Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Spør du om generelle opptakskrav eller til spesialstyrkene?

 

Er nok et fåtall av dette forumets lesere som har tatt spesialstyrke opptaket tror jeg. Det inkluderer meg. Men etter å ha sett de som har gjort karriere i fsk\hjk ser du helt normale ut. altså ikke enorme muskler. De er faktisk utrolig "spinkle":p Men husk de klarer lett og løpe 3mila med 50kg oppakning;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drømmen for meg i Forsvaret er vel å bli medlemm av speisalstyrkene, men veien dit er  ekstremt lang og hard... og jeg har ingen aning om jeg har mulighet til å klare det.

8596418[/snapback]

 

Det beste tipset jeg kan gi til deg er å trene MASSE før du kommer inn i forsvaret.

Konkrete krav står på mil.no

 

Jeg har vært litt i kontakt med dem selv, og det som overasker meg er at de fleste er ganske små. Så ren fysisk styrke virker ikke som det viktigste. Det er mere det mentale\utholdenhet som står i sentrum. Bære en 50 kilos sekk flere mil osv.

8597022[/snapback]

 

Jau, det mentale står nok i sentrum. (f.esk: ønsker du virkelig å utsette deg for dette? er det verdt det, når du ligger iskald nede i søla?). Men å ha en god fysikk/kondis kommer nok godt med vil jeg tro :)

 

Har inntrykk fra mil.no at de viktigste muskelområdene er rygg, mage/overkropp og ben (pga push-ups, pull-ups, sit-ups, rygghev etc.). stemmer dette med deres erfaringer?

8598114[/snapback]

Jeg trener målrettet til fallskjermjeger opptaket neste år. Blir mye langkjøring og generell styketrening, som chins; pushups etc. Selvfølgelig må man være beinhard psykisk.

 

Konkret treningsprogram for spesialstyrkene ligger vel på Mil.no

Lenke til kommentar

Kan jo legge til at om du ikke har trent før du kom inn i førstegangstjenesten er ikke håpet ute, om du har lyst til å verve deg kan du jo bare trene i førstegangstjenesten og når du føler deg klart, så dra og prøve på opptaket:) Gjelder da de som tar opp folk på kontrakt som FSK.

 

Om målet ditt er å komme seg til utlandet så klarer du deg fint med TMB eller 2.bataljon osv. er ikke bare spesialstyrker vi sender ut. tvert imot. flest av de regulære styrkene.

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
Kan jo legge til at om du ikke har trent før du kom inn i førstegangstjenesten er ikke håpet ute, om du har lyst til å verve deg kan du jo bare trene i førstegangstjenesten og når du føler deg klart, så dra og prøve på opptaket:) Gjelder da de som tar opp folk på kontrakt som FSK.

 

Om målet ditt er å komme seg til utlandet så klarer du deg fint med TMB eller 2.bataljon osv. er ikke bare spesialstyrker vi sender ut. tvert imot. flest av de regulære styrkene.

8600838[/snapback]

Vil til Libanon eller Afghanistan etter endt førstegangstjeneste. Noen som har informasjon om lønn, kontraktsperiode og erfaringer? Hvem blir sendt ned?

 

 

Meget bra intiativ denne tråden her, og creds til dem som bruker fritiden sin til å besvare spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Kan jo legge til at om du ikke har trent før du kom inn i førstegangstjenesten er ikke håpet ute, om du har lyst til å verve deg kan du jo bare trene i førstegangstjenesten og når du føler deg klart, så dra og prøve på opptaket:) Gjelder da de som tar opp folk på kontrakt som FSK.

 

Om målet ditt er å komme seg til utlandet så klarer du deg fint med TMB eller 2.bataljon osv. er ikke bare spesialstyrker vi sender ut. tvert imot. flest av de regulære styrkene.

8600838[/snapback]

Vil til Libanon eller Afghanistan etter endt førstegangstjeneste. Noen som har informasjon om lønn, kontraktsperiode og erfaringer? Hvem blir sendt ned?

 

 

Meget bra intiativ denne tråden her, og creds til dem som bruker fritiden sin til å besvare spørsmål. :)

8602708[/snapback]

 

Leser på milforumet at det er et begrenset antall plasser som fylles hver 6. måned. Leste at man hadde ca 50-50 sjangse å bli trukket med.

Lenke til kommentar

Jeg barer lurer på noe ang. artilleribataljonen:

1. Kan man dra til utlandet med artilleriet (libanon)?

2. Hva skjer på helgene (tid for å stikke ut på byen)?

3. Er det tøft?

4. Hva gjør man i artilleriet? Skyter med kanoner som alle andre tror når de hører ordet "artilleri"? Er det ingen gåing?

5. Hvor likt/ulikt er artilleriet tegneserien "Billy"?

Lenke til kommentar

masse spørsmål her. tar det en etter en:

--------------------------

@EvenT

 

MÅ man da jobbe 12 år i forsvaret?

 

Ja, det må du nok. Vet ikke hva som skjer om du nekter, men sikkert ikke

hyggelig. iallefall ikke pent på cven.

---------------------------

@Gaston

 

Blir folk fra artilleriet sendt til utlandet, tenker mer på libanon da (minst krig)?

 

Mest sannsynelig ikke ila. førstegangstjenesten. Men etterpå er du nesten garantert utenlandstjeneste. Hvor du vil kan du påvirke til en viss grad, men de har siste ordet.

 

---------------------------

@EvenT

 

Vil til Libanon eller Afghanistan etter endt førstegangstjeneste. Noen som har informasjon om lønn, kontraktsperiode og erfaringer? Hvem blir sendt ned?

