Gå til innhold

Bærbar som stasjonær - skal batteri tas ut?

perkh

Anbefalte innlegg

Hei,

Bruker bærbar som stasjonær, og den er tilkoblet strøm 100% av tiden (bruker en annen bærbar som reisemaskin). Går det utover batteriet at den er konstant på? Bør/skal/kan jeg ta ut batteriet? Eller bør det ikke gjøres?

Og noe lignende: er koblet på nette via kabel - ikke trådløst - skal/bør det trådløse kortet deaktiveres?

P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er såre enkelt:

Ja!!!!!

Det som tar knekken på et batteri i en bærbar er varmen den bærbare utvikler!

Den ideelle oppbevaringen av et batteri er sånn nogenlunde 40-50% oppladet batteri på en kald plass! ;)

Men hjelper veldig om du bare lader den opp og tar batteriet ut av pc'en!

Lenke til kommentar

Jotun har forklart det bra allerede. (ca halvfullt batteri oppbevart i kjøleskapet)

Jeg vil bare legge til at det kan lønne seg å sette batteriet inn i maskina med 1-2 måneders mellomrom og gjøre en full utlading, full opplading og halv utlading igjen før man legger det tilbake i kjøleskapet. Med slik oppbevaring vil batteriet bevare nært orginal batteritid i mange år.

bergangster: Oppladbare AA-batterier bruker som regel NiHM-batterier mens bærbare bruker som regel Li-Ion, så de er ikke helt like, men etter det jeg har lest i manualer så skal det stemme med litt under halvladet og kjølig oppbevaring. Lekkasjen i minnecellene blir mindre av lavere temperatur, noe som er forståelig (for kjemikere i det minste) på grunnlag av den kjemiske kinetikkens sammenheng med temperatur. Batteriet vil likevel tape lading, men altså mye saktere enn ved romtemperatur eller ved 30-35'C som batteriet ofte har i en PC som jobber. Det er også viktig at batteriet ikke blir liggende så lenge at det lades ut langt forbi 0%. Da kan det bli vanskelig eller umulig å lade det opp igjen.

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hvor dampende atmosfære du har på kjøkkenet ditt. Normalt blir det ikke kondens på matvarene jeg tar ut av kjøleskapet hos meg.

Men det er selvfølgelig lurt å unngå å legge batteriet inntil eller under kjøleelementene i kjøleskapet. Da kan det selvsagt renne og fukte til batteriet.

Lenke til kommentar
Det kommer jo an på hvor dampende atmosfære du har på kjøkkenet ditt. Normalt blir det ikke kondens på matvarene jeg tar ut av kjøleskapet hos meg.

Men det er selvfølgelig lurt å unngå å legge batteriet inntil eller under kjøleelementene i kjøleskapet. Da kan det selvsagt renne og fukte til batteriet.

8138696[/snapback]

Dessuten så MÅ man jo strengt tatt ikke putte batteriet rett i pc'en når man tar den oppladning/utladnings prosedyren! Man kan jo vente kanskje 10 minutter??

Ikke så mye verre.....

Lenke til kommentar

Nei mulig min atmofære er litt spesiell :) Har heller ikke prøvd. Vet bare at de gangene jeg har glemt mobilen i en kald bil og tar den inn i stua så dannes det litt kondens/dugg på skjerm. Tenkte bare praktisk.

Motsier ingen og er ei uenig, bare lufter tanker...

Lenke til kommentar

Bruker min bærbar pc på skolen hver dag. Når jeg kommer hjem står den stort sett på med strøm hele tiden. Er det noe å vinne for meg å ta ut batteriet når jeg er hjemme og har den koblet til strøm. Det er ikke snakk om så veldig lang tid den er koblet til hjemme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...