Gå til innhold

Hva trenger jeg for å lære java?

Anbefalte innlegg

Som topic sier, hva trenger jeg for å lære Java? Av software osv. , hvilken filendelse man må ha etc. Har aldri vært borti Java, men tenkte jeg skulle ta en titt nå. Hadde også vært fint om noen kunne poste linker til gode sider å lære Java fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joe Grip har laget to gode onlinekurs på Java. Engelsk kurs, men er driiitbra. Lærte meg det mest grunnleggende over en helg med de kursene--de tar bare noen par 5 timer tilsammen, men er en kraftpakke. Enkelt å sitte å høre på hva han sier samtidig som han viser deg i Flash. En god bok er også bra når du begynner å skrive programmer--for å slå opp enkelte temaer.

http://www.joegrip.com - ~400 kroner for begge kursa.

Bump - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=726966.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler den norske boka "Programmering i Java". Tar deg grundig igjennom temaer som du virkelig kommer til å ha bruk for både i Java og i annen programmeringssammenheng!

http://www.tisip.no/public/bok/enBok.jsp?bokid=471

8137921[/snapback]

Nei, det er ikke en bra bok. Jeg lærte meg Java med en av de tidligere utgavene av den boka og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg lærte absolutt ingenting av den boka. Hjalp akkurat ikke at de introduserte et eget bibliotek som skulle gjøre ting "lettere". Husker at det var max forvirring rundt "MittBibliotek" ja.

Lenke til kommentar

Den nye utgaven deres er mye bedre enn de gamle, men ja, det er en vanskelig bok å lese, men hvis du tar deg tid til å tenke litt finner du faktisk svarene! Er faktisk god trening og ikke få alle svarene servert.

Lenke til kommentar
Den nye utgaven deres er mye bedre enn de gamle, men ja, det er en vanskelig bok å lese, men hvis du tar deg tid til å tenke litt finner du faktisk svarene! Er faktisk god trening og ikke få alle svarene servert.

8139243[/snapback]

Mulig den er blitt bedre ja, men den første utgaven var virkelig ikke bra. Ga ingen mening for meg da iallefall, når jeg ikke forstod alle konseptene rundt programmering.

Lenke til kommentar

Av software til å kompilere java-programmene dine med, vil jeg anbefale eclipse på det sterkeste. Det er gratis, og utviklet av velkjente datafirmaer, inkludert Sun og IBM.

Høgskolen i Agder bruker vi boka Core Java. Personlig synes jeg denne er helt grei, og den har også fått en utmerkelse eller to.

Her er et sitat jeg fant på bokens hjemmeside:

Cornell and Horstmann make the details of this powerful and expressive language understandable, and they also furnish a conceptual model for its object-oriented foundations.

Håper dette hjelper deg! Lykke til :w00t:

Lenke til kommentar
hva trenger jeg for å lære Java?

Et godt hode dvs du er logisk anlagt, kan tenke kreativt og abstrakt (matte var antaglig et dine bedre fag på ungdomsskolen) samt en god lærebok.

Av software osv. , hvilken filendelse man må ha etc.

8137620[/snapback]

Nødvendig programvare er et utviklingsmiljø for Java kalt Java Development Kit. Lastet ned fra http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp

I tillegg bør man ha et IDE program. IDE= Integrated development environment. Et bra IDE program er f.eks. Eclipse http://www.eclipse.com

Lenke til kommentar

ang. bruk av IDE-verktøy: disse er supre, og sparer deg for mye tidsbruk. Men de er som regel myntet på folk som allerede kan basic java. Med andre ord: jeg vil anbefale folk å lage sine første java-applikasjoner i en ren teksteditor, ala Notepad. (Notepad2 / notepad++ og mange andre lignende programmer tilbyr syntaks-highlightning. Vedlig kjekt :)

Når man har utviklet et par "hello world"-programmer, og begynner å forstå språket kan man titte på eclipse eller andre IDE'er.