 

Enkleste er å skrive en 3 årskontrakt om du vil til utlandet. Om du ønsker dette får du massevis av hjelp i førstegangstjenesten til det. Spør befalet ditt så hjelper de deg videre.

 

Startlønna i utlandet ligger ca. på 30000 utbetalt inkl tillegg. men dette er uten ansenitet og nevneverdig rang. Norsk lønn ligger vel rundt 20000 før skatt(som nyansatt).

 

Vanskelig å si hvem som blir sendt ned, men regner med at de filtrerer litt med tanke på psyke osv. har bare møtt på hyggelige folk her. (norske ialefall)

-----------------------------

 

@dicktator

 

Leser på milforumet at det er et begrenset antall plasser som fylles hver 6. måned. Leste at man hadde ca 50-50 sjangse å bli trukket med.

 

Stemmer, de sender ikke alle som vil, de må jo selvfølgelig ha bruk for deg. ALLE sopm har fullført førstegangstjenesten kan i prinsippet søke, men du er jo ikke garantert om du ikke har de nødvendige kvalifikasjonene. ligger jobblister på mil.no til tider.

grunnen til at det er 6 månder, er siden det er makstiden det er lov å være ute og de roterer etter 6 månder

 

---------------------------

 

@Djengo^^

 

man kan reise hjem hver helg om man vil, bare en har fri?

 

Førstegangstjeneste: Ja, om du har råd. forsvaret betaler bare 7-8 hjemmreiser(mange variabler her, spørs en del på¨avstand hjem osv.)

De 2 første ukene under rekrutten får du ikke være utenfor leiren.

 

Utlandet: Du opptjener 1 fridag pr. uke. jeg som er i Afg i 6 månder får 4 uker fri. Jeg har valgt å ta 2x2 uker fri.

 

-----------------------------

 

@Gaston

 

1. Kan man dra til utlandet med artilleriet (libanon)?

2. Hva skjer på helgene (tid for å stikke ut på byen)?

3. Er det tøft?

4. Hva gjør man i artilleriet? Skyter med kanoner som alle andre tror når de hører ordet "artilleri"? Er det ingen gåing?

5. Hvor likt/ulikt er artilleriet tegneserien "Billy"?

 

svar:

 

1. se over et sted

2. under førstegangstjenesten om du har fri og kan du lett ta en tur ut på byen. Du har nesten frie tøyler etter rekrutten når du ikke er i tjeneste. Så om du har råd kan du bli hentet utenfor porten eet(etter endt tjeneste) og dra rett på byen om du vil, så lenge du er tilbake i edru tillstand når du skal på jobb igjen. Det er selvfølgelig unntak her som alle andre steder, men det enkleste svaret å gi.

3. Verken slappere eller tøffere enn andre kamp avdeliger.(husker ikke terminologien) kan sammenlignes med alle andre "operative" avdelinger vil jeg tro. les: 2. bataljon, GSV, Jeger osv.

4. I artilleriet så¨lærer du alt som er å lære om artilleri vognene(vet ikke hva de heter) vedlikehold, skyting, reparering. I tilleg så er det alle de andre militære disiplinene. Med andre ord, det du trener på å betjene artillerivogna i alle tenkelige situasjoner. Regn med en masse gode øvelser!

5. hehe tror ikke Billy er der du skal lete etter info om forsvaret. Men husk, de som lager tegneserien har jo hentet det fra et sted...

 

redigert:

artilleriet på mil.no

 

Ser her norske styrker i utlandet at det kun er maritime styrker her. Så tviler på at du får dratt hit om du drar i artilleriet.

Da er nok marinen veien og gå.

 

på den siden kan dere også se at det er et stort overtall av folk i afghanistan. der vil også flest folk havne. Men det er da ikke så ille??

Dere må også se om det er offiserer\soldater der. Man er ikke offiser i førstegangstjenesten. Offiserer er fra fenrik og oppover.

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
bah, sesjon idag, fikk 9 på alt unntatt syn, der fikk jeg 1 :( vil i militære!

8609594[/snapback]

 

1 på syn?! Da er du blind, da.

Lenke til kommentar

@b0berg høres ikke bra ut, nå kan ikke jeg mye om syn og slikt. Men om det er så ille at å skyte blir et problem så ser det jo litt mørkt ut. Hva sa dem?

 

Takk til dere andre forresten. Spør i vei om alt som har med militæret å gjøre. om det er klesvasksrutineri afghanistan til hvor mange skudd det er i Ag3en. prøver å svare på det meste.

 

Blir aktiv i tråden fram til august iallefall.

Lenke til kommentar

Det jeg har sett av lokalbefolkningen er de som er på markedet, samt utvalgte som har butikk inne på leiren. Så det finnes mange som er mere rundt dem en det jeg er.

 

Men mitt inntrykk er at de er veldig hyggelige. Merker stor forskjell på de som er innenfor og utenfor leiren. Tror det er siden de som har markedet på utsiden er 100% innstillt på å tjene penger. Men de på innsiden virker litt mere avslappet og om du initierer til samtale prater de om det meste. God engelsk har de også. De har med andre ord absolutt ingen fiendelig instilling.

 

Matsystemet fungerer slik at de er forskjellige selskaper som serverer mat i de forskjellige leirene rundt om i landet. Hvert selskap har sin stil. Men alt i alt ligger kavaliteten på vanlig norsk militærmat. For de som ikke har smakt det kan jeg si at det smaker helt greit. Men de skal få pluss for variert mat, alltid masse og velge mellom.

I kandahar har de forøverig fantastisk iskrem:) smaker som hagen däz! Og det er kvalitet for dem som kjenner det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...