Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått innkallelse til garden med innrykk i april 2008. Men siden jeg har tenkt å ta høyere utdanning som begynner høst 2007 så er det lite aktuelt med millitæret våren 2008. Hvis jeg ringer vpv og snakker med de, så er det vel fult mulig å få byttet slik at jeg kan bli kallt inn høst 2007 istedenfor? (Er inntresert i å ha meg et år i millitæret)

 

Lurer også på et par ting angående garden.

Er det vanskelig å komme inn i SIBO eller transport delen av garden?

 

Lurer også på hva som skjer om jeg utsetter førstegangstjenesten. Er det slik at jeg da rissikerer å få innkallelse når jeg er ferdig å studere? Vil førstegangstjenesten være den samme som den jeg kan ta nå? Mener å ha hørt om noen som snakkte om at hvis du feks var utdannet siv.ing, så var det mulighet for å tjenestegjøre i FFI.. Noe som hørtes veldig inntresant ut hvis stemmer..

 

Mvh

Lionele

Lenke til kommentar

@lionele

 

Utsettelse er fullt mulig. Jeg fikk det i 1,5 år mener jeg. Bare å ringe å forklare situasjonen. Men husk å legg vekt på at du faktisk vill inn i forsvaret\garden

 

Førstegangstjenesten er i utgangspunkt det samme uansett når du tar det. men unntak finnes alltid.

 

Ang. Garden og sibo så har de endret system siden jeg var der. Nå så har de 3 generelle kompanier med en SIBO tropp på hver. tror du skal ha mulighet til å påvirke litt selv. Men tipper fortsatt at det blir helt tilfeldig. Når jeg ble delt inn i tropper i starten tok de og delte troppene ettersom hvilke busser vi annkom med. Jeg havnet i siste buss altså tropp 5 som var sist.

 

Transport er KP5(logistikk) og tillhører ikke de generelle kompaniene. Dette kompaniet henter folk fra de generelle kompaniene som av en eller annen grunn ikke fortsetter som vanlig gardist. Med andre ord, du kan ikke drive med transport og samtidig være gardist. med unntak av eskortetroppen da.

 

KP1 Gardist

KP2 Gardist

KP3 Musikk\drill og signal

KP4 Gardist

KP5 Logistikk

KP6 Gardeskolen

 

edit:

Jeg var forøverig i KP2 i det gamle systemet som da var eskortekompaniet, halveis inn i gardeskolen fikk jeg tillbud som vognfører for forsvarssjefen og tok det. Da forsvant jeg helt fra garden siden den stillingen ligger under FLO(Forsvarets logistikk organisasjon) Men av stillingens natur ligger den ganske tett opp mot sort gardetjeneste.(Parade)

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
Jeg har en kamerat som lurer på hva som er maksimal tillatt høyde for en pilot (fly og helikopter).

8624547[/snapback]

Det kommer an på lengden på ryggsøylen (sittehøyde) og lårlengde, altså ikke total høyde, så det er vanskelig å si. Uansett er jagerfly eneste flytype du kan være for høy for tror jeg, innenfor rimelighetens grenser i hvert fall.

Lenke til kommentar

Hvordan går man fram for å søke til spesialkommandoen etter fullført førstegangstjeneste?

 

Og hvis man har en promillekjøringssak fra man var 16, vil den da forhindre deg i å bli opptatt til spesialkommandoen?

Endret av pronoob
Lenke til kommentar

@pronoob

 

http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesialj...Krav_til_s_ker/

 

Ha fullført førstegangstjeneste, eller være befal eller yrkesoffiser.

Tilfredsstille FSK/HJK’s medisinske minstekrav.

Tilfredsstille FSK/HJK’s fysiske minstekrav.

Ha plettfri vandel for å kunne sikkerhetsklareres for HEMMELIG.

Maksimal alder ved opptaket er normalt 25 år for menige, 30 år for befal og yrkesoffiserer.

Være villig til å inngå kontrakt om tjenestegjøring i internasjonale operasjoner. (se: www.falskjermjeger.no for medisinske og fysiske minstekrav)

 

saken her er promillesaken din. Er kan ikke så mye om slikt siden jeg ikke har gjort det selv. Men det heter vel kun "God vandel" om man har gort noe dumt som har gått ut av dato. og ikke plettfri. Men om saken din er noe som kvalifiserer til plettfri så er ikke det noe problem. Dette er noe de tar alvorlig i forsvaret.

 

hvordan du søker:

http://www.mil.no/multimedia/archive/00089...sial_89003a.xls

 

sendes til:

 

FSK/HJK

Søknad Spesialjeger

Postboks 124

2451 Rena

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, bare for informasjonens skyld er jeg enda ikke fylt 17.

 

Leste litt rundt på mil.no og fant også dette et annet sted. Satser på at forsvaret vurderer om denne tingen på vandelsattesten vil ha effekt på meg som arbeidstaker i forsvaret, istedenfor å bare "discarde" meg uten å vurdere det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Du kan bli marinejeger i førstegangstjenesten, men det er kanskje en litt vel hard måte å introduseres til militærlivet på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tenker etter fullført førstegangstjeneste. :)

8648824[/snapback]

 

Du kan ta marinejegerkurset etter førstegangstjenesten også.

Lenke til kommentar
@b0berg høres ikke bra ut, nå kan ikke jeg mye om syn og slikt. Men om det er så ille at å skyte blir et problem så ser det jo litt mørkt ut. Hva sa dem?

 

 

8610997[/snapback]

 

De sa egentlig ikke så mye, synet var det første jeg testet, fikk 1 på det, men måtte uansett ta alt av andre tester, å prate med alle de andre, teit, kunne jo bare forn hjem.

Kunne vel egentlig sagt ifra til dem på telefon at jeg ikke kom til å bli tjenestedyktig, waste å fære dit :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...