Dette er nå min anbefalning. Java er forøvrig et språk som brukes mye i skolesammenheng, og du finner masse tutorials ute på nett. Google er kjekk å ha, sammen med sun sine egne tutorialer. Lykke til :)

Lenke til kommentar
ang. bruk av IDE-verktøy: disse er supre, og sparer deg for mye tidsbruk. Men de er som regel myntet på folk som allerede kan basic java. Med andre ord: jeg vil anbefale folk å lage sine første java-applikasjoner i en ren teksteditor, ala Notepad. (Notepad2 / notepad++ og mange andre lignende programmer tilbyr syntaks-highlightning. Vedlig kjekt :)

Når man har utviklet et par "hello world"-programmer, og begynner å forstå språket kan man titte på eclipse eller andre IDE'er.

Dette er nå min anbefalning. Java er forøvrig et språk som brukes mye i skolesammenheng, og du finner masse tutorials ute på nett. Google er kjekk å ha, sammen med sun sine egne tutorialer. Lykke til :)

8149026[/snapback]

Denne diskusjonen tror jeg alltid vi ender opp i,som qualbeen mener vil jeg ikke anbefalt og starte med en IDE (eclipse, whatever) før du har endel grunnleggende trening med å kompilere, CLASSPATH's programmerings-struktur o.l Veldig greit å har dette i bakhånd når man begir seg mot en såppas kraftig program som ecplise eller netbeans eller hva det skulle være. Når du har behov for å sette opp ant proskjekter eller skulle koble mot cvs er eclipse akktuelt.

EDIT: Masse typo's her, gidder ikke skrive om

Endret av aC
Lenke til kommentar
Denne diskusjonen tror jeg alltid vi ender opp i,som qualbeen mener vil jeg ikke anbefalt og starte med en IDE (eclipse, whatever) før du har endel grunnleggende trening med å kompilere, CLASSPATH's programmerings-struktur o.l Veldig greit å har dette i bakhånd når man begir seg mot en såppas kraftig program som ecplise eller netbeans eller hva det skulle være. Når du har behov for å sette opp ant proskjekter eller skulle koble mot cvs er eclipse akktuelt.

EDIT: Masse typo's her, gidder ikke skrive om

8155347[/snapback]

Jepp, enig her. Med en IDE blir alt mye enklere, men hjelper lite hvis du ikke forstår hvordan alt henger sammen "under panseret". Skriv i notepad/vi/whatever, eller en teksteditor som har syntax highlighting for Java. Så bruk javac.exe og java.exe for å kompilere og kjøre applikasjonen din. Det var iallefall slik jeg startet, vet ikke hvordan det hadde gått hvis jeg hadde brukt en IDE som Eclipse, for å være helt ærlig..

Lenke til kommentar

Har lånt "Programmering i Java" på biblioteket, og kan det MEST basic, som "hello world" og if osv. Nokon som veit om andre norske bøker?

Eg kan jo litt PHP, så det å skrive skal gå bra, men det er jo syntaxen (leif?), kor det skal puktum og kor det skal parantes.

Det går liksom litt lettare ned då, men engelsk går jo forsåvidt bra.

Eg kan forresten anbefale trådstartar ei bok, det gjer det mykje lettare å lese i bilen (om det ikkje er du som køyrer), i sofaen og på ferie.

Så slepp du å sitje forran pcen heile tida.

Lenke til kommentar

Skulle jeg startet fra begynnelsen med java nå ville jeg valgt textpad, så heller gått over til Eclipse, NetBeans, JBuilder etterhvert.. Bruker textpad fortsatt av og til siden d går raskere, men Eclipse gir deg mer info om hva som kan være galt i programmet.

Prøver du Textpad så husk å lagre filene som java. Eks. MittProgram.java

Og programmet på ha samme navn som den første klassen.

I tillegg til den norske boken: Programmering i java,

så syns jeg dette er en bra link å starte med:

http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstoff/intro/progintro.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...