg har erfart at det veldig lett kan bli tull med raid når du bytter eller forandrer Hardware. jeg forandret litt på IDE oppsettet mitt, så kræsja hele oppsettet. å bruke raid synes jeg er som å spille russisk rulett. det skulle være dobbelt så risky, men det er i realiteten 10 ganger så risky. raid oppsettet er det som fucker alltid. dette er mine erfaringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå