Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk: Varmekapasitet + elektrisitet

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med en oppgave her... Den så egentlig ikke så forferdelig ut ved første øyekast, men jeg klarer ikke å se hvor jeg har regnet feil.

Oppgaven lyder:

I en varmtvannsbeholder er det to like store motstandssprialer. Når en av dem er koplet til lysnettet, yter den en effekt på 1000W. Hvor lang tid tar det å varme opp 50dm^3 vann fra 10ºC til 80ºC når vi kopler disse sprialene i serie og vi regner at 15% av energien blir avgitt til omgivelsene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med dobbelt så stor motstand (to spiraler i serie) går det halvparten så mye strøm gjennom systemet som med én spiral.

Først finne strømmen som går gjennom én spiral.

Strøm = Effekt / Spenning = 1000W / 230V = 4,348A

To spiraler: 4,348A / 2 = 2,174A

Så finne effekt med to spiraler: Effekt = Strøm * Spenning = 2,174A * 230V = 500W = 500J/s.

Varmekapasitet for vann: 4,187 kJ/(kg*K)

Masse vann i 50dm^3 vann (ved ca 10 grader Celsius : 0,998kg/dm^3 *50dm^3 = 49,9kg.

varmemengde som trengs for å varme opp 49,9kg vann med 70 grader celsius C (eller Kelvin K): 4,187kJ/(kg*K)*49,9kg*70K = 14,63MJ

Boka di tar feil... ;)

den regner ikke med at vannets volum endrer seg med temperatur og at vannets varmekapasitet kan oppgis med mer enn 2 desimaler. :p

Edit:

Med en effekt på 500J/s tar det så lang tid:

14.630.000J / 500J/s =29260s = 8 timer 7 min 40 sek

Eller ca akkurat 8 timer og 8 min give or take.

(Husk å regne med en gjeldende siffer mer enn nødvendig men oppgi svaret med like mange gjeldende siffer som den verdien i oppgaveteksten med færrest gjeldende siffer.

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

Takk, men jeg spurte noen elektrofag (elektronikk...) -venner av meg omtrent samtidig som du skrev svaret ditt. Oppdaget også dette med 500W... Du glemte dog de 15%'ene, tar du med de får man fasitsvar: 9,6timer.

Takk allikevel! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...