Gå til innhold

Vad behöver jag för utrustning?

Anbefalte innlegg

Vilket trevligt forum. Hoppas en svensk också får använda sig av det.

Jag undrar vilken datorutrustning som krävs för att arbeta med videoredigering på ett smidigt sätt. Jag vill inte veta minimikrav, utan vad som behövs för att arbetet ska flyta lätt. Jag ska arbeta på PC med FireWireport, mini-DV-kamera, främst med Premiere. Jag undrar vad jag behöver för prestanda i form av processor, RAM och hårddiskutrymme. Räcker det med 512 MB RAM och 100-120 GB hårddisk? Jag vill inte klara mig med minsta möjliga, utan ha en bra kapacitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta utgangspunkt i at 60 min med dv-film tar ca. 15 GB med diskplass. Hvor mange filmprosjekter vil du ha liggende til enhver tid?. Sats på to disker, den ene for download, redigering og den andre for rendring av det ferdige produkt.

Jeg kjører med to disker hhv. 80 og 60 GB.

Redigeringsmaskinen er en P4 1700Mhz med 1024MB med SDRAM. Denne leverer problemfri ytelse. Her er page-fil i Win XP satt til 0 for å få minst mulig bruk av disk under arbeidet.

Hvis du går for DDR-SDRAM PC3200 klarer du deg godt med 512MB. Hvis du går for PE-chipset med f.eks. ASUS eller MSI har du et godt utgangspunkt. Sett på en 2,53 GHz P4 så har du datakraft i massevis.

Jeg har ikke satset på skjermkort som er beregnet for god 2D ytelse, har heller ikke savnet det. Kjører med et GF4 TI4200, så kan jeg få litt ok ytelse i spill også.

Asus P4PE med alt tilbehør inneholder firewire,SATA, 6 usb 2.0 porter, GB-lan, RAID samt lyd. Dette kortet koster 1600,-. Hvis man skal bygge opp en maskin fra grunnen av finner jeg pris/funksjonalitet som god. Kan også legge til at I845PE-chipsettene er meget stabile.

Hvis man holder mye på med rendring, er det verdt å se på disker med SATA, fordi ytelsen mot vanlige ide-disker er så mye bedre.

Edit: Glemte RAID-funksjonalitet på ASUS HK

Yoda

[ Denne Melding var redigert av: Yoda på 2002-12-11 12:32 ]

Lenke til kommentar

Før jeg begynner å klage. Bra svar!

Men over til S-ATA. Har ikke sett nevneverdig med tester sammenligninger av S-ATA kontrollere og disker opp mot vanlig ATA-100/133. Har du noen linker/erfaringer som underbygger påstandene. Ikke ute etter å kverulere, bare lære.

Lenke til kommentar

En liten kikk på nettet avslører at du kan få fujitsu 2,5" drives med S-ATA. Det er vel et kupp!!

I følge Toms Hardware så kan man droppe S-ATA til kontrollerene ligger innebygd i Southbridgen. Ellers må kontrolleren kjøre over PCI-bussen...

Kan jo være kjekt å vente på disker også.

Lenke til kommentar

Litt upresis i SATA delen. Mente egentlig at hvis jeg skulle bygge opp en maskin som primært skulle brukes til video-redigering ville jeg sjekke ut alternativer på HD-siden.

IDE-disklene har jeg erfart at de leverer gjerne opp mot 40 Mbps i starten og etter hvert faller ytelsen kjapt ned mot 30 Mbps. S-ATA har en teoretisk kapasitet på 1,5 Gbps som burde gi betydelig ytelsesøkning. En annen sak er at RAID/SATA gir mulighet til å hekte på flere disker uten å sette inn ny IDE-kontroller.

Yoda

Lenke til kommentar

Du har forsåvidt rett. Men det er ingen kommersielle løsninger på markedet. Man regner ikke med at S-ATA kan få noe fart før nærmere sommeren. De fleste HD-fabrikantene har akkurat levert sine nyeste modeller og det var ikke noen S-Ata disker der.

Fujitsu estimerer at S-ATA har markedet fra 2004/2005.

Skal man kjøpe en maskin før sommeren, så ser det ut til at man kan glemme S-ATA. Foreløpig har S-ATA ingen verdi.

Ønsker du raskere disker, så kan Raid-løsninger være noe.

[ Denne Melding var redigert av: 2roll på 2002-12-13 09:13 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...