Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Sendte mail og spørte angående høyder til å bli jagerflypilot, og fikk dette til svar:

 

Hei,

 

da din henvendelse gjelder flygerutdanningen i Forsvaret ber vi deg ta

kontakt med Luftforsvarets Flygeskole (LFS) på tlf: 69 23 77 42

 

Du må:

* Være norsk statsborger.

* Være mellom 18 og 24 år.

* Ha generell studiekompetanse

* Ha god vandel

* Ha god helse-sivil flymedisinsk attest

* bestå flyskoleopptak

 

Spesielle fysiske krav til flygere:

* Høyde: 163-193 cm

* Sittehøyde (rygg): 83-99 cm

* Lårlengde: 57-66 cm

* Maksimal kroppsvekt: 93 kg ved 193 cm høyde

* Godt syn-uten korrigering

 

 

Håper du får svar på dine spørsmål.

 

Med vennlig hilsen

Forsvarets Responsenter

TLF 810 00 222

 

Vennlig hilsen oss på

Forsvarets responssenter

 

Internett: www.mil.no

Telefon  : 810 00 222

 

Hvordan måles sittehøyden? Sitter du på rompa, og så måler dem fra bakken og til toppen av hodet?

 

Hvordan måles lårlengden? Hvor starter og slutter låret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Gaston

 

1. Kan man ta bil lappen i militæret (nærmere bestemt artilleriet)?

2. Kan man ta noen andre kjøretøy sertifikater der (samme sted)?

3. Er det mulig å ta sertifikatet for å jakte i skauen der?

4. Er det mulig å ta dykkelappen der?

 

1 - Nei i utgangspunktet skal man ikke få tatt lappen, siden det koster latterlig mye for forsvaret. Og ryktene jeg har hørt tillsier at det er ganske så umulig. Men jeg mener jeg har hørt noe om det. Men du kan få hjelp til teorikurset via voksenopplæringen. så du får litt assistanse til det men langt ifra full støtte.

 

2 - Om du blir vanlig soldat tror jeg ikke det er så mange muligheter.

Den muligheten du har er hos voksenopplæringen. Men der må du ha papirer på at du kan få jobb om du skal få kurset på forsvarets regning. For eksempel lastebillappen\truck er mulig. Blålappen kan du også få det er et militært førerkort som gjør at du får lov til å kjøre for forsvaret.

 

3 - Har desverre ikke hørt om det. Men voksenopplæringa tar imot forslag. om mange nok skriver seg på så er det nok mulig.

 

4 - Samme med dykkerlappen. Men det er nok mulig om du går for kystjeger ol. i marinen.

 

 

 

@Negotiation

 

Hvordan måles sittehøyden? Sitter du på rompa, og så måler dem fra bakken og til toppen av hodet?

 

Hvordan måles lårlengden? Hvor starter og slutter låret?

 

-------------------------

Er ikke helt sikker på dette. Men regner med at rygghøyden er fra rompa når du sitter og opp til skulderne\nakken.

 

Lårhøyden går jeg utifra at er fra korsryggen når du sitter til knærne.

 

Men om du vil være sikker så ringer du dette nr. Hentet fra mil.no

 

Kontakt Luftforsvaret:

Telefon: 23 09 80 00

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noen som har noen linker evt veit litt om hva som skjer når jeg skal inn som Ub om en drøy måned?

 

Hva som skjer osv?

8655442[/snapback]

 

Du skal selvsagt ikke bli informert om hva som skjer der. Det hadde blitt for dumt.

Lenke til kommentar
lårlengden fra ryggen til over kneet.

8655185[/snapback]

Kunne du beskrevet det litt tydligere? Ja, jeg må ha det inn med teskje :p

8655291[/snapback]

Lårlengden er altså avstanden fra den platen du presser ryggen mot til "forbi kneet". (Du sitter med føttene rett ned over kanten av bordet.)

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar

Varnes vet jeg ikke noe om, men Gardemoen tror jeg blir en bra plass for deg. Folk er proffe(Iallefall nar jeg er der) Samt at fasilitetene er gode. I tilleg sa skjer det jo faktisk ting der. Du leker ikke bare soldat. Og det har jo litt og si. Som foreksempel pa sorreisa hvor jeg horer blandete erfaringer om.

Lenke til kommentar
* Godt syn-uten korrigering

8653494[/snapback]

 

Betyr det at jeg ikke kan være jagerflypilot selv om jeg bruker kontaktlinser?

8671088[/snapback]

 

Den der er dessverre en heart breaker for mange.

8671662[/snapback]

Ja, er nok det. Når jeg var inne til opptak nå, så tillot de at man ikke hadde helt perfekt syn. Jeg hadde ikke det, slik jeg trodde. Det er klart, det er nært opptil perfekt da, og er det så ille at man bruker briller eller linser, da er det nok ikke noe håp. Var et par stykker på opptaket mitt som røk ut pga. synet på siste dagen, til tross for at optikeren hadde godkjent dem noen dager før. Kjipt... :nei:

Lenke til kommentar
* Godt syn-uten korrigering

8653494[/snapback]

 

Betyr det at jeg ikke kan være jagerflypilot selv om jeg bruker kontaktlinser?

8671088[/snapback]

 

Den der er dessverre en heart breaker for mange.

8671662[/snapback]

Ja, er nok det. Når jeg var inne til opptak nå, så tillot de at man ikke hadde helt perfekt syn. Jeg hadde ikke det, slik jeg trodde. Det er klart, det er nært opptil perfekt da, og er det så ille at man bruker briller eller linser, da er det nok ikke noe håp. Var et par stykker på opptaket mitt som røk ut pga. synet på siste dagen, til tross for at optikeren hadde godkjent dem noen dager før. Kjipt... :nei:

8671706[/snapback]

 

Bra jeg ikke skal søke der da. Men jævlig kjipt for dem som blir dumpa pga dårlig syn. Sånn som i filmen Pearl Harbour, bare at han får være med likevel. (Også hadde han jo ikke dårlig syn heller da. Bare dysleksi, mend et ante de ikke hva var på den tida)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...